خانهاخبار
نقش هوش مصنوعی در بهینه‌سازی روند استخدام

نقش هوش مصنوعی در بهینه‌سازی روند استخدام

هوش مصنوعی دارد کم کم به بخش جداناپذیری از زندگی انسان مدرن تبدیل می‌شود. هر چه قدر که پیشرفت این علم ممکن است ترسناک به نظر بیاید، همان قدر هم می‌تواند مفید باشد. در این مقاله سعی داریم تاثیر قابل توجه به کارگیری هوش مصنوعی در روند استخدام افراد را بررسی کنیم.
۱۳۹۶/۳/۱۴
image

چندین سال است که هوش مصنوعی پیشرفت قابل توجهی کرده و سرعت پیشرفتش به گونه‌ای است که از هم اکنون افراد زیادی با پیش‌زمینه‌‌شان از فیلم‌های علمی تخیلی، از روزی می‌ترسند که هوش مصنوعی بر نوع بشر تسلط پیدا کند. پیش از این در مقاله‌ای بررسی کردیم که آیا هوش مصنوعی دشمن ماست یا خیر. در این مقاله قصد داریم به بررسی موضوعی بپردازیم که خیلی ملموس‌تر از ماجرای تسلط هوش مصنوعی بر بشریت است.

امروزه افراد بسیاری از این واهمه دارند که به کار گیری هوش مصنوعی می‌تواند موجب بیکاری و تعدیل نیروی شرکت‌ها شود. در همین حال بررسی‌هایی نشان داده که با وجود خالی بودن مناصب شغلی زیاد در سطح دنیا و اینکه افراد بسیاری برای به دست آوردن آن مناصب رزومه و درخواست خود را به شرکت‌های مربوطه ارسال کرده‌اند، حدود 75 درصد این درخواست‌ها کاملا بی‌جواب مانده‌ است.

یکی از دلایل عمده به وجود آمدن چنین آماری بازدهی پایین ابزارها و روند استخدام دستی است که باعث می‌شود پیدا کردن فرد مناسب برای کارفرما به شدت مشکل شود. از جمله مشکلاتی که استخدام‌کننده‌ها با آن رو به رو هستند می‌توان به ضعف سیستم بررسی درخواست‌های استخدام، ایمیل‌هایی که مدیریت آن‌ها گاهی بسیار دشوار می‌شود، رزومه‌هایی که گم می‌شوند و انبوه رزومه‌های ضعیفی که باعث به هم‌ریختگی کار می‌شود، اشاره کرد.

خوش‌بختانه‌ پیشرفت‌هایی که تا به امروز در زمینه هوش مصنوعی صورت گرفته باعث شده پتانسیل فراوانی برای حل مشکلات سیستم استخدام‌های قدیمی و سرعت‌ بخشیدن به روند استخدام به وجود آید که در نهایت منجر به افزایش تولید و بهره‌وری می‌شود.

خودکارسازی روند استخدام

تعدادی از تولیدکنندگان نرم‌افزار با بهره‌گیری از هوش مصنوعی و هماهنگ‌سازی آن با محصولاتشان قصد دارند کاری کنندکه فعالیت‌هایی مانند بررسی رزومه‌ها، پیگیری ایمیل‌ها یا پیدا کردن فرد مناسب استخدام در شرکت به صورت خودکار انجام شود.

Beamery که یک نرم‌افزار مدیریت ارتباط با داوطلبان است با استفاده از یادگیری ماشینی سیستم پیگیری درخواست‌های مشتریانش را بهبود می‌بخشد و ارتباط آن‌ها را با داوطلبانی که قصد به دست آوردن شغل دارند، برقرار می‌کند. این نرم‌افزار برای رفع نواقص اطلاعات رزومه داوطلب، شبکه‌های اجتماعی او را بررسی کرده و با تجزیه اطلاعات، حفره‌های موجود را پر می‌کند.

این شرکت که به شرکت‌های زیادی از جمله فیس‌بوک و VMware خدمات می‌دهد، از الگوریتم‌های داده‌کاوی استفاده می‌کند تا تعاملات بین داوطلب و کارفرما را دنبال کند و بدین ترتیب بهترین داوطلب برای به دست آوردن سمت مربوطه را انتخاب کند. این سرویس به شرکت‌ها کمک می‌کند بدون به کار گیری یک تیم بزرگ، بازدهی استخدام خود را افزایش دهند.

image

Alexander Mann Solutions نیز شرکت دیگری در زمینه مشاوره و برون‌سپاری استخدام و جزو اولین شرکت‌هایی است که در زمینه هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری‌هایی انجام داده است. این شرکت با پردازش رزومه داوطلب و استخراج اطلاعات مربوط به او که در سطح وب وجود دارد، برای فرد مورد نظر یک پروفایل می‌سازد. پس از این با استفاده از هوش مصنوعی اطلاعات را آنالیز کرده و تصمیم می‌گیرد که چه کسی مناسب شغل مورد نظر است.

ThisWay Global نیز یک سیستم استخدامی دیگر است که با استفاده از هوش مصنوعی نقش تعصب، پیش‌داوری و جبهه‌گیری را که مشکلی شایع بین انسان‌‌ها و حتی ماشین‌هاست، حذف کرده است. ThisWay به جای جمع‌آوری اطلاعات قابل شناسایی مانند جنسیت، نژاد و سن تمرکزش را بر روی جمع‌آوری اطلاعات مربوط به مهارت‌های داوطلبان گذاشته و با استفاده از این اطلاعات فرد مناسب استخدام را پیدا می‌کند.

