خانهاخبار
ویندوز منسوخ XP در جدیدترین ناو هواپیمابر انگلستان

ویندوز منسوخ XP در جدیدترین ناو هواپیمابر انگلستان

استفاده از ویندوز ایکس‌پی در ناو هواپیمابر ملکه الیزابت، نگرانی‌ها بابت آسیب‌پذیری در برابر حملات سایبری را افزایش می‌دهد.
۱۳۹۶/۴/۹
ناو هواپیمابر ملکه الیزابت

ناو هواپیمابر ملکه الیزابت (HMS Queen Elizabeth) بزرگ‌ترین کشتی جنگی ساخته شده در بریتانیا است که در سال 2014 تحویل نیروی دریایی این کشور شد. اما این ناو 280 متری که 1600 خدمه و 40 فروند هواپیما را با خود حمل می‌کند، ضعفی دارد که از چشم خبرنگار سایت گاردین هنگام بازدید از کشتی، پنهان نماند: روی نمایشگر برخی از کامپیوترها سیستم‌عاملی به چشم می‌خورد که به‌نظر می‌رسید نسخه 2001 ویندوز ایکس‌پی است.

به‌زعم گاردین، استفاده از ویندوز تاریخ‌گذشته ایکس‌پی به معنای آسیب‌پذیر بودن این ناو در برابر حملات سایبری است. اما مسئولان ذی‌ربط اصرار دارند برای دفاع در برابر این‌گونه حملات به‌خوبی آماده شده‌اند و گروهی از کارشناسان سایبری نیز همواره درون ناو حضور دارند.

این گزارش در حالی منتشر می‌شود که گاردین در ژانویه سال گذشته طی مقاله‌ای دیگر از به‌کارگیری سیستم‌عامل ایکس‌پی در چهار زیردریایی اتمی انگلستان خبر داده بود که در کل، 40 موشک بالستیک با کلاهک اتمی نیز حمل می‌کنند. وزارت دفاع انگلستان در توجیه این کار گفته بود، زیردریایی‌ها وقتی درون آب هستند، ایزوله شده‌اند (یعنی با محیط خارج ارتباط ندارند). گاردین در گزارش مذکور به نقل از مسئولان مربوطه نوشته بود، ویندوز ایکس‌پی از آن جهت برای این زیردریایی‌ها انتخاب شد که گزینه ارزان‌تری بود.

زیردریایی اتمی کلاس ونگارد

باتوجه به اینکه مایکروسافت در سال 2014 به پشتیبانی خود از ویندوز ایکس‌پی پایان داد، استفاده از این سیستم‌عامل در هر جایی از جمله در ناوها و زیردریایی‌های انگلستان به معنای آسیب‌پذیر بودن آن‌ها در برابر ویروس‌ها، بدافزارها و حمله‌های سایبری است.

به‌روزرسانی: در پی انتشار خبر گاردین مبنی بر مشاهده ویندوز ایکس‌پی در ناو هواپیمابر ملکه الیزابت، سایت وایرد به نقل از وزارت دفاع انگلستان نوشت، این ناو در سال 2026 به‌طور کامل عملیاتی خواهدشد و در حال حاضر مراحل آزمایشی خود را می‌گذارند. به نوشته وایرد این یعنی، ممکن است ویندوز ایکس‌پی فعلا همچنان در آن به‌کار گرفته شود.

 

 

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (2 نظر)

ali.hosseini

۱۳۹۶/۴/۱۰
سلام
قاعدتا یکی از شرط‌های مهم امنیتی این است که در وهله اول، خود سیستم‌ عامل یا نرم‌افزاری که نقش محوری دارد، از امنیت قابل‌قبولی برخوردار باشد. وقتی هسته نرم‌افزاری یک دستگاه یا سامانه ضعیف باشد، استفاده از نرم‌افزارهای امنیتی پوششی و تکمیلی چندان کارآمد نخواهدبود. گاهی ضعف‌هایی وجود دارند که یا خود شرکت سازنده نرم‌افزار متوجه آن می‌شود و یا رفع آن نیازمند وصله‌گذاری توسط آن شرکت است. اتمام پشتیبانی رسمی به معنای پایان انتشار رسمی و مستمر این‌گونه وصله‌ها است، مگر اینکه وضعیتی استثنایی مانند حمله باج‌افزار واناکرای پیش آید تا مایکروسافت ناچار شود حتی سیستم عاملی مانند ایکس‌پی را هم وصله‌گذاری کند.
البته گاهی هم‌کاری‌های خارج از رویه معمول هم اتفاق می‌افتد. برای مثال، پاپیولار مکانیکس در یکی از گزارش‌های ژانویه 2016 خود اشاره کرده بود که نیروی دریایی آمریکا نیز هنوز از ویندوز ایکس‌پی استفاده می‌کند و در عین حالی که مشغول نقل به مکان به سیستم عامل جدیدتری است، فعلا در ازای پرداخت هزینه، از مایکروسافت تمهیدات امنیتی و به‌روزرسانی‌های اضافی دریافت می‌کند.

علیرضا

۱۳۹۶/۴/۹
میبخشید میشه توضیح بدید چرا استفاده از ویندوزی که دیگه پشتیبانی نمیشه میتونه مشکل ساز باشه؟!
من فکر میکردم سیستم های امنیتی که برای تجهیزات نظامی استفاده میشه خیلی خاص تر از چیزیه که نیاز به پشتیبانی مایکروسافت برای از بین بردن بدافزاز ها باشه