خانهاخبار
مقایسه Honor 9 با Honor 8 و Honor 8 Pro؛ نبرد چشم بادامی‌ها!

مقایسه Honor 9 با Honor 8 و Honor 8 Pro؛ نبرد چشم بادامی‌ها!

ساب‌برند Honor هوآوی، به‌تازگی از گوشی پرچم‎دار جدید خود یعنی Honor 9 رونمایی کرده است و این مدل تا چند روز آینده وارد بازار خواهد شد. به همین جهت، در ادامه به بررسی مشخصات و تفاوت‌های Honor 9 با Honor 8 و Honor 8 Pro خواهیم پرداخت. همراه جی‌اس‌ام باشید.
۱۳۹۶/۳/۲۶

Honor 9 به عنوان جایگزین پرچم‌دار پیشین ساب‌برند «آنر» در سال 2017 وارد بازار شده و مشخصات سخت‌افزاری آن با گوشی‎های پرچم‎دار گران‌قیمت قابل رقابت است؛ این مدل علی‌رغم برچسب قیمتی پایین خود، عملکردی نزدیک به گوشی‌های موبایل گران‎قیمت‎تر نظیر هوآوی پی 10 دارد. البته، شرکت هوآوی از Honor 8 Pro نیز در سال جاری میلادی رونمایی کرده است که مشخصات سخت‌افزاری آن، تا حدی از Honor 9 نیز بهتر به‎نظر می‌رسد؛ با این‎حال، نباید آن‎را یک گوشی‌هوشمند به شمار آورد زیرا این مدل در دسته فبلت‌ها جای می‎گیرد و انتخاب آن نیز، تنها برای سلایق محدودی جذاب خواهد بود. اما تفاوت میان این سه گوشی یعنی Honor 9, Honor 8 Pro و Honor 8 در چیست؟ 

پیش از بررسی دقیق‌تر، بد نیست با مشخصات سخت‎افزاری آن‌ها آشنا شویم:

نام

Honor 9

Honor 8 Pro

Honor 8

نمایشگر

5.15 اینچی اینچی با رزولوشن Full HD؛ به‎طور دقیق‌تر، 1920 در 1080 پیکسل

5.7 اینچی اینچی با رزولوشن Quad HD؛ به‎طور دقیق‌تر، 4401 در 2560 پیکسل

5.2 اینچی با رزولوشن Full HD؛ به‎طور دقیق‌تر، 1920 در 1080 پیکسل

سنسور اثرانگشت

دارد

دارد

دارد

سنسور تشخیص عنبیه چشم

ندارد

ندارد

ندارد

سیستم تشخیص چهره

ندارد

ندارد

ندارد

سیستم‎عامل

اندروید 7.0 با رابط‎کاربری EMUI 5.1 (پشتیبانی نرم‎افزاری از آن تا سال 2019 ادامه دارد)

اندروید 7.0 با رابط‌کاربری EMUI 5.1 (پشتیبانی نرم‎افزاری از آن تا سال 2019 ادامه دارد)

اندروید 7.0 با رابط‎کاربری EMUI 5.0 (پشتیبانی نرم‎افزاری از آن تا سال 2018 ادامه دارد)

چیپ‌ست

Kirin 960

Kirin 960

Kirin 950

حافظه رم

4 و 6 گیگابایت

4 و 6 گیگابایت

4 گیگابایت

حافظه داخلی

64 و 128 گیگابایت

64 گیگابایت

32 گیگابایت

پشتیبانی از حافظه میکرو SD

دارد

دارد

دارد

دوربین اصلی

دوگانه 12 و 20 مگاپیکسلی 

دوگانه 12 و 12 مگاپیکسلی

دوگانه 12 و 12 مگاپیکسلی 

دوربین سلفی

8 مگاپیکسلی

8 مگاپیکسلی

8 مگاپیکسلی

باتری

3200  میلی‌آمپر ساعت

4000 میلی‌آمپر ساعت

3000 میلی‌آمپر ساعت

قیمت

300 یورو

475 یورو

399 یورو

 

طراحی

image

Honor 8 Pro در نگاه اول، با Honor 8 و Honor 9 کاملاً متفاوت خواهد بود؛ چه هنگامی‌که آن‎را از نظر اندازه نمایشگر با دو گوشی دیگر مقایسه نماییم و چه در صورت بررسی طراحی ظاهری آن. Honor 9 و Honor 8 از نظر طراحی مشابه هستند؛ تنها در مدل اول، سنسور اثرانگشت از بدنه پشتی به زیر صفحه‎نمایش منتقل شده است و همین موضوع باعث شده تا بخش کم‎تری از پنل جلوی گوشی به نمایشگر اختصاص یابد.