خودکارسازی روندهای دم‌دستی استخدام باعث می‌شود وقت کارفرما آزاد شود تا بتواند از بین گزینه‌های معقول، بنا به صلاحدید خود فردی را برای استخدام انتخاب کند.

بهبود پاسخگویی با استفاده از ربات‌های سخنگو

یکی دیگر از پیشرفت‌های جالب در زمینه هوش مصنوعی، ظهور دستیارانی است که از هوش مصنوعی استفاده کرده و کمک می‌کنند روند جست و جو برای شغل و استخدام استعدادها ساده شود.

یک مثال برای این مورد Mya است که دستیاری برای خودکارسازی تقریبا 75 درصد روند استخدام است. Mya در واقع یک ربات سخنگو (Chatbot) است که افراد خواهان شغل می‌توانند از طریق اپلیکیشن مخصوص آن یا از طریق اپلیکیشن‌های پیام‌رسان‌های محبوب، مانند فیس‌بوک مسنجر، با آن ارتباط برقرار کنند.

به کمک چت‌بات‌ها بلافاصله و بدون اینکه نیاز باشد منتظر مسئول استخدام شوید، می‌توانید بازخورد مربوط به درخواست شغلی خود را دریافت کنید. Mya با پردازش زبان طبیعی (Natural Language Processing) داده‌های داوطلب را بررسی کرده و برای رفع نواقص سوالاتی از داوطلب می‌پرسد. از آن طرف داوطلبان نیز می‌توانند از او در مورد مسائلی مانند اینکه محیط کاری شرکت یا روند استخدام چگونه است، از Mya پرس و جو کنند. Mya هر سوالی را که نتواند پاسخ بدهد، از مسئول استخدام انسان پرسیده و پاسخ او را به داوطلب منتقل می‌کند. این دستیار هوشمند به صورت مداوم از تعاملاتش چیزهایی یاد می‌گیرد تا بهره‌وری‌اش را افزایش دهد. در نهایت Mya داوطلبان را بر اساس چند فاکتور از جمله مدرک آن‌ها یا سطح ارتباطشان با شغل مربوطه، رتبه‌بندی می‌کند.

image

JobBot چت‌بات دیگری است که از هوش مصنوعی قدرت گرفته و هدف اصلی آن بهینه کردن روند استخدام کارگران ساعتی است. حوزه‌ای که روز به روز با رشد درخواست مواجه بوده و مدیریت آن دشوار است. JobBot به سیستم‌های مختلفی از جمله بنگاه تبلیغاتی Craigslist متصل است و بلافاصله پس از اینکه کسی برای شغل درخواست می‌فرستد با او مصاحبه می‌کند. این چت‌بات نیز برای ارزیابی، رتبه‌بندی و ثبت اطلاعات داوطلبان برای کارفرما، از هوش مصنوعی استفاده می‌کند.

تجربه نشان داده آن دسته از درخواست‌های شغلی که از طریق دستیارهای هوشمند ارسال شده‌اند، با احتمال بیشتری از سوی کارفرمایان پاسخ دریافت می‌کنند. توجه بیشتر نشان دادن به درخواست‌های شغلی در نهایت تاثیر مثبتی بر روی مدیریت روابط مشتریان شرکت می‌گذارد، زیرا افرادی که از سوی شرکت جوابی دریافت نمی‌کنند، در آینده تمایلی به استفاده از محصولات آن شرکت ندارند، زیرا احساس می‌کنند به کل نادیده گرفته شده‌اند.

کمک به افراد جویای شغل

دستیاران هوشمند دیگری نیز وجود دارد که تمرکزشان بر روی کمک به افراد با تجربه برای پیدا کردن شغل است. به عنوان مثال Yodas رباتی است که مجموعه‌ای از سوالات را از شما می‌پرسد، توانایی‌هایتان را آنالیز می‌کند و در نهایت لیست شغل‌های مناسب شما به همراه ارزیابی‌اش از کارفرمایانشان به شما ارائه می‌کند. در حال حاضر این سیستم فقط برای مهندسان نرم‌افزار قابل استفاده است، اما شرکت مربوطه برنامه‌ریزی کرده که در آینده حوزه‌های شغلی آن را گسترش دهد.

image

Jobo نیز یک چت‌بات دیگر مربوط به منابع انسانی است که خدمات مشابهی ارائه می‌دهد. شما می‌توانید آدرس پروفایل لینکدین و روزمه خود را به او بدهید تا برایتان دنبال شغل‌هایی بگردد که با توانایی‌های شما همخوانی دارد. پس از اینکه جوبو لیست شغل‌ها را به شما نشان داد، می‌توانید مستقیما از طریق آن درخواست شغلی خود را ارسال کنید.

EstherBot نیز پروژه جذاب دیگری است که به شما این امکان را می‌دهد رزومه خود را به یک چت‌بات تعاملی تبدیل کنید که کارفرما بتواند به راحتی با آن صحبت کرده و در صورتی که شما را پسندید، استخدامتان کند.

می‌بینید، تکنولوژی‌ای که برخی آن را نابودکننده شغل‌ انسان‌ها می‌دانند می‌تواند راه رسیدن شما برای رسیدن به شغل بعدی‌تان را هموار کند.

 

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)