خانهاخبار
اپل با رشدی 17.1 درصدی در جایگاه پنجم بازار لپ‌تاپ است!

اپل با رشدی 17.1 درصدی در جایگاه پنجم بازار لپ‌تاپ است!

اپل به خاطر نام بزرگی که دارد و تقریبا در هر زمینه‌ای که فعالیت می‌کند جزو بهترین‌هاست، تصور می‌شود که در بازار لپ‌تاپ هم باید از بقیه برندها قوی‌تر عمل کند اما اینگونه نیست. کمپانی اچ‌پی با اختلاف قابل توجهی مقام اول را به خود اختصاص داده و اپل به جایگاهی بهتر از پنجم دست نیافته است.
۱۳۹۶/۵/۲۵

لپ‌تاپ‌های اپل جزو کلیشه‌های همیشگی سریال‌ها و فیلم‌های هالیوودی بوده‌اند؛ احتمالا کمتر کسی تاکنون لپ‌تاپی از لنوو یا ایسوس در فیلم‌ها مشاهده کرده چون به دلایل مختلف از نوت‌بوک‌های اپل در سینما استفاده می‌شود. البته که تبلیغات بی‌وقفه اپل و کاربران راضی هم بی‌تاثیر نیستند زیرا اگر چرخی در یوتیوب بزنید اکثر افرادی که به نقد و بررسی گجت‌ها مشغول هستند خودشان از مک‌بوک‌ برای ویرایش یا دستکاری ویدئوها استفاده می‌کنند! به هر حال به لطف تبلیغات و عملکرد راضی‌کننده، تولید و فروش مک‌بوک به رقم 3 میلیون 980هزار عدد در سه ماهه دوم 2017 رسیده که 17.1 درصد در مقایسه با فروش کمپانی در همین برهه زمانی 2016 پیشرفت داشته است. در ادامه به جزئیات فروش مک‌بوک و مقایسه آن با دیگر برندها می‌پردازیم پس تا پایان با جی‌اس‌ام همراه باشید.

image

با حجم عظیم تبلیغات اپل احتمالا تصور برخی از کاربران این است که کوپرتینویی‌ها باید اولین یا در بدترین حالت دومین برند پرفروش لپ‌تاپ در دنیا باشند اما جالب است بدانید که حتی نزدیک به این رتبه هم نیستند! اپل با پیشرفت 17.1 درصدی هم‌اکنون در رتبه پنجمین برند پرفروش لپ‌تاپ قرار گرفته که با اختلاف اندکی از Acer در مقام ششم جلو است. از طرفی ایسوس هم رتبه چهارم را به خود اختصاص داده و تنها 0.7 درصد از اپل جلوتر است که با اندکی غفلت یک رتبه به پایین سقوط می‌کند. مرکز آماری TrendForce علت افزایش فروش اپل و استقبال کاربران را پیشرفت خط تولید مک‌بوک‌های 12 اینچی می‌داند که سهم زیادی در بازار لپ‌تاپ‌های سبک‌وزن دارند؛ به نقل از این مرکز آماری:

اپل هم‌اکنون با اختلاف اندکی در حال تعقیب ایسوس است و این را مدیون بروزرسانی مک‌بوک‌های 12 اینچی است. پیش‌بینی ما این است که در سه ماهه سوم میزان رشد اپل در مقایسه با سال گذشته 2 رقمی می‌شود زیرا معمولا کوپرتینویی‌ها نیمه دوم سال را به مک‌بوک پرو اختصاص می‌دهند که می‌تواند سهم زیادی را از بازار تقدیم اپل کند.