image

Honor 8 Pro از نظر وزن، از دو گوشی دیگر سنگینتر است؛ در حالی‌که پرچم‎داران میان‎رده هوآوی تنها نزدیک به 155 گرم وزن دارد، وزن این گوشی به 185 گرم می‌رسد. با توجه به ابعاد و وزن گوشی، استفاده از Honor 8 و Honor 9 با یک‎دست راحت‎تر خواهد بود. از نظر ضخامت، Honor 8 Pro نسبت به دو مدل دیگر نازک‌تر است؛ این گوشی تنها 7 میلی‌متر ضخامت دارد و ضخامت Honor 8 و Honor 9 تقریباً مشابه بوده و 7.5 میلی‎‌متر است.

image

در Honor 8 Pro، خبری از بدنه‌ای از جنس شیشه مانند دو گوشی دیگر یعنی Honor 8 و Honor 9 نیست و شرکت هوآوی از یک شاسی فلزی در این گوشی استفاده نموده است. به همین جهت، جلوه این فبلت 5.7 اینچی کم‌تر با چربی دست کاربران تحت‎تاثیر قرار خواهد گرفت؛ حال آنکه برای حفظ درخشندگی بدنه دو گوشی دیگر، باید همواره از دستمال استفاده نمایید. لازم به‎ذکر است که هیچ‌یک از این سه گوشی، در برابر آب مقاوم نیست.

نمایشگر

Honor 8 Pro در میان گوشی‌های پرچم‌دار ساب‌برند Honor، نه تنها بزرگ‌ترین نمایشگر را به خود اختصاص داده؛ بلکه صفحه‌نمایش آن شفاف‌ترین (به اصطلاح شارپ) در میان محصولات عرضه شده با برند «آنر» است. این فبلت پرچم‎دار از یک نمایشگر با رزولوشن Quad HD (یا 1440 در 2560 پیکسل) بهره می‌گیرد؛ Honor 9 و Honor 8 به‌طور مشابه به صفحه‎نمایش Full HD مجهز شده است. با توجه به ابعاد نمایشگر به کار گرفته شده در هر سه مدل، البته تشخیص پیکسل‌های نمایشگر غیرممکن است؛ با این‌حال، چگالی پیکسل نمایشگر Honor 8 Pro در مقایسه با Honor 8 و Honor 9 بالاتر است (515 ppi در مقایسه با 420 ppi).

image

تمامی محصولات مورد ذکر از جمله Honor 9 از پنل IPS LCD استفاده می‌کند و نمایشگر آن‎ها، توانایی تولید بیشتر از 16 میلیون رنگ را دارد. خروجی رنگ‌های نمایشگر قابل قبول است؛ با این‎حال، شاید به دلیل عدم اغراق نه‎چندان زیاد، رنگ‎های خروجی در پنل‌های IPS LCD با پنل‎های AMOLED قابل مقایسه نباشد. به عبارت بهتر، عمق رنگ مشکی در پنل‎های AMOLED بیشتر است اما در پنل‌های IPS LCD چنین نیست. با این‎حال، خروجی رنگ‎های دیگر تولید شده توسط پنل‌های IPS LCD، به واقعیت نزدیک‏تر خواهد بود؛ این در حالی است که پنل‎های AMOLED برخی رنگ‎ها را با اغراق نمایش می‎دهد.

image

در میان سه گوشی Honor 9, Honor 8 Pro و Honor 8، به‌طور قطعی مدل دوم پیروز است؛ البته، فقط بر روی کاغذ. نمایشگر در نظر گرفته شده برای Honor 8 و Honor 9، 5.2 اینچی بوده و به همین جهت، استفاده از یک صفحه‌نمایش با رزولوشن Quad HD برای آن‎ها، بی‌معنا خواهد بود زیرا چشم انسان، نمی‌تواند تفاوت‎ میان‌ آن‌را با یک نمایشگر Full HD تشخیص دهد. از طرفی، Honor 8 Pro از یک نمایشگر 5.7 اینچی استفاده می‌کند که به علت اندازه زیاد، کار با آن ساده نیست؛ Honor 8 Pro در واقع یک فبلت پرچم‌دار محسوب می‎شود و Honor 9 و Honor 8، عنوان گوشی‌های پرچم‎دار 2017 و 2016 ساب‌برند Honor را با خود یدک می‌کشد.

