خانهاخبار
چرا گوگل همچنان قصد ندارد سیستم عامل‌های کروم و اندروید را ادغام کند؟

چرا گوگل همچنان قصد ندارد سیستم عامل‌های کروم و اندروید را ادغام کند؟

بر خلاف اندروید که توانسته سهم بزرگی از بازار گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها را به خود اختصاص دهد، سیستم عامل کروم تنها در بخش آموزشی و در بین دانش آموزان و دانشجویان کاربردی تلقی می‌شود و در مقابل پلتفرم رایانه‌های شخصی مایکروسافت و اپل قدرت عرض اندام ندارد. برخی راه حل را ادغام کروم با اندروید و ایجاد یک سیستم عامل جدید می‌دانند.
۱۳۹۶/۵/۲۶

گرچه تا به حال به طور جدی خبری از ادغام کروم او اس و اندروید نشده است، اما گوگل همیشه در تلاش بوده تا تجربه کاربری پایداری را از تعامل بین پلتفرم‌های خود ارایه نماید. در واقع اگر به ویژگی‌های مختلف این دو سیستم عامل بنگریم، ممکن است در بسیاری از بخش‌ها تفاوتی احساس نکنیم، البته این به معنی عدم تفاوت بین اندروید و کروم او اس نیست و هر یک از آن‌ها هدف و کاربر مخصوص خود را دارند. به لطف تغییرات کلی در طراحی رابط کاربری، امکانات بهبود یافته برای تعامل و برخی ویژگی‌های جدیدی که انتظار می‌رود تحت عنوان یک API Level جدید در اندروید ظاهر شوند؛ کاربرانی که تجربه کار کردن با جدیدترین نسخه‌های این دو سیستم عامل را داشته باشند به خوبی به تلاش‌های گوگل در توسعه تعامل میان اندروید و کروم او اس پی ‌می‌برند.

image

یکی از مشهورترین اقدامات گوگل در ایجاد تعامل بیشتر بین سیستم عامل‌های مذکور، امکان استفاده از اپلیکیشن‌های اندرویدی در محیط کروم او اس است که البته شامل همه کروم‌بوک‌های موجود در بازار نمی‌شود. احتمالا با تغییراتی که در API اندروید ۸.۰ ایجاد می‌شود، این فرایند تسریع خواهد شد. گفته می‌شود که API اندروید O امکان پورت کردن اپلیکیشن‌های اندرویدی برای کروم او اس و کاربری هر چه شبیه‌تر آن‌ها به اپ‌های اصلی کروم او اس را ساده‌تر می‌نماید و این اپ‌های پورت شده از طریق نسخه وب پلی استور برای کروم‌بوک‌های منتخب در دسترس خواهند بود.

image

در کنار پورت کردن اپلیکیشن‌ها، گوگل در حال آزمایش کنترل‌های لمسی در بخش Canary است، به این معنی که تجربه کاربری لمسی در کروم‌بوک‌ها بیشتر و بیشتر شبیه به گوشی‌ها و تبلت‌های اندرویدی می‌شود. بهینه سازی محیط لمسی از رابط کاربری آغاز می‌شود که در آن با سوایپ کردن وارد منو اپلیکیشن‌ها می‌شوید، علاوه بر آن سه کلید بازگشت، هوم و اپ‌های اخیر هم به این پلتفرم اضافه شده است. هر یک از این قابلیت‌ها با آن‌چه در محیط اندروید تجربه کردیم، مشابه است. علاوه بر همه این‌ تغییرات، زمزمه‌هایی از تجهیز کروم او اس به هوش مصنوعی با استفاده از گوگل اسیستنت در آینده نزدیک نیز به گوش می‌رسد. همچنین، به تازگی تصویری از صفحه کلید یک کروم‌بوک جدید که به کلید مخصوص اسیستنت مجهز بود، فاش شد که این شایعه را تقویت می‌کند. تمامی این اقدامات در کنار اضافه شدن دستیار شخصی گوگل، باعث شباهت هر چه بیشتر تجربه کاربری کروم او اس به اندروید می‌شود.

با در نظر گرفتن تمامی این شباهت‌ها، اما گوگل همچنان دو سیستم عامل خود را با یک‌دیگر ادغام نمی‌کند. اگر تنها یک دلیل برای این موضوع یافت شود، وجود کاربری متفاوت آن‌هاست. به دلیل قیمت ارزان و به روز رسانی‌‌های بیشتر (شامل آپدیت‌های امنیتی)، کروم او اس به یک انتخاب بسیار مناسب برای محیط‌های آموزشی و دانش آموزان و بعضی دانشجویان تبدیل شده است. این سیستم عامل برای دستگاه‌هایی در قالب یک لپ‌تاپ ارایه شده است، یعنی گجت‌های مجهز به صفحه کلید، نمایش‌گر بزرگ‌تر و درگاه‌های ارتباطی بیشتر از تبلت‌ها و گوشی‌ها، مانند پورت HDMI. بنابراین گوگل نمی‌خواهد این ریسک را بپذیرد که ویژگی کلیدی سیستم عامل کروم به خطر بیافتد. ذکر این نکته هم حائز اهمیت است که گوگل تقریبا کنترل کاملی سیستم عامل رایانه‌های خود دارد و سازندگان را در ایجاد تغییرات عمده روی این پلتفرم محدود کرده است.

image

در عین حال، سیستم عامل اندروید هنوز هم به طور عمده توسط تولید کنندگان مختلف دستگاه‌های اندرویدی کنترل می‌شود و بسیاری از این شرکت‌ها تغییرات عمده‌ای در ظاهر اندروید خالص گوگل ایجاد کرده‌اند تا هر چه بیشتر از شباهت رابط کاربری خود با سایرین جلوگیری کنند، مانند استفاده از پوسته‌ها و شخصی سازی‌ها و قابلیت‌های نرم افزاری اختصاصی که در پلتفرم اصلی گوگل یافت نمی‌شوند. همچنین سرعت توسعه اندروید کندتر از کروم او اس است و از نظر امنیتی بیشتر در معرض آسیب پذیری‌های متعدد است.

رابط کاربری پیکسل گوگل، اندروید نوقا
EMUI در هوآوی P10، اندروید نوقا
رابط کاربری تاچ‌ویز در گلکسی اس ۸، اندروید نوقا

البته این دلایل به عنوان برتری کروم او اس نسبت به اندروید تلقی نمی‌شود و هنوز هم اندروید ویژگی‌های بسیاری دارد که می‌تواند الهام بخش گوگل در توسعه سیستم عامل کروم باشد. تنوع زیاد برنامه‌های کاربردی اندروید و ورود آن‌ها به کروم او اس، کروم‌بوک‌ها را از نوت‌بوک‌های وابسته به اپلیکیشن‌های مبتنی بر وب، به ابزارهای بسیار کاربردی‌تری تبدیل می‌کند.

در نهایت دلیل آخر را می‌توان این‌گونه عنوان کرد که با در نظر گرفتن این موضوع که پلتفرم موبایل به سرعت در حال پشت سر گذاشتن رایانه‌های شخصی است، استفاده از سیستم عاملی با محیط کاربری لمسی مشابه با اندروید و تنوع زیاد اپلیکیشن‌ها را می‌توان یک مزیت برای رونق بازار رایانه‌های شخصی محسوب کرد.

 

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)