بازار فروش لپ‌تاپ‌ها در مجموع 5.7 درصد در مقایسه با سه ماهه اول 2017 رشد داشته است و از طرفی در مقایسه با سه ماهه دوم 2016 رشدی 3.6 درصدی تجربه کرده است که در مجموع به فروش 39.96 میلیون لپ‌تاپ ختم می‌شود. این نکته هم حائز اهمیت است که بازار امریکا همیشه نقش مهمی در تعیین سهم برندهای مختلف داشته است؛ کمپانی HP نیز بیشتری استفاده را از این موضوع برده چون فصل مدارس در راه است و لپ‌تاپ‌های اچ‌پی هم ارزان‌قیمت هستند هم امریکایی، که گزینه خوبی برای بچه‌مدرسه‌ای های ایالات متحده است؛ همین موضوع موجب افزایش فروش 8.5 درصدی اچ‌پی شده و جایگاه پرفروش‌ترین کمپانی لپ‌تاپ‌سازی را کسب کرده است.

image

میان تمام رقبا، برند DELL با 21.3 درصد بیشترین رشد را داشته و مقام سوم را به خود اختصاص داده است. از طرفی کمپانی چینی لنوو هم علاوه بر اسمارت‌فون، در بازار لپ‌تاپ‌ها هم فعالیت گسترده‌ای دارد و با جلب نظر بازارهای شرقی، رتبه دوم را کسب کرده است که برای یک برند چینی با تمام دیدگاه‌های منفی که درباره‌اش وجود دارد قابل تحسین است. البته دقت داشته باشید که لنوو در مقایسه با برهه زمانی مشابه در سال گذشته حدودا 2.4 درصد کاهش فروش داشته است اما باز هم با کسب سهم 20.01 درصدی از بازار در جایگاه دوم است.

نوبتی هم که باشد نوبت ایسر است. تایوانی‌ها حداکثر تلاش خود را کردند تا با افزایش تولید کروم‌بوک‌ها نظر بازارهای غربی را به خود جلب کنند غافل از اینکه برندهای غربی هم مشغول همین کار بودند و طبعا اعتماد‌کردن به آن‌ها آسان‌تر از خریدکردن از یک کمپانی تایوانی است. ایسر هم با کاهشی 3.5 درصدی و در مجموع فروش 3.22 میلیون لپ‌تاپ جایگاهی بهتر از ششم را در این رقابت تنگاتنگ کسب نکرد.

image

شاید برندهای نام‌برده در این مقاله با نتایجی که بدست آورده‌اند خوشحال باشند اما ترندفورس خبرهای بدی دارد. نگرانی آن‌ها این است که افزایش فروش قابل توجه لپ‌تاپ‌ها در نیمه اول 2017 ممکن است منجر به کاهش فروش چشم‌گیر در نیمه دوم سال شود؛ این در حالیست که اگر با همین روند پیش بروند، احتمالا بازار لپ‌تاپ رشدی 3 تا 5 درصدی به چشم می‌بینید.

به نقل از ترندفورس، یکی دیگر از دلایل پیشرفت اپل هم بروزرسانی مک‌بوک‌های 13 و 15 اینچی است. این کمپانی مک‌بوک پروها را فقط 8 ماه پس از آخرین بروزرسانی‌شان دوباره آپدیت کرد و پردازنده و گرافیک قوی‌تری در دل آن‌ها قرار داد. همچنین یک مک‌بوک پرو ارزان‌قیمت 13 اینچی با تاچ‌بار و 128 گیگابایت حافظه SSD نیز معرفی نمود که علاقمندان به سری پرو را هیجان‌زده کرد. شایعات حاکی از آن است که اپل در حال توسعه مک‌بوک پرویی 15 اینچی با رم 32 گیگابایتی است که احتمالا در سه ماهه چهارم 2017 روانه بازار می‌شود.

نظر شما درباره بازار لپ‌تاپ‌ها چیست؟ شما از چه لپ‌تاپی استفاده می‌کنید؟ به نظر شما مک‌بوک‌های اپل ارزش پرداخت قیمت گزافشان را دارند؟ شما از میان ویندوز و مک‌او‌اس کدامیک را ترجیح می‌دهید؟

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (2 نظر)

حمید

۱۳۹۶/۵/۲۷
اینا همش الکیه نوت بوک ایسوس تو سال 2016 در مجموع پر فروش ترین نوت بوک شد و از لحاط رده بندی در کنار اپل و مایکروسافت نامبر وانه

Keyhan

۱۳۹۶/۵/۲۵
من توی لپ تاپ های گیمینگ برند msi رو خیلی قبول دارم.