خانهاخبار
موسسه Gartner: رشد روز افزون چینی‌ها و سقوط برندهای قدیمی در 2017

موسسه Gartner: رشد روز افزون چینی‌ها و سقوط برندهای قدیمی در 2017

موسسه‌های آماری مختلف، معمولا هر سه ماه یک گزارش جامع درباره آمار فروش برندهای مختلف ارائه می‌کنند. با مطالعه آن‌ها طی ماه‌های گذشته متوجه رشد روز افزون برندهای چینی و سقوط کمپانی‌های محبوبی مثل اچ‌تی‌سی، ال‌جی و سونی می‌شویم. در ادامه جزئیات بیشتری از گزارش موسسه Gartner‌ را بررسی می‌کنیم.
۱۳۹۶/۶/۳

موسسه آماری Gartner در جدیدترین گزارش خود اطلاعاتی درباره میزان فروش گوشی‌های اندروید و مقایسه آن با ادوار گذشته منتشر کرده است. بازار گوشی‌های هوشمند از همان ابتدای کار بدون وقفه گسترش پیدا کرد و این روند همچنان ادامه دارد؛ به نقل از گارتنر فروش اسمارت‌فون‌های اندرویدی از آوریل تا ژوئن (فروردین تا خرداد) حدودا 7.6 درصد افزایش داشته است. در ادامه جزئیات بیشتری را از این گزارش بررسی می‌کنیم. تا پایان با جی‌اس‌ام همراه باشید.

image

گارتنر ادعا می‌کند از 366 میلیون گوشی فروخته شده طی سه ماه دوم 2017، بیش از 87 درصد از آن‌ها اندرویدی بوده‌اند و کوپرتینویی‌ها نیز در این میان فقط 12.1 درصد سهم داشته‌اند. آقای Anshul Gupta مدعی است بازار میان‌رده‌هایی که بین 150 تا 200 دلار قیمت دارند داغ‌تر از گذشته دنبال می‌شود و یکی از مهم‌ترین نیازهای کاربران در این رنج قیمت، پشتیبانی از اتصالات 4G است.

image

همان‌طور که انتظار می‌رفت غول کره‌ای، سامسونگ، بیشترین سهم را در بازار گوشی‌های اندرویدی تصاحب کرده است. این کمپانی با فروش 82.5 میلیون گوشی هوشمند در سه ماهه دوم 2017، جمعا 22.5 درصد از بازار را به خود اختصاص داده است. این عدد در مقایسه با دوره مشابه در 2016 حدودا 7.5 درصد افزایش داشته که خبر خوبی برای کره‌ای هاست. گارتنر معتقد است اگرچه برندهای نوپای چینی سهم قابل توجهی از بازار را از چنگ سامسونگ درآورده‌اند، گلکسی اس8 و اس8 پلاس به تنهایی می‌توانند رشد فروش کره‌ای‌ها را تضمین کنند.

image

اپل هم با فروش قابل توجه 44.3 میلیون گوشی هوشمند در سه ماهه دوم 2017 مقام دوم پرفروش‌ترین کمپانی تولیدکننده اسمارت‌فون را کسب کرده است. اگرچه عدد قابل توجهی است، کوپرتینو طی همین دوره در سال 2016 موفق به فروش 44.4 میلیون گوشی هوشمند شده بود که کاهش بسیار جزئی در آن به چشم می‌خورد. البته هنوز امید امریکایی‌ها از راه نرسیده و قطعا با معرفی آیفون 7اس، 7اس پلاس و 8، اعداد و ارقام کمپانی متحول خواهد شد. نکته جالب این‌که گارتنر معتقد است فروش آیفون 8 در سه ماهه چهارم 2017 آهسته پیش می‌رود چون طبق گزارش‌های قبلی احتمالا آیفون 8 به صورت گسترده تولید نشود و در ابتدا به آهستگی قدم بردارد. تحلیلگر معروف، Ming Chi Kuo، معتقد است در بهترین حالت بین 2 تا 4 میلیون آیفون 8 در ابتدای معرفی گوشی وارد بازار می‌شود که قابل مقایسه با تعداد آیفون 7اس و 7اس پلاس نیست.

