خانهاخبار
13 نکته مهم برای عکس‌برداری در شب با تلفن همراه

13 نکته مهم برای عکس‌برداری در شب با تلفن همراه

عکس‌برداری در شب یک چالش بزرگ برای افرادی است که با تلفن همراه‌شان قصد عکس‌برداری از سوژه‌های موردنظرشان را در تاریکی شبانه دارند. خیلی از افراد به دوربین‌های موبایلی خود نیز برای عکس‌برداری شبانه اطمینان ندارند و تصور می‌کنند حتما برای عکسبرداری در شب نیاز به یک دوربین حرفه‌ای و عکاس ماهر دارند. در حالی که با معرفی نکات ساده و مهمی که در این مقاله معرفی می‌گردند می‌توانید عکسهای زیبایی را با تلفن همراه خود در شب ثبت و به یادگار بگذارید.
۱۳۹۶/۳/۳۱

عکاسی در شب هم یک هنر است و هم یک چالش بزرگ. خصوصاً وقتی قرار باشد تصاویری که قصد گرفتن آن‌ها را در شب دارید را با استفاده از گوشی‌های موبایل بگیرید. خیلی از افراد هم ‌فکر می‌کنند برای گرفتن عکس از زیبایی‌های شبانه حتما نیاز به دوربین‌های حرفه‌ای DSLR دارند و عکاسی در شب، کاری نیست که از پس دوربین‌های گوشی‌های هوشمند برآید.

اگر شما هم جزء این دسته از افراد هستید باید بگوییم سخت در اشتباهید. دوربین‌های گوشی‌های هوشمند فعلی بسیار مجهزتر از قبل شده است که بااطلاع از برخی نکات ساده و رعایت آن‌ها می‌توانید عکس‌های زیبایی را در شب ثبت کنید.

عکس گرفتن در شب با استفاده از گوشی‌های هوشمند معمولاً یک چالش واقعی و بزرگ است. از نورهای مصنوعی موجود در محیط گرفته تا تکان خوردن دوربین و یا حرکت افرادی که قصد عکس‌برداری از آن‌ها را دارید و یا نور فلش گوشی که خیلی اوقات آسیب بیشتری به عکس نهایی تهیه‌شده توسط شما میزند و ... که نتیجه‌ی آن ثبت تصویری نامناسب و تار و بی‌کیفیت است که نمی‌تواند جوهر سوژه‌ی موردنظر را به‌خوبی به زبان بصری ترجمه کند.
 بااین‌وجود در زیر نور مهتاب هم مانند عکاسی در زیر نور خورشید می‌توان عکس‌های زیبایی را با استفاده از گوشی‌های موبایلی می‌توان ثبت کرد. تنها کافی است نکات و موارد ساده‌ای را مدنظر قرار داده و در هنگام عکاسی در شب از آن‌ها استفاده کنید. در ادامه این مقاله به معرفی 15 نکته ساده ولی مهم برای عکس‌برداری با دوربین تلفن‌های هوشمند در هنگام شب می‌پردازیم که با رعایت آن‌ها می‌توانید تا حد بسیار زیادی کیفیت عکس‌های شبانه‌ی خود را بالاتر ببرید.

۱- فعال کردن حالت HDR

شاید شما هم هنگام عکاسی در تنظیمات گوشی یا دوربین خود چیزی به نام HDR را دیده‌اید. این قابلیت‌ در بخش تنظیمات عکس‌برداری اکثر گوشی‌های موبایلی موجود است که البته بسیاری از افراد از آن استفاده‌ای نمی‌کنند؛ شاید شما هم به‌صورت آزمایشی تصویری را در حالت HDR ثبت کرده باشید که اگر این کار را کرده باشید احتمالاً متوجه خواهید شد که استفاده از این قابلیت همیشه هم نتیجه خوبی ندارد و درواقع بعضی اوقات باید و بعضی اوقات نباید از قابلیت HDR استفاده کنیم.
یکی از مواردی که به عکس‌برداری در شب به شما کمک می‌کند تا با استفاده از حالت HDR در فضایی که نور کمی وجود دارد بتوانید عکس‌هایی واضح ثبت کنید؛ هنگام شب است.

