خانهاخبار
HEIF به جای JPEG؛ زمان بازنشستگی فرا رسیده است

HEIF به جای JPEG؛ زمان بازنشستگی فرا رسیده است

نزدیک به 25 سال است که از فرمت JPEG برای فایل‌های تصویری استفاده می‎شود؛ فرمتی که دیگر وقت بازنشتگی‎اش فرا رسیده است. در ادامه مطلب شما را با فرمت جدید HEIF آشنا می‎کنیم که می‌تواند جانشین خوبی برای JPEG پیر باشد.
۱۳۹۶/۴/۳

HEIF فرمت تصویری جدیدی است که اپل در iOS 11 پیشنهاد جایگزین کردن آن را با JPEG به کاربران می‌دهد. اگرچه کاربران در استفاده از این فرمت کاملا مختار هستند، با توجه به مزیت‌های متعددی که HEIF نسبت به JPEG دارد پیش‌بینی می‌شود استقبال زیادی از آن شود.

فرمت تصویری JPEG از سال 1992 تاکنون، در دستگاه‌ها و سیستم عامل‌های گوناگونی، مورد استفاده قرار گرفته است اما وقت آن رسیده تا فرمت جدید و به‌روزی جایگزین آن شود. در ادامه مطلب خواهیم گفت چرا فرمت HEIF می‌تواند جانشین مناسبی برای JPEG باشد.

image

HEIF کوچک‌تر و بهتر است

HEIF مخفف High Efficiency Image File Format است که در واقع نسخه تصویری فرمت ویدئویی HVEC یا H.256 محسوب می‏شود. اصلی‌ترین مزیتی که این فرمت برای کاربر به همراه خواهد داشت این است که حجم عکس‌های ذخیره شده با HEIF نصف حجم عکسی است که از JPEG ذخیره می‏شود در حالی که کیفیت بهتری و بالاتری دارد. معنی آن این است که با فرمت HEIF می‌توانید دو برابر ببیشتر از قبل روی حافظه گوشی خود عکس ذخیره کنید.

HEIF منعطف‌تر است

درحالی که هر فایل JPEG شامل یک تصویر است، هر فایل HEIF می‌تواند شامل یک رشته تصویر باشد؛ این ویژگی فرمت HEIF را به انتخابی مناسب برای Live Photos اپل تبدیل می‌کند و می‌تواند قابلیت جایگزین شدن با فرمت GIF را داشته باشد. فرمت HEIF، برخلاف JPEG، از شفافیت پشتیبانی می‌کند و می‌تواند رنگ‌ها را تا 16 بیت نشان دهد.

سازگاری با دستگاها

شکی نیست HEIF کاملا برتر از JPEG است اما به چند سال زمان نیاز دارد تا بتواند کاملا جانشین این فرمت قدیمی شود و دستگاه‌های مختلف با آن سازگاری پیدا کنند.

از آنجا که دوربین آیفون محبوب‌ترین دوربین عکاسی جهان است، انتشار iOS 11 و مهاجرت کاربران به HEIF می‌تواند در گسترش این فرمت جدید تاثیر بگذارد. با این حال هنوز مرورگرهای وب و دستگاه‌های اندرویدی سازگاری کاملی با HEIF ندارند بنابراین هنگامی که کاربران اپل بخواهند تصاویر HEIF را با کاربران غیر اپلی به اشتراک بگذارند، آی‌او‌اس به صورت خودکار فرمت تصاویر را به JPEG تبدیل می‌کند.

امیدواریم به زودی سیستم عامل‌ها، دوربین‌ها و مرورگرهای وب از فرمت HEIF بهتر پشتیبانی بکنند تا بتوان هرچه سریع‌تر فرمت JPEG را کنار گذاشت.

 

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (2 نظر)

Kiarash

۱۳۹۶/۴/۳
زمان زیادی میبره تا بتونه جای JPEG رو بگیره

نیما

۱۳۹۶/۴/۳
سلام؛واقعا داره کم کم بدم میاد از این که رو لینک یه صفحه ی مربوطه به خود سایت کلیکی کنم و یه سایت تبلیغاتی مثل رزرو......باز شه اعصاب داغون کنه