خانهاخبار
بلک‌بری کی‌وان یا وان پلاس 5؛ کدام بهتر است؟

بلک‌بری کی‌وان یا وان پلاس 5؛ کدام بهتر است؟

بلک‌بری کی‌وان و وان پلاس 5 هر دو از محبوب‌ترین و معروف‌ترین گوشی‌های امسال هستند. در این مطلب به مقایسه مشخصات این دو گوشی می‌پردازیم تا انتخاب را برای شما آسان‌تر کنیم
۱۳۹۶/۵/۱۵

هر دو گوشی OnePlus 5 و BlackBerry KEYone در اوایل سال جاری میلادی عرضه شدند و رسانه‌های مختلفی بارها آن‌ها را به خاطر ویژگی‌هایشان تحسین کرده‌اند. گوشی OnePlus 5 درواقع تعریف بارزی از نسبت مناسب قیمت و عملکرد است و KEYone هم به‌عنوان نمونه موفقی از یک گوشی حرفه‌ای با کیبورد فیزیکیQWERTY شناخته می‌شود.KEYone نتیجه تلاش کمپانی کانادایی BlackBerry است که سال‌های متمادی پرطرفدارترین سازنده گوشی‌های هوشمند در قاره آمریکا به شمار می‌آمد و OnePlus 5 هم محصول نسل پنجم گوشی‌های پرچم‌دار یک سازنده چینی به نام OnePlus است که تلاش می‌کند توجه علاقه‌مندان دنیای موبایل و تکنولوژی را با ارائه بهترین ویژگی‌ها و کم‌ترین قیمت ممکن، جلب کند.

هر دو گوشی دارای مشخصات و ویژگی‌های شایسته یک پرچم‌دار سال 2017 هستند اما عناصر تازه و عجیبی هم در طراحی‌شان دیده می‌شود که احتمالا به‌منظور اضافه کردن عملکردهای مشخصی در آن‌ها اعمال شده‌اند. تعداد کاربران و علاقه‌مندان هر دو گوشیOnePlus 5 و KEYone از زمان عرضه تابه‌حال رو به افزایش بوده است. اگر شما هم قصد خرید هرکدام از این گوشی‌ها را دارید، بهتر است در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا شباهت‌ها و البته تفاوت‌هایشان را متوجه شوید و هرکدام را که مناسب نیازتان تشخیص دادید، تهیه کنید.

مشخصات فنی

دستگاهBlackberry KEYoneOnePlus 5
صفحه نمایش

4.5 اینچ، IPS LCD، وضوح تصویر 1620 × 1080، تراکم پیکسلی 433ppi، روکش محافظ Corning Gorilla Glass 4

5.5 اینچ، Optic AMOLED، وضوح تصویر 1920 × 1080، تراکم پیکسلی 401 ppi، روکش محافظ Corning Gorilla Glass 5

پردازنده

کوالکام اسنپ‌دراگون 625، CPU 8 هسته‌ای با قدرت فرکانس 2.0 گیگاهرتز، پردازنده گرافیکی Adreno 506

کوالکام اسنپ‌دراگون 835، CPU 8 هسته‌ای با قدرت فرکانس 2.45، پردازنده گرافیکی Adreno 540

رم

3 گیگابایت

6 گیگابایت/8 گیگابایت

حافظه داخلی

64 گیگابایت، قابل ارتقا

64 گیگابایت/128 گیگابایت، غیرقابل ارتقا

دوربین اصلی

12 مگا پیکسل، دیافراگم 2.0، PDAF، دو فلش LED

16 مگا پیکسل، دیافراگم 1.7، اندازه پیکسلی 1.12 میکرون، حسگر 2.8/1 اینچی، لنز دوم 20 مگا پیکسل، دیافراگم 2.6، حسگر 2.8/1 اینچی، اندازه پیکسلی 1.0 میکرون، PDAF، دو فلش LED و زوم اپتیکال دو برابر