 
HDR مخفف High Dynamic Range و به معنای محدوده‌ی دینامیکی گسترده است. واژه HDR کلمه‌ی جدیدی نیست اما اخیراً به خاطر استفاده از این قابلیت درگوشی‌های اندرویدی و iOS بسیار مشهور شده است.

فعال کردن حالت HDR موجب افزایش محدوده‌ی دینامیکی تصاویر می‌شود.

در عکاسی منظور از محدوده‌ی دینامیکی، نسبت روشنی تصویر به تاریکی آن تصویر است. برای ثبت یک تصویر به‌صورت HDR به‌جای یک تصویر به حداقل 3 تصویر نیاز داریم، هر تصویر با میزان جذب نور متفاوتی گرفته می‌شوند و لذا جزئیات بخش‌های تاریک و روشن در این 3 تصویر، متفاوت است.

با استفاده از یک نرم‌افزار ویرایش تصویر می‌توان بهترین بخش‌های هر یک را مشخص کرد و 3 عکس گرفته‌شده را باهم ترکیب کرد. البته درگوشی‌هایی که دارای قابلیت HDR هستند، تمامی عکس‌ها و انجام عملیات پردازش و ترکیب سه عکس در یک عکس نهایی توسط گوشی شما صورت می‌گیرد؛ بنابراین به‌جز فعال کردن حالت HDR کار دیگری نیست که شما باید انجام دهید.

معمولاً تصویری که حاصل استفاده از HDR است، به آنچه ما توسط چشم خود می‌بینیم، قرابت بیشتری دارد و درواقع جزئیات بخش‌های تاریک و روشن آن، بیشتر است.

image

با فعال کردن HDR طبیعی است که عکاسی با تأخیر صورت بگیرد چراکه باید کمی صبر کنیم تا حداقل سه تصویر گرفته‌شده، پردازش و ترکیب شوند؛ بنابراین اگر قصد استفاده از این حالت را برای عکس‌برداری دارید می‌بایست سوژه عکس‌برداری شما ثابت باشد و حرکت نکند. پس اگر قصد عکس‌برداری در حالت HDR را دارید به افرادی که قرار است در عکس شما باشند اعلام کنید چند ثانیه حرکت نکنند تا عملیات عکس‌برداری هر 3 عکس توسط دوربین شما انجام شود. نتیجه نهایی به‌دست‌آمده نسبت به گرفتن یک عکس در حالت معمولی بسیار متفاوت خواهد بود. کافی است یک‌بار امتحان کنید.

۲- ثابت نگه‌داشتن دوربین

ثابت نگه‌داشتن دوربین گوشی موبایل است که یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی است که باید هنگام عکاسی در شب با موبایل در نظر بگیرید. در نور کم تکان خوردن دوربین می‌تواند عکس را به‌شدت تار کند و این موضوع به دلیل زمان نوردهی بیشتر موردنیاز برای ثبت عکس رخ می‌دهد که دوربین شما به‌صورت خودکار این کار را انجام می‌دهد. برای گرفتن بهترین عکس ممکن صبر داشته باشید. سعی کنید با تکیه دادن به یک جسم سخت مانند دیوار، درخت یا تیر چراغ‌برق گوشی را کاملاً بی‌حرکت نگه‌دارید. در صورت امکان می‌توانید دوربین گوشی را با قرار دادن آن روی یک محل باثبات مانند لبه‌ی یک نیمکت یا میز ثابت کنید. با این اقدامات می‌توانید تا حد زیادی مطمئن باشید که لرزش دوربین گوشی هنگام عکاسی باعث خراب شدن عکس نخواهد شد.

