خانهاخبار
چند نکته برای استفاده بهینه‌تر از موتور جستجوی گوگل

چند نکته برای استفاده بهینه‌تر از موتور جستجوی گوگل

گوگل به عنوان بهترین موتور جستجوی حال حاضر شناخته می‌شود و در بسیاری از زبان‌ها عبارت «گوگل کردن» به عنوان یک فعل در زبان عامیانه باب شده است. اما شما چطور از گوگل استفاده می‌کنید و یا از تمام امکانات این موتور جستجو اطلاع دارید؟!
۱۳۹۶/۵/۲۸

در این مطلب قصد داریم شما را با چند نمونه از بهترین نکته‌های کاربردی برای استفاده بهینه از موتور جستجوی گوگل و برخی از امکانات و سرگرمی‌های‌ آن که شاید برای‌تان ناشناخته باشد، آشنا کنیم.

​عناوین پیشنهادی گوگل را نادیده نگیرید

بسیاری از افراد در صورت مواجه شدن با عناوین جستجوی پیشنهادی گوگل آن‌ها را نادیده می‌گیرند و فکر می‌کنند که متن وارد شده در بخش جستجو دقیقا باید همان ترکیب کلماتی باشد که در ذهن دارند.

اگر عنوان عبارت مورد جستجوی شما ساده، واضح و یا کوتاه باشد، شاید پیشنهادهای ارایه شده از سوی گوگل چندان برای شما کاربردی نباشند. اما اگر یک عنوان طولانی یا پیچیده را جستجو می‌کنید، استفاده از پیشنهادات گوگل سریع‌تر شما را به نتیجه مطلوب می‌رساند. 

یافتن معنی یک واژه به طور مستقیم

برای یافتن معنی واژه‌‌های خاص از زبان‌های متفاوت باید از وب‌سایت‌ها و موتورهای ترجمه گوناگون استفاده کنید. اما با استفاده از جستجوگر گوگل به سادگی می‌توانید با نوشتن عبارت :define قبل از واژه مورد نظر، توضیح آن را به زبان انگلیسی مشاهده نمایید.

image

فقط جستجوی بخش تصاویر

اگر فقط به قصد جستجوی تصاویر از گوگل استفاده می‌کنید، نوشتن عبارت :images قبل از نام موضوع مورد نظر به شما کمک می‌کند تا مستقیما وارد بخش تصاویر شوید.

شیر یا خط بیاندازید!

اگر بنا به هر دلیلی نیاز به استفاده از شیر یا خط داشتید و سکه در دسترس نبود، می‌توانید در بخش جستجوی عبارت flip a coin را وارد نمایید.

image

بازی‌های خاطره انگیز

اگر حوصله‌تان سر رفته و یا دل‌تنگ بازی‌های خاطره انگیز شده‌اید، به راحتی و با ورود به محیط جستجوی گوگل و وارد کردن عناوین  tic-tac-toe، solitaire، PacMan می‌توانید بازی‌های خاطره انگیز را در مرورگر خود اجرا کنید.

image


image

همچنین برای اجرای یکی از محبوب‌ترین بازی‌های آتاری، کافی است عبارت atari breakout را در بخش جستجوی تصاویر گوگل وارد نمایید.

image

پیدا کردن وب‌سایت‌های مشابه

شاید یافتن وب‌سایت‌های مشابه یک وب‌سایت خاص کار سختی نباشد، اما با استفاده از گوگل این کار باز هم ساده‌تر خواهد شد. فقط باید قبل از آدرس کامل سایت مورد نظر، عنوان :related را استفاده نمایید.

