خانهاخبار
جزئیاتی از سرفیس موبایل مایکروسافت منتشر شد

جزئیاتی از سرفیس موبایل مایکروسافت منتشر شد

مدت‌هاست که درباره گوشی هوشمند متفاوت مایکروسافت با نام سرفیس فون خبرهایی می‌شویم، اما امروز این شرکت خود به طور رسمی اعلام کرده که دستگاه مذکور که البته سرفیس موبایل نام دارد، با قابلیت‌های جالبی همچون قلم سرفیس، پروژکتور داخلی و پشتیبانی از فایل‌های exe. در راه است.
۱۳۹۶/۳/۱۷

مدت‌هاست که شایعات و خبرهایی از گوشی‌ هوشمند افسانه‌ای مایکروسافت با نام سرفیس فون شنیده می‌شود. خبرهای جدید از این حکایت دارند که این بار خود مایکروسافت اطلاعاتی درباره این گوشی منتشر کرده است.

 ویدئویی در حساب رسمی مایکروسافت در Bilibili (سرویس اشتراک ویدیو چینی مشابه یوتیوب) که بر اساس متن منتشر شده در آن اطلاعات خیلی جالبی از این گوشی هوشمند در اختیار ما گذاشته شد. اولین مورد درباره نام گوشی است، بر خلاف تمامی شایعات پیشین که نام سرفیس فون را برای این دستگاه عنوان می‌کردند، این دستگاه سرفیس موبایل نامیده می‌شود (یا حداقل در چین با این اسم شناخته خواهد شد).

پروژکتور داخلی

image

گفته می‌شود سرفیس موبایل از یک پروژکتور داخلی بهره‌مند است که برای استفاده در حالت کانتینیویوم در نظر گرفته شده است. بنابراین، شما می‌توانید به مدت یک ساعت، درهر مکانی به یک سیستم دسکتاپ دسترسی داشته باشید و در عین حال هیچ نیازی به وجود مانیتور ندارید. اگر با حالت کانتینیویوم آشنایی ندارید، بد نیست بدانید که این فناوری اولین نمونه رسمی ارایه شده برای ایده استفاده از گوشی در حالت دسکتاپ بود که توسط مایکروسافت عرضه شد و در حال حاضر آخرین آن‌ها داک DeX Station گلکسی اس ۸ شرکت سامسونگ است. با این حالت شما یک سیستم دسکتاپ معمولی با ویندوز ۱۰ را در اختیار دارید که البته تنها توانایی اجرا اپلیکیشن‌های یونیورسال را دارد.

این گوشی به نوعی پایه مجهز خواهد بود که تا ۱۸۵ درجه تغییر حالت می‌دهد. در حال حاضر دو دلیل برای وجود چنین قابلیتی عنوان شده است: دلیل اول استفاده از پروژکتور داخلی این گوشی برای نمایش محتوا روی سطوح مختلف است و  دلیل دوم هم حفظ اصالت خانوادگی محصولات سرفیس که تقریبا در همه آن‌ها یک پایه نگه‌دارنده به پشت دستگاه متصل است.

همانطورکه اشاره شد، استفاده از پروژکتور این گوشی تنها برای مدت یک ساعت امکان‌پذیر است. البته منطقی به نظر می‌رسد، زیرا علاوه بر عمر باتری محدود گوشی‌های هوشمند، مشکل دیگری که در پروژکتورها وجود دارد، تولید گرماست که چنین دمایی برای دستگاهی در قالب یک گوشی هوشمند آسیب‌زننده است.

قلم سرفیس

شاید بزرگ‌ترین خواسته مردم از مایکروسافت در این گوشی، وجود قلم سرفیس بود که خوشبختانه بالاخره چنین اتفاقی رخ داد. ردموندی‌ها قلم مخصوصی را برای این گوشی طراحی کرده‌اند که امیدواریم مانند قلم سری گلکسی نوت، محفظه‌ای در خود گوشی برایش در نظر گرفته شود و کارایی مشابهی داشته باشد.

image

در بخش نرم افزاری هم با یک ضربه قلم بر روی نمایشگر گوشی، OneNote فعال می‌شود و می‌توانید یادداشت‌های سریع انجام دهید.