اگر می‌توانید کمی هزینه کنید، پایه‌های مخصوصی نیز برای دوربین‌های موبایلی در بازار و فروشگاه‌های اینترنتی موجود هست که می‌توانید از آن‌ها برای این کار استفاده کنید. حتی برخی از انواع این پایه‌ها که معمولاً به‌عنوان پایه‌های عنکبوتی مشهور هستند را می‌توانید به هرجایی که می‌خواهید محکم ببندید!

image

۳- استفاده از قابلیت تایمر خودکار (Self-Timer)

حتی اگر گوشی خود را بر روی یک‌پایه مخصوص قرار دهید یا آن را به‌جایی محکم تکیه داده باشید؛ عملیات فشردن دکمه عکس‌برداری یا لمس صفحه‌نمایش گوشی برای عکس‌برداری موجب حرکت بسیار کم گوشی می‌گردد. این موضوع در هنگام روز موجب بروز مشکلی نخواهد شد اما در هوای تاریک یا هنگام شب به دلیل نور کم محیط و بالا رفتن زمان نوردهی دوربین؛ بازهم موجب تار و محو شدن تصویر نهایی ثبت‌شده شما می‌شود.

تمام دوربین‌های موبایلی مجهز به قابلیت عکس‌برداری خودکار (Self-Timer) هستند که عموم مردم تصور می‌کنند کاربرد آن تنها برای ثبت عکس‌های دسته‌جمعی است که قرار است عکاس نیز در جمع دوستان حضورداشته باشد. درحالی‌که در بخش تایمر خودکار تایمر 2 ثانیه‌ای وجود دارد که نقش آن دقیقاً برای مواقعی است که می‌خواهید لرزش کوچک گوشی براثر لمس گوشی هنگام دستور عکس‌برداری بر روی عکس نهایی شما تأثیری نداشته باشد. چراکه عملیات عکس‌برداری پس از دو ثانیه از صدور فرمان عکس‌برداری آغاز می‌گردد که اگر گوشی درجایی بی‌حرکت قرار داده‌شده باشد دیگر اثری از لرزش در آن وجود نخواهد داشت.

image

۴- تنظیم میزان نوردهی (Exposure)

در عکاسی، Exposure یا میزان نوردهی به مقدار نوری اشاره دارد که با هر بار فشردن دکمه‌ی شاتر به یک بخش خاص از عکس اعمال می‌شود. برای گرفتن بهترین عکس ممکن با دوربین گوشی موبایل بهتر است میزان نوردهی را به‌صورت دستی تنظیم کنید. در دوربین گوشی‌هایی نظیر آیفون، HTC، هوآوی و بسیاری دیگر از گوشی‌های جدید می‌توانید پس از تعیین نقطه‌ی فوکوس با حرکت دادن انگشت روی صفحه‌نمایش به سمت بالا یا پایین میزان نوردهی را به‌سادگی کم‌وزیاد کنید. هدف از تنظیم نوردهی این است که بخش‌های پرنور صحنه به میزانی در عکس نوردهی شوند که رنگ‌ها و جزئیات آن‌ها به‌خوبی مشخص شود. نوردهی بیش‌ازحد می‌تواند بخش‌های پرنور صحنه را به‌قدری روشن کند که جزئیات بصری آن‌ها از دست برود. از این‌که برای ثبت دقیق رنگ و جزئیات صحنه میزان نوردهی را کم کنید هراسی نداشته باشید.

image

۵- استفاده از نورهای محیطی موجود

اگر هنگام عکاسی موبایل در شب منبع نوری مصنوعی در نزدیکی شما بود از آن بهره بگیرید. حتی منابع نوری ضعیف هم می‌توانند به شما کمک کنند تا از بالا رفتن نویز در عکس یا تاری ناخواسته جلوگیری کنید. اگر سوژه‌ی شما یک انسان است برای رسیدن به بهترین نتیجه می‌توانید آن را در محلی قرار دهید که منبع نوری به شکل غیرمستقیم او را روشن کند.

image

۶- اضافه کردن منابع نوری مصنوعی

اگر درجایی که هستید و قصد عکس‌برداری را دارید دوستان و یا افراد دیگری نیز وجود دارند از چراغ‌قوه گوشی آن‌ها کمک بگیرید و با کمک چند نفر از آن‌ها و استفاده از چراغ‌قوه تلفن همراهشان محیطی که برای عکس‌برداری مدنظرتان است را روشن‌تر کنید. این راهکار به‌ظاهر ساده معمولاً در محیط‌های کوچک به‌شدت کارساز و کاربردی است!

image

دقت داشته باشید برای کسب بهترین نتیجه لازم است نوردهی به سوژه را توسط افراد بیشتر و از جهات مختلف انجام دهید.