مشخصات‌ سخت‎افزاری

Honor 8 در سال 2016 به بازار عرضه شده است و به همین جهت، باید مشخصات سخت‎افزاری آن با پرچم‎داران 2016 مقایسه شود. با این‏‌حال در رقابت با Honor 9 و Honor 8 Pro، عمکلرد چندان ضعیفی را نیز به نمایش نمی‎گذارد؛ این گوشی به چیپ‎ست Kirin 950 با هشت هسته پردازشی مجهز شده است و Honor 9 و Honor 8 Pro نیز از تراشه Kirin 960 استفاده می‌‏کند که در فبلت پرچم‏دار میت 9 و هوآوی پی 10 به کار گرفته شده است.

image

Kirin 950 شامل یک پردازنده هشت هسته‌ای می‌شود و این پردازنده، متشکل از چهار هسته پردازشی Cortex A72 و چهار هسته پردازشی Cortex A53 است. Kirin 960 از سوی دیگر، از چهار هسته پردازشی Cortex A73 و چهار هسته پردازشی Cortex A53 استفاده می‌کند. واحد گرافیکی Mali-T880 در چیپ‎ست Kirin 950 به کار گرفته شده است و پردازشگر گرافیکی Mali-G71 به تراشه Kirin 960 قدرت می‎دهد.

سیستم‌روی‌تراشه (SOC) پرچم‌دار 2016 هوآوی یعنی Kirin 950 عملکرد ضعیف‌تری در مقایسه با Kirin 960 خواهد داشت؛ ضعف این چیپ‌ست در پردازش محتوای گرافیکی، بیشتر نمایان خواهد بود. با این‎حال، Honor 8 هم‎چنان یکی از بهترین انتخاب‎ها برای اجرای بازی‌های گرافیکی روز است و عملکرد پردازنده آن نیز، به هیچ عنوان ناامیدتان نمی‎کند.

Honor 8 به چهار گیگابایت رم مجهز شده است که برای داشتن مالتی‌تسکینگ روان کافی خواهد بود؛ Honor 9 و Honor 8 Pro به دلیل تغییرات صورت گرفته در گوشی‌های پرچم‌دار 2017، از شش گیگابایت رم استفاده می‎کند. البته باید توجه داشته باشید که مدل پایه این دو گوشی، هم‎چنان به چهار گیگابایت رم مجهز است؛ با این‎حال، با توجه به سابقه هوآوی بسیار بعید خواهد بود که نسخه گران‌قیمت Honor 9 و Honor 8 Pro وارد بازار ایران شود. با درنظر گرفتن این موضوع، Honor 9, Honor 8 Pro و Honor 8 در این زمینه تفاوت چندانی با یک‎دیگر نخواهند داشت.

در زمینه حافظه داخلی، Honor 9 فضای بیشتری را در اختیارتان قرار می‌دهد؛ این گوشی در دو نسخه با 128 و 64 گیگابایت حافظه داخلی عرضه می‏شود و Honor 8 Pro به 64 گیگابایت حافظه و Honor 8 به 32 یا 64 گیگابایت حافظه مجهز شده است.

image

هنگامی‌که صحبت از یک گوشی پرچم‎دار یا حتی میان‎رده به میان می‌آید، ظرفیت باتری یکی از اولویت‎های کاربران برای انتخاب محصول مورد نظر خود به شمار می‌رود. Honor 8 تنها به یک باتری 3000 میلی‎آمپر ساعت مجهز شده است که برای یک روز استفاده ماندگاری خواهد داشت؛ هم‌چنین، این گوشی از شارژ سریع پشتیبانی می‌کند و نزدیک به 50 درصد، باتری آن در مدت 30 دقیقه شارژ می‎شود.

Honor 8 Pro نیز به دلیل رزولوشن Quad HD صفحه‎نمایش آن، به یک باتری با ظرفیت 4000 میلی‎آمپر ساعت مجهز شده است و با قضاوت براساس بررسی‌های صورت گرفته، شارژ باتری نزدیک به دو روز ماندگاری خواهد داشت؛ علاوه‌براین به دلیل پشتیبانی از فناوری شارژ سریع، امکان شارژ باتری با 35 درصد در مدت 30 دقیقه وجود دارد.

Honor 9 نیز به عنوان جدیدترین گوشی ساب‌برند «آنر» به یک باتری با ظرفیت 3200 میلی‌آمپر ساعت مجهز شده است که در حال‌حاضر، اطلاعات چندانی پیرامون ماندگاری شارژ باتری آن وجود ندارد؛ با این‎حال، شارژ باتری با استفاده متوسط تقریباً نزدیک به یک روز ماندگاری خواهد داشت.

