خانهاخبار
اطلاعات جالب بنچمارک AnTuTu درباره گوشی‌های هوشمند

اطلاعات جالب بنچمارک AnTuTu درباره گوشی‌های هوشمند

اعداد و ارقام همیشه جذابیت‌های خاص خود را دارند و دنیای گوشی‌های هوشمند هم از این قاعده مستثنی نیست. با ما همراه باشید تا نگاهی به اطلاعات منتشر شده در این زمینه توسط بنچمارک AnTuTu بیندازیم.
۱۳۹۶/۴/۲

AnTuTu یک بنچمارک چینی است که برای شناسایی نوع عملکرد گوشی‌ها استفاده می‌شود. این بنچمارک به صورت ماهانه اطلاعات جمع آوری شده را درباره گوشی‌های هوشمند منتشر می‌کند.

این اطلاعات برای ماه گذشته میلادی هم منتشر شده است و قصد داریم نگاهی به جزئیات آن بپردازیم.

رزولوشن نمایشگر

در این بخش رزولوشن 1080 * 1920 همچنان با 72.41 درصد بیشترین محبوبیت را در میان گوشی‌های هوشمند دارد و پس از آن رزولوشن‌های 1440p و 720p قرار دارند.

image

این نتیجه کاملا منطقی است چراکه با وجود روی آوردن بسیاری از کمپانی‌ها به نمایشگر با رزولوشن 1440p، بسیاری از پرچم‌داران ساخت کشور چین همچنان به نمایشگر 1080p وفادار مانده‌اند؛ پرچم‌داران محبوبی چون شیائومی Mi 6 و هواوی P10 از آن دسته هستند. به علاوه گوشی‌های میان رده و بالاتر از میان‌رده مانند آنر 8 هم از همین نوع نمایشگر بهره می‌برند. انتظار می‌رود این روند در ماه‌های آتی هم ادامه پیدا کند چراکه این نوع نمایشگر ارزان‌تر بوده و مصرف باتری کم‌تری هم دارد.

اندازه صفحه نمایشگر

در زمینه ابعاد صفحه نمایشگر اوضاع کمی متفاوت بوده و تنوع بیشتری وجود دارد. در این بخش نمایشگر 5.5 اینچی با 27.51 درصد بالاترین سهم را دارد و نمایشگرهای 5.1 اینچی و 5.7 اینچی در تعقیب آن هستند.

image

پس از این 3 اندازه، درصدها کاهش می‌یابد و میان مابقی اعضا تقسیم می‌شود. نمایشگرهای 6، 5 و 5.2 اینچی در جایگاه‌های بعدی قرار می‌گیرند و 21.93 درصد از کل این مجموعه به «دیگر» دستگاه‌ها اختصاص می‌یابد.

از این اطلاعات نتیجه می‌گیریم که کاربران به نمایشگرهای 5.1 و 5.5 اینچی علاقه بیشتری دارند اما با توجه به رشد نمایشگرهای بدون حاشیه مانند گلکسی S8 edge و شیائومی Mi Mix ممکن است تغییرات عمده‌ای را در این بخش شاهد باشیم چون نسبت بالای نمایشگر به بدنه، می‌تواند کاربران را به خود جذب کند.

برندهای پردازنده

بررسی اطلاعات این بخش نشان می‌دهد که کمپانی کوالکام توانسته با در اختیار داشتن 63.84 درصد از سهم بازار، همچنان زمام قدرت را در دست داشته باشد. رتبه‌های بعدی به کمپانی‌های هواوی با 15.92 درصد، مدیاتک با 15.60 درصد و سامسونگ با 2.27 درصد تعلق می‌گیرد.

image

این موضوع هم چندان عجیب نبود؛ نقش اصلی را در زمینه پردازنده‌ها، پرچم‌داران و میان رده‌ها ایفا می‌کنند که پردازنده‌های کوالکام با نام تجاری اسنپدراگون بیشترین محبوبیت را دارند. در حال حاضر پردازنده‌های سری 600 اسنپدراگون، در بسیاری از گوشی‌های میان رده مانند سری R اوپو استفاده می‌شوند. اما کمپانی هواوی این موفقیت را مدیون فروش خوب در سری گوشی‌های mate، P و آنر است چراکه برای آنها از پردازنده‌های ساخت خود شرکت بهره می‌گیرد. مدیاتک هم با وجود سهم بیش از 15 درصدی، می‌تونست جایگاه بسیار بهتری کسب کند و یکی از علت‌های این موضوع، تاخیر در عرضه Helio X30 است.

البته با توجه به قدم‌های بزرگی که سامسونگ در زمینه ساخت پردازنده برداشته است، و نیز تلاش‌های مستمر کمپانی‌های دیگر ممکن است این آمار در آینده دستخوش تغییرات بسیاری گردد.