۷- از فلاش استفاده نکنید

باور اکثر مردم این است که برای عکس‌برداری در شب حتما باید از فلاش استفاده کرد. در حالی که درجایی که نور محیطی شما کم باشد با استفاده از فلاش تنها فاصله بسیار نزدیک به دوربین (نهایتاً یک متر) بسیار روشن‌شده و فضای پشت سوژه کاملاً تیره ثبت خواهد شد؛ بنابراین فرقی نمی‌کند پشت سر شما یک فضای زیبا باشد یا یک دیوار مشکی! نتیجه عکس‌برداری با فلاش در هردو حالت مشابه یکدیگر خواهد بود. چه‌بسا ممکن است نتیجه عکس‌برداری با فلاش به دلیل درخشنده شدن بیش‌ازحد زشت و نازیبا نیز شود.

با خاموش کردن فلاش دوربین و استفاده از موارد 1 تا 6 گفته‌شده در این مقاله؛ نتیجه بسیار بهتری نسبت به عکس‌برداری با فلاش ثبت خواهید کرد. باور نمی‌کنید؟ امتحان کنید.

image

۸- استفاده از گجت‌های روشنایی

اگر محیط پس‌زمینه شما روشن است و قصد گرفتن عکس سلفی در شب را داشته باشید معمولاً برعکس حالت قبلی اتفاق می‌افتد. زیرابه دلیل اینکه استفاده از دوربین سلفی تلفن همراه، امکان استفاده از چراغ‌قوه یا فلاش را نخواهید داشت؛ محیط پس‌زمینه شما روشن و صورت شما تاریک ثبت خواهد شد.

استفاده از گجت‌های مخصوص روشنایی که یک منبع نوری قوی را به گوشی شما اضافه می‌کنند یکی از راه‌حل‌های کارآمد در چنین مواقعی است.

image

به خاطر دارم یکی از دوستان خوش‌ذوق؛ خودش دست ابتکار زده بود و یک پروژکتور دست‌ساز برای عکس‌برداری با موبایل تهیه‌کرده بود. بدین‌صورت که با استفاده از یک USB Hub و اتصال آن به تلفن همراه و سپس اتصال چند چراغ‌قوه USB به آن، یک منبع نوری قوی و دست‌ساز تهیه‌کرده بود که برای عکس‌برداری در یک محیط دربسته و تاریک بسیار کاربردی عمل می‌کرد.

۹- عدم استفاده از قابلیت Zoom

زوم دیجیتال می‌تواند روی هر عکسی، چه در شب و چه در روز، تأثیر منفی داشته باشد. اهمیت این نکته هنگام عکاسی در شب بسیار بیشتر می‌شود، به این دلیل که با زوم کردن شما، لرزش دست خود و نویز عکس را هم تقویت خواهید کرد. بگذریم که زوم دیجیتال رزولوشن مفید استفاده‌شده برای گرفتن عکس را کم می‌کند و جزئیات ظریف سوژه را از بین می‌برد. به هر روش ممکن از زوم کردن خودداری کنید. برای مثال می‌توانید به سوژه نزدیک‌تر شوید یا اگر این کار ممکن نبود پس از گرفتن عکس آن را برش بزنید. با این روش قطعاً از نتیجه‌ی نهایی رضایت بیشتری خواهید داشت.

image

۱۰ – استفاده از ISO 400

به زبان ساده ISO (ایزو) به معنای میزان حساسیت حسگر یا سنسور دوربین به میزان نور موجود در محیط است. اعداد پایین ISO به معنای کاهش حساسیت سنسور به نور بوده و برخلاف آن اعداد بزرگ‌تر نیز با حساسیت‌های بالای نور تعبیر می‌گردد.

