خانهاخبار
ویندوز 10 باج نمی‌دهد! راه‌کار جدید مایکروسافت برای مقابله با باج‌افزارها

ویندوز 10 باج نمی‌دهد! راه‌کار جدید مایکروسافت برای مقابله با باج‌افزارها

مایکروسافت با افزودن قابلیت دسترسی کنترل‌شده به پوشه‌ها، در برابر باج‌افزارها می‌ایستد.
۱۳۹۶/۴/۸

مایکروسافت در به‌روزرسانی پاییز امسال ویندوز 10 موسوم به Fall Creators Update، تغییرات امنیتی جالبی اعمال خواهدکرد که فایل‌های مهم کاربران را از گزند باج‌افزارها حفظ می‌کند.

یکی از ترفندهای مایکروسافت برای نیل به این هدف، دسترسی کنترل‌شده به پوشه یا فولدر است. با این قابلیت جدید فقط اپلیکیشن‌های خاص اجازه می‌یابند محتوای پوشه‌ها را خوانده یا در آن‌ها چیزی بنویسند. در نتیجه، اگر کاربر فهرست پیش‌فرض مربوطه را فعال کند، اپلیکیشن‌هایی که اسم‌شان در فهرست نیست از دسترسی به پوشه‌های دسکتاپ، تصاویر، فیلم‌ها و اسناد منع می‌شوند.

دسترسی کنترل‌شده به پوشه‌، تغییراتی را که اپلیکیشن‌ها روی فایل‌های موجود در پوشه‌های خاص اعمال می‌کند، مورد پایش قرار می‌دهد. در نتیجه، اگر اپلیکیشنی که نامش در فهرست نیست، بکوشد در این فایل‌ها تغییری ایجاد کند، موضوع به کاربر اطلاع داده می‌شود.

هدف از طراحی این قابلیت جدید، مقابله با ویروس‌ها و باج‌افزارهایی است که با قفل کردن فایل‌ها و پوشه‌ها، دسترسی کاربر به داده‌ها و اطلاعات خود را قطع می‌کند.

قابلیت جدید دسترسی کنترل‌شده به پوشه، باج‌افزارها را از ایجاد تغییر در محتوای پوشه‌ها و سپس قطع دسترسی کاربر به آن باز می‌دارد.

باج‌افزارها نوع خاصی از بدافزارها هستند که به‌ویژه طی چند هفته اخیر نگرانی‌های امنیتی زیادی به‌ وجود آوردند. بر این اساس، اخیرا دو باج‌افزار WannaCry و Petya (یا به قول کاسپرسکی، NotPetya)، با حمله به کامپیوترهای ویندوزی (عمدتاً ویندوز 7 و ایکس‌پی) در سراسر جهان خبرساز شدند.   

گفتنی است، مایکروسافت در نرم‌افزار ویندوز دیفندر نیز تغییرات جدیدی اعمال کرده است که به بهبود بیش از پیش امنیت در ویندوز 10 کمک می‌کند. یکی از تمهیدات، قابلیتی است که مانع می‌شود ویروس‌ها و بدافزارها از ضعف‌های احتمالی سیستم‌عامل سوء‌استفاده کرده و به آن آسیب بزنند.

image

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (2 نظر)

alireza

۱۳۹۶/۴/۱۰
نظرات گوهر بار

italodance

۱۳۹۶/۴/۹
ویندوز به اخر خط رسیده