هسته‌های پردازشی

تعداد هسته‌های پردازشی پیچیدگی کمتری دارد و پردازنده‌های 8 هسته‌ای با 60.11 درصد بیشترین سهم را دارند و پس از آن هم 4 هسته‌ای‌ها با 33.12 درصد و 10 هسته‌ای‌ها با 4.33 درصد قرار دارند.

image

بسیاری از پردازنده‌های پرچم‌دار سال 2017 از 8 هسته برای پردازش استفاده می‌کنند از جمله اسنپدراگون 835، کایرین 960 و Helio X30.

درصد مشارکت بالای پردازنده‌های 4 هسته‌ای بیشتر به دلیل حضور اسنپدراگون 820 در گوشی‌های هوشمندی چون شیائومی Mi 5(s) و وان پلاس 3T است. علت عدم استفاده از 8 هسته در این پردازنده توسط کوالکام مشکلات به وجود آمده برای اسنپدارگون 810 بود.

حافظه رم

میزان حافظه رم در سال‌های اخیر به صورت پیوسته افزایش یافته است به شکلی که حافظه رم 4 گیگابایتی اکنون در 35.50 درصد و رم 6 گیگابایتی در 32.54 درصد از گوشی‌های هوشمند مورد استفاده قرار می‌گیرند. البته درصد حضور رم 3 و 2 گیگابایتی هم نسبتا قابل توجه است.

image

مطمئنا به زودی تغییرات بسیار زیادی در این بخش صورت خواهد گرفت چراکه نسل جدیدی از رم با 8 گیگابایت ظرفیت در حال ورود به بازار است. بدین ترتیب رم 4 گیگابایتی به زودی بخشی از سهم خود را از دست خواهد داد ولی رم 6 گیگابایتی برای مدتی حضور خود را حفظ خواهد کرد.

حافظه داخلی

در کنار حافظه رم، حافظه داخلی هم مرتبا افزایش یافته است. در حال حاضر بیشترین سهم از بازار در اختیار حافظه 64 گیگابایتی با بیش از 51 درصد و حافظه 32 گیگابایتی با 24.23 درصد است.

image

این اطلاعات آینده روشنی را در این بخش برای گوشی‌های هوشمند ترسیم می‌کند چراکه افزایش حافظه داخلی قطعا برای همه خوشایند است. به نظر می‌رسد که با روی آوردن پرچم‌داران به حافظه 128 گیگابایتی، این نوع حافظه جای حافظه 32 گیگابایتی را در آینده‌ای نه چندان دور بگیرد.

سیستم عامل اندروید

همه می‌دانیم که اطلاعات موجود از سیستم عامل اندروید به تنهایی نمی‌تواند اطلاعات کاملی از سیستم عامل‌ها در اختیار ما قرار دهد چراکه سیستم عامل iOS و دیگر پلتفرم‌ها هم باید در نظر گرفته شوند اما به هر حال دانستن وضعیت در بین گوشی‌های اندرویدی خوب است.

image

از این گراف مشخص می‌شود که اندروید 6.0.1 با 31.62 درصد پرکاربردترین سیستم عامل است و اندروید 7.0 با 26.92 درصد و 7.1.1 با 16.09 در پس آن قرار می‌گیرند.

این ناپیوستگی سیستم عامل اندروید در آینده هم ادامه خواهد یافت اما پیش بینی می‌شود که اندروید 7.0 به آهستگی جایگزین اندروید 6.0 شود.

 

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (7 نظر)

Shadow

۱۳۹۶/۴/۴
مطلب جالبی بود?

Matin

۱۳۹۶/۴/۳
سلام حق با شماست اما معمولا اون افرادی که با رم ۲ و۳ هستند اصلا این اپ را ندارند و گوشیهای جدید تر از ان اسنفاده میکنند و این اطلاعاتم راجع به افرادی است که از این اپ استفاده میکنند
شب و روزگار خوش

Kiarash

۱۳۹۶/۴/۲
جالب بود

هادی

۱۳۹۶/۴/۲
به نظرم بعضی هاش اشتباهه . خودتون در اطرافتون ببینین . کجا رم 6 گیگ و 4 گیگ و ((3 گیگ)) بیشتره !!! به نظرم اشتباهه رم 2 گیگ درصدش کمه و خبری از رم های پایین تر نیست. اصلا رم 3 گیگ تو چندتا گوشی هست که درصدش این همه زیاده . حافظه داخلی و صفحه نمایش و سی پی یو هم اشتباهه

reza

۱۳۹۶/۴/۲
ممنون جناب دلبخواه مطلب جالبی بود