ماشین حساب گوگل

یکی دیگر از کاربردهای این موتور جستجو، ماشین حساب آن است. با وارد کردن عبارت Calculator در باکس جستجو می‌توانید بسیاری از اعمال ضروری یک ماشین حساب را در اختیار داشته باشید.

image

برای متمرکز کردن نتایج به عنوان جستجو شده، از علایم نقل و قول استفاده کنید

استفاده از این ترفند برای جسجتوهایی که به زبان انگلیسی انجام می‌شوند کاربردی است. برای درک بهتر این مطلب، بگذارید با یک مثال شروع کنیم. شما عنوان Gmail Advantages را بدون قراردادن در علامت نقل و قول جستجو می‌کنید، در نتیجه گوگل به شما مطالبی را پیشنهاد می‌کند که به بیان مزیت‌های Gmail پرداخته‌اند. یعنی بدون استفاده از علایم نقل و قول، شما با نتایج مرتبط با عنوان مواجه خواهید شد.

image

اما حالا عنوان "Gmail Advantages" را وارد می‌کنید؛ پس از اتمام جستجو مطالبی شامل واژه‌های Gmail و Advantages را مشاهده می‌کنید. این ترفند به جستجوی دقیق‌تر و یافتن نتایجی که کاملا از عنوان مشابه در آن‌ها استفاده شده کمک می‌نماید.

image

دریافت نتایج مرتبط با یک وب‌سایت خاص

اگر به دنبال یافتن مطالبی از یک وب‌سایت خاص هستید، قبل از آدرس سایت مورد نظر از عبارت :site استفاده نمایید، مانند site:gsm.ir در نتیجه تمامی نتایجی که نمایش داده می‌شود متعلق به محتوای همان سایت خواهد بود. البته این مورد برای افرادی که به زبان انگلیسی تسلط کافی داشته باشند کاربردی‌تر است زیرا نتایج به نمایش درآمده همگی به زبان انگلیسی است.

image

دریافت نتایج یک عنوان خاص از وب‌سایتی بهخصوص

این مورد مانند نکته قبلی است که ذکر شد؛ تنها باید قبل از نوشتن عبارت :site و نام سایت، کلمه کلیدی مورد نظر خود را تایپ کنید. برای مثال samsung site:gsm.ir.

استفاده از تایمر و کرنومتر

برای استفاده از تایمر عبارت Start Timer و برای استفاده از کرنومتر عبارت Start Stopwatch را در بخش جستجو وارد نمایید.

مشاهده وضعیت آب و هوا

بررسی وضعیت آب و هوا با استفاده از گوشی هوشمند و اپلیکیشن‌های گوناگون کار کاملا ساده‌ای است. اما اگر گوشی هوشمند در دسترس نبود و به بررسی آب و هوای منطقه خاصی نیاز بود، کافی است در عبارت weather in و سپس نام مکان و شهر را را وارد نمایید. برای مثال weather in Tehran که به بررسی آب و هوای شهر تهران پرداخته در تصویر قابل مشاهده است.

image

تبدیل ارز و واحدهای اندازه‌ گیری و یافتن فاصله زمانی

شاید با استفاده از گوشی‌ هوشمند بتوانیم اختلاف زمانی میان مناطق مختلف را بسنجیم، اما برای تبدیل ارز و واحد اندازه گیری به اپلیکیشن‌های مختلف نیاز داریم. برای مثال می‌توان برای تبدیل یک کیلوگرم به پوند از عبارت convert 1kg to pound استفاده کنیم، یا با وارد نمودن convert 10:00 AM GMT to IRST می‌توانید اختلاف ساعت گرینویچ با زمان رسمی ایران را بیابید. برای تبدیل نرخ ارز هم از عبارت مشابه و وارد کردن واحدهای پولی استفاده کرد.

image

یافتن زمان طلوع و غروب خورشید

با وارد کردن عبارت sunset and sunrise و سپس شهر مورد نظر، می‌توانید زمان طلوع و غروب آفتاب در شهر مورد نظر را بیابید.

image

نمایش آدرس IP شما

با جستجوی عبارت IP Adress می‌توانید آدرس IP خود را بیابید. البته اگر به VPN متصل باشید، آدرسی به غیر از آدرس واقعی خود را دریافت خواهید کرد.

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (2 نظر)

علیرضا

۱۳۹۶/۵/۲۹
عاااااااااااااااااااااااااااااااااااالی بود

محمد زائری

۱۳۹۶/۵/۲۹
آقای جلالی, با سلام و تشکر. خیلی خوب و آموزنده بود. لطفا از این نوع پست ها بیشتر در سایت بگذارید.