دوربین سلفی

8 مگا پیکسل، دیافراگم 2.2

16 مگا پیکسل، دیافراگم 2.0، اندازه پیکسلی 1.0 میکرون، EIS، HDR خودکار

باتری

3505 میلی‌آمپر، لیتیوم یونی، غیرقابل تعویض توسط کاربر، شارژ سریع نسخه 3.0

3300 میلی‌آمپر، لیتیوم یونی، غیرقابل تعویض، Dash Charge

ابعاد و وزن

149.1 × 72.4 × 9.4 میلی‌متر

180 گرم

154.2 × 74.1 × 7.3 میلی‌متر

153 گرم

شبکه‌های ارتباطی

GSM، HSPA، LTE، NFC، بلوتوث نسخه 4.2،Wi-Fi،USB Type-C

GSM، HSPA، LTE، NFC، بلوتوث نسخه 5.0، Wi-Fi، USB Type-C

حسگرها

اسکنر اثرانگشت، شتاب سنج، ژیروسکوپ، حسگر مجاورتی، قطب‌نمای دیجیتال

اسکنر اثرانگشت، شتاب سنج، ژیروسکوپ، حسگر مجاورتی، قطب‌نمای دیجیتال

سیستم عامل

اندروید نوقا نسخه 7.1، قابل ارتقا به اندروید O

اندروید نوقا نسخه 7.1.1، قابل ارتقا به اندروید O

OnePlus 5

کمپانی چینی OnePlus اولین گوشی هوشمندش را در سال 2014 میلادی وارد بازار کرد و از آن زمان تا‌به‌حال به یکی از نام‌آورترین کمپانی‌های سازنده موبایل تبدیل شده است. گوشی‌های هوشمند این کمپانی همیشه از پرفروش‌ترین‌های بازار بودند و OnePlus 5 هم از این قاعده مستثنا نیست. گوشی OnePlus 5 درواقع پرچم‌دار تازه این کمپانی‌ است که پس از OnePlus 3T معرفی شده و با قیمت مناسبی که دارد، توجه میلیون‌ها کاربر را به خود جلب کرده است. این گوشی صفحه‌نمایش 5.5 اینچی از نوع Optic AMOLED با وضوح تصویر 1080 دارد که روکش محافظ Corning Gorilla Glass 5 هم از آن محافظت می‌کند.OnePlus 5 به تراشه قدرتمند کوالکام اسنپ‌دراگون 835 مجهز شده که پردازنده 64 بیتی و 8 هسته‌ای Kryo 280 با قدرت فرکانس 2.45 گیگاهرتز دارد. پردازش‌های گرافیکی این گوشی بر عهده Adreno 540 است و در دو نسخه با مقدار رم و حافظه متفاوت عرضه شده است. نسخه ساده‌تر آن 6 گیگابایت رم و 64 گیگابایت حافظه داخلی دارد درحالی‌که نسخه پیشرفته و البته گران‌ترش از 8 گیگابایت رم و 128 گیگابایت حافظه داخلی بهره می‌برد.

image

OnePlus 5 به ماژول دوربین با لنز دوگانه در پنل پشتی مجهز شده است. یکی از لنزهای این دوربین 16 مگا پیکسلی با دیافراگم 1.7 است که توسط کمپانی سونی ساخته شده و لنز دیگر هم 20 مگا پیکسلی با دیافراگم 2.6 و از نوع تله فوتو در نظر گرفته شده. دوربین سلفی این گوشی هم حسگر 16 مگا پیکسلی با دیافراگم 2.0 و اندازه پیکسلی 1.0 میکرون دارد. این دوربین قادر است ویدیوها را با کیفیت 1080 و 30 فریم در ثانیه ضبط کند درحالی‌که ماژول دوربین اصلی می‌تواند ویدیوها را با کیفیت 4K و 30 فریم در ثانیه و همچنین کیفیت فول اچ‌دی و 120 فریم در ثانیه ثبت کند.