سخت افزار

در این بخش خبرهای خوب و بدی وجود دارد. خبر خوش این که سرفیس موبایل از یک چیپ اسنپ دراگون ساخت کوالکام استفاده می‌کنند که تعامل بسیار خوبی بین عملکرد و مصرف انرژی دارند اما متاسفانه گفته می‌شود که پردازنده به کار رفته در این گوشی از سری میان‌رده‌های اسنپ دراگون است. با این اوصاف، انتظار داریم شاهد به کار گیری سری اسنپ‌دراگون **۶ باشیم که جدیدترین مدل آن اسنپ دراگون ۶۶۰ است و بر اساس بنچمارک‌های منتشر شده، ظرفیت پردازشی بالایی دارد. البته مدتی قبل شایعاتی مبنی بر تولید یک پرچم‌دار ویندوزی با اسنپ دراگون ۸۳۵ منتشر شده بود، بنابراین نمی‌توان با قطعیت درباره این موضوع اظهار نظر کرد.

image

چند ماه قبل مایکروسافت پتنت‌هایی را منتشر کرد که طرحی از یک گوشی هوشمند  تا شونده با دو صفحه نمایش را نشان می‌داد و می‌توان این احتمال را در نظر گرفت که طرح مذکور همان سرفیس موبایل باشد.

نرم افزار

محصولات خانواده سرفیس پرچم‌داران اختصاصی سیستم عامل ویندوز هستند و بنابراین قطعا سرفیس موبایل هم ویندوز ۱۰ موبایل را اجرا می‌کند، اما نه آن نسخه‌ای که در سایر گوشی‌های ویندوزی دیده‌ایم. نسخه به کار رفته در پرچم‌دار جدید مایکروسافت از اپلیکیشن‌های ۳۲ بیتی معمولی ویندوز یعنی نرم افزارهایی با پسوند exe. هم پشتیبانی می‌کنند. این تغییری بزرگ در پلتفرم نه چندان موفق ویندوز موبایل خواهد بود که تا به حال فقط از اپلیکیشن‌های یونیورسال ویندوز برای گوشی‌های هوشمند ویندوزی پشتیبانی می‌کرد. البته هنوز مشخص نیست که این قابلیت تنها برای حالت کانتینیویوم فعال می‌شود یا همیشه در دسترس است، اما به طور کلی تجربه جدید و جالبی است.

سرفیس Peking و سرفیس Slavonia

در پایان توضیحات درباره این گوشی هوشمند، دو نام جدید Surface Peking و Surface Slavonia مطرح شد. به نظر نمی‌رسد که این دو اسم مربوط به ویژگی‌های جدیدی باشند و احتمالا نام دستگاه یا حداقل اسم رمز دو دستگاه سرفیس موبایل متفاوت خواهد بود. (Peking و Slavonia هر دو نام مکان‌هایی هستند و کمپانی ردموندی قبلا هم نشان داده به استفاده از چنین نام‌هایی علاقه دارد). شاید دلیل عدم توضیح درباره نوع چیپست به کار رفته در این گوشی‌ها هم به همین دلیل بوده است که دو مدل با مشخصات متفاوت در حال تولید هستند.

گمانه‌زنی‌ها

به نظر می‌رسد اطلاعات افشا شده تا حد زیادی قابل اعتماد هستند، در حالی که ویدیو مذکور از وب‌سایت Blibili حذف شده است، اما یک نسخه cached از این صفحه به طور آنلاین در دسترس است که ثابت می‌کند این ویدیو مستقیما توسط مایکروسافت آپلود شده است. متاسفانه تصویر یا ویدیویی درباره این خبر در دسترس نیست، اما تولید یک گوشی/دسکتاپ هیبریدی با توانایی اجرای اپلیکیشن‌های نسخه دسکتاپ ویندوز می‌تواند ایده جالبی باشد که طرفداران بسیاری پیدا می‌کند.

 

image

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (5 نظر)

Sina

۱۳۹۶/۳/۱۷
مایکروسافت نیاز به ایجاد یه جهش توو دنیا موبایل داره
که این به نفع همه کاربرا با هر پلتفورمیه

arshia - all rights reserved

۱۳۹۶/۳/۱۷
امیدوارم ایده ی پرژکتور واقعا اجرا بشه،اینطوری واقعا بی همتا میشه سرفیس فون...

alirezayasred

۱۳۹۶/۳/۱۷
قطعا

arshia - all rights reserved

۱۳۹۶/۳/۱۷
چیزی که گفتن اینه که شبیه هیچ گوشی که الان در بازار موجوده نخواهد بود
با یه محصولی مواجه خواهیم بود که سه در یکه !
امیدوارم ویندوز 10 آندرومدا رو اجرا کنه و تبدیل به یه پاکت پی سی حقیقی بشه
البته طبیعتا خیلیها دنبالش نمیرن،چون اکثریت یوزرهارو افراد عادی تشکیل میدن که اصلا دنبال پیچیدگی نیستن و کلا از چندتا اپ بیشتر استفاده نمیکنن
اما هر چی سرفیس باشه،خوبه...این برند واقعا اطمینان آوره...

alireza

۱۳۹۶/۳/۱۷
یقینا اسنپدراگون سری 600 استفاده نمیشه
منتظر یه پرچمدار دهن پر کن از مایکروسافتیم