هر چه ISO پایین‌تر باشد، عکس روان‌تر، تمیزتر و بهتر خواهد بود. عکس‌هایی با مقدار ISO پایین رنگ‌های دقیق‌تری دارند. مقدار ISO بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ بهترین تصویر خروجی را به شما خواهد داد و این بستگی به طراحی و اندازه سنسور تصویر شما دارد. در برخی طراحی‌ها حتی تا ISO برابر با ۴۰۰ نیز تصویر مناسبی در اختیار عکاس قرار می‌گیرد و امکان بزرگنمایی آن تا حد زیادی فراهم می‌شود.

استفاده از ISO های پایین در شب به دلیل حساسیت کمتر سنسور دوربین به نور، موجب جذب کمتری از نور شده و نتیجه آن عکسی تیره خواهد بود. استفاده از ISO های بالاتر یکی راه‌حل ساده در هنگام عکس‌برداری در شب است که موجب می‌شود بدون نیاز به فلاش و یا نورهای محیطی و جانبی بتوانید تصویر خروجی بهتری داشته باشید.

البته همان‌طور که گفته شد استفاده از ISO های بالا موجب نویز بیشتر تصویر می‌گردد؛ اما معمولاً استفاده از ISO 400 یک راهکار ایده آل با خروجی قابل‌قبول و بدون استفاده از فلاش است که نسبت به عکس‌برداری با ISO خودکار یا ISo پایین؛  نتیجه راضی کننده‌ای‌تری را به ارمغان می‌آورد.

image

۱۱- استفاده از حالت عکس‌برداری متوالی

دوربین تلفن‌های هوشمند جدید قابلیتی تحت عنوان عکس‌برداری پیاپی (Burst Mode یا Best Photo) دارند که به شما اجازه می‌دهد با نگه‌داشتن دکمه شاتر دوربین موبایل، بتوانید در چند ثانیه تعداد زیادی عکس بگیرید. به‌طور مثال در بسیاری از گوشی‌های می‌توانید با نگه‌داشتن دکمه عکس‌برداری به مدت یک ثانیه 10 عکس پیاپی را ثبت کنید.

استفاده از این قابلیت چه در عکس‌برداری روز و چه در عکس‌برداری در فضای تاریک یا شب توصیه می‌گردد.

چراکه حرکت احتمالی سوژه و یا پلک زدن افراد موجود در عکس و یا رد شدن شیئی مزاحم در پس‌زمینه عکس، همگی موجب هدر رفتن وقت و انرژی شما و سوژه شما برای ثبت یک عکس زیبا خواهد شد.

استفاده از این قابلیت به شما این امکان را می‌دهد تا بتوانید پس از عکس‌برداری از سوژه بهترین عکس‌ها را انتخاب و تنها همان عکس‌ها را ذخیره کنید.

image

۱۲- تنظیم تعادل رنگ سفید

تعادل رنگ سفید (White Balance) اصطلاحی است که در عکاسی و تصاویر دیجیتالی و چاپ بکار می‌رود و عبارت است از: روند اصلاح رنگ‌ها که در این روند تن رنگ سفید که ممکن است تمایل به برخی رنگ‌های دیگر داشته باشد تبدیل به سفیدِ کامل می‌شود و سایر رنگ‌ها نیز به تناظر آن، اصلاح می‌شوند.

شاید تابه‌حال برایتان پیش‌آمده که در منزل و زیر نور لامپ‌های تنگستن (نور زرد) و یا نور لامپ‌های مهتابی یا کم‌مصرف (فلورسنت) عکس بگیرید و سوژه یا عکستان زرد یا نارنجی یا آبی و سفیدرنگ شوند. این به دلیل تنظیم نبودن رنگ سفید دوربین پیش می‌آید. درواقع این اختلاف به این دلیل است که تراز سفیدی چشم شما همیشه به‌صورت خودکار به بهترین حالت تنظیم می‌شود اما شما تراز سفیدی دوربینتان را تنظیم نکرده‌اید. دلیل تفاوت تراز سفیدی در مکان‌های مختلف به این دلیل است که دمای رنگ نور هر محیط متفاوت با محیط دیگر است، به‌طور مثال دمای رنگ نور خورشید متفاوت از لامپ فلورسنت است.