دوربین و سیستم‌عامل

در زمینه عکس‌برداری، Honor 8 و Honor 8 Pro شباهت زیادی به یک‌دیگر دارند. در این دو گوشی، دوربین دوگانه 12 مگاپیکسلی با دریچه دیافراگم f/2.2 به کار گرفته شده است و هر دو مدل، از فوکوس خودکار تشخیص فاز و فوکوس خودکار لیزری پشتیبانی می‎کند. به همین جهت، عمکلرد آن‌ها شما را راضی نگه می‎دارد. با این وجود در زمینه فیلم‎برداری، اولویت با Honor 8 Pro است زیرا این مدل، می‌تواند حداکثر با رزولوشن UHD به فیلم‎برداری بپردازد؛ این در حالی است که فیلم‌برداری با Honor 8 به رزولوشن Full HD محدود شده.

image

در Honor 9، شرکت سازنده از یک ترکیب دو سنسور 20 و 12 مگاپیکسلی برای دوربین اصلی دوگانه استفاده کرده است؛ گشودگی دریچه لنز در این گوشی، f/2.2 بوده و دوربین اصلی از زوم اپتیکال 2 برابری، فوکوس خودکار لیزری و فوکوس خودکار تشخیص فاز پشتیبانی می‎کند. دوربین اصلی نیز می‌تواند با رزولوشن UHD به فیلم‎برداری بپردازد.

Honor 8, Honor 8 Pro و Honor 9 همگی به یک دوربین سلفی 8 مگاپیکسلی مجهز شده است و در Honor 9 و Honor 8 Pro عملکرد دوربین از Honor 8 بهتر خواهد بود.

 Honor 9 به عنوان جدیدترین پرچم‌دار ساب‎برند آنر با سیستم‎عامل اندروید نوقا 7.0 عرضه می‎شود و رابط‌کاربری آن با EMUI 5.1 شخصی‎سازی شده است. Honor 8 Pro نیز با اندروید نوقا 7.0 همراه شده و رابط‎کاربری آن نیز، EMUI 5.1 است. در رابطه با Honor 8 نیز باید گفت که این گوشی در ابتدا با سیستم‎عامل اندروید مارشمالو 6.0 همراه شده بود و در اوایل سال جاری میلادی نیز به اندروید نوقا 7.0 به‎روزرسانی شده است.

موضوعی که در انتخاب یک گوشی پرچم‏دار حائز اهمیت خواهد بود، پشتیبانی نرم‎افزاری شرکت سازنده از آن است. معمولاً سازندگان چینی در این زمینه عملکرد چندان خوبی ندارند؛ با این‏حال، Honor سال گذشته مدعی شد که از محصولات جدید خود به مدت دو سال پشتیبانی خواهد کرد. به همین جهت، انتظار می‌رود که پشتیبانی از Honor 8 تا سال 2018 ادامه داشته باشد؛ Honor 9 و Honor 8 Pro نیز تا سال 2019 پشتیبانی خواهند شد. این موضوع بدین معنی است که Honor 8 باید تنها یک آپدیت عمده دیگر از سیستم‌عامل اندروید را دریافت نماید و پشتیبانی از Honor 9 و Honor 8 Pro با عرضه دو به‎روزرسانی عمده سیستم‎عامل اندروید، به پایان خواهد رسید.

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (11 نظر)

Hiwa

۱۳۹۶/۱۲/۹
تفاوت اچ تی سی x9 و x10 رو بگو یا مثلا یو 11پلاس که فقط پشتشو نقاشی کرده به بهونه ان اف سی ??

Alireza

۱۳۹۶/۵/۲۲
سلام من انر8 رو نزدیک 2 ماه ک خریدم
واقعا از همه چیش راضیم بجز اسپیکرش
وقتی ک صداشو تا اخر زیاد میکنی افت شدیدی تو کیفیت صدا ایجاد میکنه
اما اگه یزره کمترش کنین تو حجم صداش خیلی تاثیر نداره و کیفیتشو از دست نمیده

mahdi

۱۳۹۶/۳/۲۸
سلام میدونم اینجا ربطی به این قضیه نداره ولی میخواستم بدونم کی لطف میکنید بررسی تخصصی xz p رو در سایت قرار بدید چون حدود یک هفته ای وارد ایران شده.خیلی ممنون!

امین

۱۳۹۶/۳/۲۷
همونجور که بالا گفت آنر 8 سال 2016 وارد بازار شده و انر 9 سال 2017 با توجه به مقایسه زمانی هنوز هم انر 8 رو به همه پیشنهاد میدم چرا ک هم از نظر ظاهر هم از نظر قطعات اصلا کم ندارهبه شخصه عاشق انر 8 هستم

مهمان

۱۳۹۶/۳/۲۷
کلا فروشندگان به رم 4 و بالاتر اعتقاد ندارند مثلا ایسوس که 2 ساله سری زنفون هنوز نیومده یا وان پلاس 3
خودم آنر 8 دارم واقعا ازش راضیم
حدود 5 ماه پیش که خواستم بخرم ارزونترین گوشی با رم 4 و اندروید و پردازنده جدید بود