شبکه‌های ارتباطی پشتیبانی شده در این گوشی شامل Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac, Wi-Fi Direct, DLNA و بلوتوث نسخه 5.0 به همراه پورت USC Type-C برای انتقال داده و شارژ باتری است. OnePlus 5 همچنین دارای یک جک هدفون 3.5 میلی‌متری برای سازگاری با هدفون‌ها و سیستم‌های صوتی قدیمی‌تر است. این گوشی همچنین از GPS با A-GPS و GLONASS پشتیبانی می‌کند و دارای حسگرهای متعددی ازجمله اسکنر اثرانگشت، NFC، شتاب سنج، ژیروسکوپ، حسگر مجاورتی و قطب‌نمای دیجیتال است. سیستم‌عامل اندروید نوقا نسخه 7.1.1 به‌صورت پیش‌فرض روی این گوشی نصب شده و رابط کاربری کمپانی OnePlus به نام Oxegen OS کمی آن را دستخوش تغییر کرده است.OnePlus 5 باتری غیرقابل تعویض لیتیوم یونی با ظرفیت 3300 میلی‌آمپر دارد و ابعاد آن 152.2 × 74.1 × 7.3 میلی‌متر است. این گوشی همچنین 153 گرم وزن دارد.

 

BlackBerry KEYone

گوشی KEYone بدنه‌ای کاملا فلزی دارد و تمام لبه‌های خمیده طراحی شده. پنل پشتی این گوشی هم بافت لطیفی دارد که از سرخوردنش تا حدودی جلوگیری می‌کند. این گوشی صفحه‌نمایش کوچکی به اندازه 4.5 اینچ دارد و ویژگی اصلی بصری‌اش همان کیبورد فیزیکی QWERTY به شمار می‌آید. صفحه این گوشی نسبت نمایش عجیبی معادل 3:2 دارد و وضوح تصویرش هم 1620 × 1080 است. KEYone از پردازنده کوالکام اسنپ‌دراگون 625 با پردازنده 8 هسته‌ای Cortex-A53 و قدرت فرکانس 2.0 گیگاهرتز قدرت می‌گیرد و پردازنده گرافیکی‌اش هم Adreno 506 با قدرت فرکانس 650 مگاهرتز است. گوشی مذکور 3 گیگابایت رم و 32 گیگابایت حافظه داخلی دارد که با کارت حافظه جانبیmicroSd تا 256 گیگابایت قابل ارتقا است.ظرفیت باتری این گوشی 3505 میلی‌آمپر، از نوع لیتیوم یونی و غیرقابل تعویض توسط کاربر است که از تکنولوژی شارژ سریع نسخه 3.0 پشتیبانی می‌کند. سیستم‌عامل اندروید نوقا نسخه 7.1 هم به‌صورت پیش‌فرض روی آن نصب شده است.

image

KEYone هم مانند گوشی‌های Pixel و Pixel XL دوربین اصلی 12 مگا پیکسلی دارد.این دوربین که دو فلش LED هم آن را همراهی می‌کنند، دیافراگم 2.0 دارد و از ویژگی‌ فوکوس خودکار تشخیص فاز (PDAF) پشتیبانی می‌کند. دوربین سلفی این گوشی حسگر 8 مگا پیکسلی با دیافراگم 2.2 دارد و مانند دو مدل DTEK50 و DTEK60 یک دکمه قابل تنظیم به نام Convenience Key پایین دکمه تنظیم صدا در کناره سمت راستش تعبیه شده است. این گوشی همچنین به یک اسکنر اثرانگشت مجهز شده که در دکمه فیزیکی فاصله داخل کیبورد قرار دارد. ابعاد KEYone معادل 149.1 × 72.4 × 9.4 میلی‌متر است و 180 گرم وزن دارد.

در مقایسه مشخصات حتما باید به بارزترین ویژگی این مدل یعنی کیبورد فیزیکی‌اش بپردازیم. البته این ویژگی احتمالا مناسب همه کاربران نیست و علاقه‌مندان خاص خودش را دارد. امروزه همه گوشی‌های هوشمند با طراحی کاملا لمسی و بدون صفحه‌کلید فیزیکی ساخته می‌شوند اما بسیاری معتقدند که کیبورد فیزیکی درواقع امضا و نشانه گوشی‌های BlackBerry است. از طرفی بسیاری از کاربران و کارشناسان هم معتقدند که کیبورد فیزیکی QWERTY منسوخ شده و به تاریخ پیوسته است. صرف‌نظر از این‌ها، درخواست‌های مکرر و متعددی از این سازنده مبنی بر ساخت گوشی‌ با کیبورد فیزیکی شده بود و ظاهرا BlackBerry هم با عرضه KEYone به این درخواست‌ها پاسخ مثبت داده‌ است. البته این کمپانی قبلا هم برای ساخت محصولی مشابه تلاش کرده بود که نتیجه‌اش گوشی نه‌چندان موفق PRIV شد. KEYone را باید نمونه موفقی از ترکیب کیبورد فیزیکی QWERTY با گوشی هوشمند امروزی دانست.