 این موضوع خصوصاً در شب که نورهای مصنوعی و عموماً زرد یا سفید زیادی در محیط عکاسی شما وجود دارند نمود بیشتری پیدا می‌کند.

اکثر دوربین‌های موبایلی به طور پیش‌فرض تنظیم تراز سفیدی آن‌ها روی حالت اتوماتیک است. اما در حالت اتوماتیک دوربین سعی می‌کند تا رنگ نور چراغ‌ها را به سفید برساند و در نتیجه رنگ‌های شفاف و زنده‌ی عکس را تغییر خواهد داد. با انتخاب گزینه‌های مناسب دیگر در این بخش می‌توانید رنگ‌های زنده‌تر و تصویر نهایی زیباتری را ثبت کنید.

بنابراین تنظیم توازن سفیدی از دیگر مواردی است که هنگام عکس‌برداری در شب باید به آن دقت کنید و گزینه مناسب را مطابق با شرایطی که در آن قرار دارید انتخاب کنید.

image

با انتخاب هریک از حالت‌های مربوط به تنظیمات موجود در تراز سفیدی رنگ دوربین تلفن همراهتان نتیجه عکس نهایی شما کاملاً متفاوت خواهد بود.

image

۱۳- عدم استفاده از کاهش‌دهنده نویز

برخی از تلفن‌های همراه دارای قابلیتی تحت عنوان کاهش‌دهنده نویز هستند. فعال بودن این قابلیت در هنگام عکس‌برداری در شب تأثیر مخربی برعکس نهایی شما خواهد داشت. قابلیت کاهش‌دهنده نویز در شب باعث ایجاد نورهای سفیدی در عکس می‌شود که باعث می‌شود سرعت شاتر شما دو برابر شود تا بازهم مقداری از نویز را کم کنید و نه همه آن را. این می‌تواند تأثیر مخربی روی زیبایی عکستان بگذارد.

image

سخن پایانی

عکاسی در شب ممکن است مشکل باشد ولی با تمرین و تکرار همه‌ی عکاسان موبایل می‌تواند این مهارت را به دست بیاورند و عکسهای ماندگار و زیبایی را ثبت کنند. دوربین گوشی‌های موبایل روزبه‌روز در حال پیشرفت هستند و حالا توان رقابت با سایر دوربین‌های دیجیتال را پیدا کرده‌اند.

فراموش نکنید عکاسی در شب به معنای عکاسی با نور مصنوعی نیست. هنر عکاس واقعی زمانی مشخص می شود که بتواند با نور خروجی از پنجره ها، خودرو ها و روشنایی خیابان عکس های حرفه ای ثبت کند.

image

از ترفند های معرفی شده استفاده کنید و تجربیات خود را در زمینه عکاسی در شب و برطرف کردن تاری تصاویر ثبت شده با ما در میان بگذارید. اگر هم تصاویر جالب شبانه‌ای را با موبایل ثبت کرده‌اید در بخش نظرات همین مقاله آن را به ما و دیگران معرفی کنید.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (7 نظر)

حسین

۱۳۹۸/۶/۱۴
سلام بله باید در بخش حرفه ای که عکس می گیرید سرعت شاتر رو زیاد تر کنید و دوربین یه جا ثابت باشه

محمد رضا

۱۳۹۸/۵/۱۵
با سلام.نکاتی را که عرض کردید خیلی مفید بود
فقط یه سوال تو پایان سخنانتون عکسی رو که از شهر گزاشتید و ماشین ها به شکل یک در آمده اند را میتوان با گوشی موبایل هم چنین عکسی گرفت?

میثم

۱۳۹۶/۸/۱۴
جالب و کاربردی بود ممنون

محمد

۱۳۹۶/۴/۲
هیچ نتیجه ای نداد.با همه این کار ها هم عکس ها خیلی تا??

علیرضا

۱۳۹۶/۳/۳۱
ممنون خیلی مفید بود.