image

در حالی که برندهای چینی به دنبال تصرف سهم غول‌های کره‌ای و امریکایی هستند، هواوی در این حمله پیشتاز است. این کمپانی با فروش 36 میلیون گوشی هوشمند در رتبه سومین برند پرفروش جای گرفته است. این رقم در مقایسه با دوره مشابه 2016 شاهد 17 درصد افزایش بوده که مجموعا سهم هواوی از بازار گوشی‌های هوشمند را به 9.8 درصد می‌رساند. مدیران این کمپانی قبلا اعلام کرده‌اند که هدف آن‌ها پشت سر گذاشتن اپل و سامسونگ تا سال 2021 است؛ شاید شنیدن این ادعا کمی غیر منطقی باشد اما با نگاهی به آمار و ارقام متوجه می‌شویم که هواوی فاصله چندانی با جایگاه دوم، اپل، ندارد و از ابتدای مسیر نیز همواره در حال پیشرفت بوده است.

image

برند چینی دیگری که جایی در ایران ندارد اما در دنیا به خوبی شناخته شده است، Oppo نام دارد. این کمپانی چینی به شکل سرطان‌گونه‌ای در ماه‌های گذشته پیشرفت داشته است. به عنوان مثال فروش گوشی‌های اوپو در سال 2017 حدود 44.1 درصد در مقایسه با 2016 پیشرفت داشته و مجموعا 7.1 درصد از بازار در اختیار این برند نوپا قرار گرفته است؛ شایان ذکر است که این رقم با فروش 26.1 میلیون گوشی هوشمند در سه ماهه دوم 2017 بدست آمده است. البته همان‌طور که احتمالا حدس زده‌اید اوپو و هواوی تنها چینی‌های جزو 5 برند برتر نیستند و رتبه پنجم نیز بوسیله Vivo اشغال شده است. این برند گمنام در مقایسه با دوره مشابه در 2016، رشد سرسام‌آور 70.8 درصدی تجربه کرده است؛ یعنی فروش ویوو از 14.2 میلیون اسمارت‌فون به 24.3 میلیون عدد در سال 2017 رسید که جمعا 6.6 درصد از بازار را در اختیار ویوو قرار می‌دهد.

آقای گوپتا در بخش دیگری ادعا می‌کند که:

با توجه به کمبود قطعات حافظه داخلی و نمایشگرهای OLED، گوشی‌های بالارده و پرچمدار بازار در نیمه دوم 2017 با کاهش فروش مواجه می‌شوند؛ در حال حاضر هواوی P10 از کمبود قطعات حافظه داخلی رنج می‌برد. این موضوع می‌تواند روی برندهای کوچک‌تری مانند اچ‌تی‌سی، ال‌جی و سونی نیز تاثیر منفی قابل توجهی بگذارد؛ این کمپانی‌ها در حال حاضر بین نام‌های نوپا و البته جاه‌طلب چینی و غول‌های بازار، اپل و سامسونگ، در حال له شدن هستند و کمبود این قطعات نیز می‌تواند سقوط آن‌ها را نزدیک‌تر کند.

نظر شما درباره این آمار و ارقام چیست؟ به نظر شما کمپانی‌هایی نظیر اچ‌تی‌سی، سونی و ال‌جی با پیشرفت روز افزون چینی‌ها مجبور به خارج شدن از دور رقابت می‌شوند؟ به نظر شما آیفون‌های اپل با وجود قیمت‌های نجومی، با استقبال کاربران مواجه می‌شوند؟ شما آینده را متعلق به کدام برندها می‌دانید؟

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (5 نظر)

مهمان

۱۳۹۶/۱۰/۲۷
به خاطر همین شرکت های چینی میتونیم با قیمت بهتری نسبت به اپل و سامسونگ گوشی بخیریم !
در حقیقت حاشیه صودی که شرکت هایی مثل اپل و سامسونگ روی گوشی میارن بیشتر از گوشی های چینی هست

Mahrad

۱۳۹۶/۶/۱۰
چقد بد که این چینی های لعنتی اینجوری پیشرفت میکنن اونوقت شرکت های بزرگ و اسم و رسم دار به حاشیه رونده میشن

محمد

۱۳۹۶/۶/۳
واقعا حیفه که اچ تی سی وضعیتش چنینه اصلا به هیچ صورت با شرکتهای چینی قابل قیاس نیست

مهمان

۱۳۹۶/۶/۳
هواوی و شیائومی که تو بازار با گارانتی هستند عالیند
من خودم 9 ماهه که هواوی گرفتم
از اون موقع فقط هواوی توصیه می کنم

ali

۱۳۹۶/۶/۳
ال جی توی لیست نیست؟