خانهاخبار
تایید مدیرعامل تلگرام بر نگهداری داده‌های عمومی این پیام‌رسان در ایران

تایید مدیرعامل تلگرام بر نگهداری داده‌های عمومی این پیام‌رسان در ایران

تلگرام که اکنون بیش از هر پیام‌رسان دیگری مشترک ایرانی دارد اخیرا اعلام کرده که یک کپی از داده‌های عمومی مثل اطلاعات گروه‌ها و کانال‌های با بیش از ۱۰۰ هزار عضو را در ایران نگهداری می‌کند.
۱۳۹۶/۵/۷

پاول دورف، مدیر عامل تلگرام، تایید کرد که برخی از اطلاعات تلگرام روی CDN های ایرانی نگهداری می‌شود. در صفحه پرسش و پاسخ‌های متداول (faq) مربوط به CDN در سایت رسمی تلگرام آمده:

از نسخهٔ ۴.۲ تلگرام ما از CDN رمزنگاری شده برای ذخیره فایل‌های کانال های عمومی با بیش از ۱۰۰٫۰۰۰ عضو پشتیبانی می‌کنیم. نقاط ذخیره سازی CDN در مناطقی در نظر گرفته شده اند که تلگرام ترافیک زیادی دارد ولی ما به دلایل مختلف تمایلی به قرارگیری سرورهای تلگرام در آن مناطق نداریم.

ما از سرور‌های توزیع شده خود برای افزایش سرعت دانلود در مناطق بدون سانسور که در آنها آزادی بیان تضمین شده‌است استفاده می‌کنیم. و حتی در آن مناطق نیز به آنها اعتماد نمی‌کنیم. اما وقتی تلگرام در مناطق دیگر به شدت محبوب می‌شود، فقط می‌توانیم روی CDNها تکیه کنیم؛ که با آنها از نقطه نظر فنی مانند سرویس‌دهنده‌‌های اینترنت (ISP) رفتار می‌کنیم و آنها فقط داده‌های رمزنگاری شده‌ای را که قادر به کشف رمز آن نیستند دریافت می‌کنند.

به لطف این فناوری، سرعت دانلود عکس‌ها و فیلم‌هایی که به صورت عمومی منتشر می‌شوند در مناطقی نظیر ترکیه، اندونزی،‌ عربستان سعودی، هند، ایران و عراق به مراتب افزایش می‌یابد، بدون اینکه کمترین خدشه‌ای به امنیت وارد شود.

بدین‌ترتیب تلگرام برای افزایش سرعت دسترسی به اطلاعات، داده‌های گروه‌های بزرگ را روی CDN های داخل ایران نگهداری می‌کند تا انتقال آنها به کاربر ایرانی سریع‌تر از گذشته صورت گیرد. اما دورف تاکید می‌کند که اطلاعات شخصی کاربران در کشورهایی که در آنها سانسور اینترنت صورت می‌گیرد نگهداری نمی‌شود. 

image

همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد امکان حذف اطلاعات از CDN ها آمده:

در حالى كه نقاط CDN فقط كپى‌هاى فايل رمزنگارى شده را ذخيره مى‌كنند، فايل‌هاى منبع در سرورهای تلگرام ذخيره مى‌شوند. كاربر پيامرسان اعلان درياف فايل را از طريق سرور تلگرام مى‌گيرد. در صورتى كه نقطه CDN فايل مورد نظر را به كاربر نمى‌دهد، او اين فايل را مستقيماً از سرور تلگرام دريافت خواهد كرد.

سوالات دیگری نیز در این رابطه مطرح شده که همراه با پاسخ در این صفحه قابل مشاهده است. با توجه به این اطلاعات، اقدام تلگرامی اقدامی هوشمندانه است چراکه باعث می‌شود ضمن تسهیل دریافت اطلاعات عمومی توسط کاربر نهایی، خطر سرقت اطلاعات شخصی یا موارد امنیتی دیگر وی را تهدید نکند.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

صدرا

۱۳۹۶/۵/۸
اخ اخ اخ..دوستان کسی نرم افزار جدیدی سراغ داره!؟