OnePlus 5 یا KEYone ؟

اجازه دهید صادقانه یک مورد مهم را در این مقایسه خاطرنشان کنیم. گوشی‌های OnePlus 5 و KEYone برای مخاطبان کاملا متفاوتی طراحی و عرضه شده‌اند و شاید مقایسه‌شان اصلا کار درستی نبوده باشد. از طرفی، هر دو در یک بازه قیمت قرار دارند و به همین خاطر مقایسه‌شان منطقی به نظر می‌رسد.هرکدام از این گوشی‌ها مزایا و معایب خاص خودشان را دارند اما ازنظر ما OnePlus 5 برنده این میدان است چراکه طیف وسیع‌تری از کاربران را راضی می‌کند. این گوشی اصلا بدون نقص نیست اما با توجه به قیمت مناسب و ویژگی‌هایی در حد یک پرچم‌دار قابل‌قبول، کاملا ارزش خرید دارد. در مقابل، گوشی BlackBerry KEYone ترکیب فوق‌العاده‌ای از کیبورد فیزیکی QWERTY در یک گوشی هوشمند اندرویدی است که احتمالا بهترین گزینه خرید برای کاربران علاقه‌مند به حس نوستالژیک گوشی‌های قدیمی خواهد بود. نظر شما دراین‌باره چیست؟ کدام گوشی را انتخاب می‌کنید؟

 

image

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (10 نظر)

P.E

۱۳۹۶/۵/۱۶
عکسی که برای عنوان مطلب گذاشته شده گوشی نوکیاست نه وان پلاس.اصلاح بشه

sdg

۱۳۹۶/۵/۱۶
شما كه تا حالا از نزديك بلك بري رو نديدي چرا ميگي وان پلاس بهتره.اون اسنپ دراگون835هم چيزي نيست چون كي وان تو تست سرعتs8رو خورده. دوربينشم كه مال پيكسله.هر وقت هر دو گوشي رو دستت گرفتي اون وقت مقايسشون كن

Keyhan

۱۳۹۶/۵/۱۶
من اگه مجبور باشم بین این دو یکی رو بخرم بدون شک کلون غیر حرفه ای ایفون یعنی وانپلاسو نمیخرم این گوشی 530 دلاری به خاطر طراحی مقلدانش برعکس شعار وان پلاس یعنی جلوتر بودن از زمان حال, حس گوشی 2016 یعنی زمان گذشته رو به ادم میده واسه من 30 دلار هم ارزش نداره شبیه ایفونه ولی ایفون نیست و این خیلی بده. قیمتشم دیگه ارزون نیست و نسبت به پرچمدار همه چیز تمامی مانند یو11 حدود 100 دلار ارزون تره. به جای این گوشی ترجیح میدم از برند با اصالتی همچون بلک برری خرید کنم که طراحی حرفه ایش آدمو به وجد میاره و این برای من کافیه.

mani

۱۳۹۶/۵/۱۶
مقایسه درستی نبود!
شما میری جمهوری واطراف پلاسکو سابق یه دست لباس میخری 800تومن، میتونبی بری امام حسین همون طرح لباسارو بیگیری 80تومن!
بلک‌بری برند مطئنو شناخته شدهایه و سهامش بیشتر از 50برابر یه شرکت چینیه نوپا هست
یادمه اولین سری گوشیهای چینی که 6تااسپیکر داشتنو تا200تومن هم قیمتشون بود (بلوتوث) تلوزیون هم میگرفت، وقتی میاوردن برای تعمیر، اولین بار وقتی هیتر گرفتم تغریباً بُرد گوشی سوراخ شد، اونم با حرارتی که برا ریبال کردن چیپست‌ها استفاده میکردم!
کیفیتی در مواد اولیه اولین پارامتر از افزایش قیمیته!

nimat

۱۳۹۶/۵/۱۵
وان پلاس فایو