خانهاخبار
هیولای خردلی، دوربینی که با چاپ‌گر سه‌بعدی ساخته شد

هیولای خردلی، دوربینی که با چاپ‌گر سه‌بعدی ساخته شد

این عکاس خوش‌ذوق با فناوری چاپ سه‌بعدی، یک دوربین آنالوگ قطع متوسط ساخته و آن را هیولای خردلی لقب داده است.
۱۳۹۶/۳/۷

پائول کُهلازن برای دوربین خود، نام هیولای خردلی یا به عبارت دقیق‌تر PK-6142016 Cycloptic Mustard Monster را برگزیده است. این دوربین که با چاپ‌گر سه‌بعدی ریخته‌گری شده است می‌تواند روی نگاتیوهای 6 در 14 سانتی‌متریِ فیلم 120، عکس بگیرد.

دوربین‌های قطع متوسط یا اصطلاحا مدیوم فرمت، عکس را روی فیلم‌هایی به مراتب بزرگ‌تر از فیلم‌های رایج‌تر 135 (یا همان 35 میلی‌متری) ثبت می‌کنند. درنتیجه، این عکس‌ها اصولا حتی در مقایسه با عکس‌های فول‌ فریم دوربین‌های دیجیتال نیز از وضوح و جزییات بیشتری برخوردارند.   

کهلازن یک لنز اشنایدر کوتزناخ 90 میلی‌متری قدیمی با وضوح عالی (مختص دوربین‌های قطع متوسط 4x5) خرید و تصمیم گرفت بدنه را مطابق با ویژگی‌های این لنز بسازد.

وی نخست بدنه دوربین را در نرم‌افزار «اتودسک فیوژن 360» طراحی کرد و بعد طرح خود را به چاپ‌گر سه‌بعدی داد تا آن را با ماده اولیه پلی‌آمید که نوعی پلاستیک است، چاپ کند. دوربین او دارای منظره‌یاب و صفحه متحرکی در بالای بدنه است که برای قرار دادن فیلم درون بدنه در نظر گرفته شده است.

او هنوز درباره تولید انبوه دوربین خود تصمیم قطعی نگرفته است، اما به ارائه این پروژه در سایت کیک‌استارتر (شرکت عام‌المنفعه جذب سرمایه عمومی برای پروژه‌های نوآورانه) هم فکر می‌کند. البته چون لنز دوربین، ساخته خود او نیست ممکن است ارائه طرح او در کیک‌استارتر با موانعی همراه باشد.  

]به‌روزرسانی: این دوربین خردلی سرانجام در مهرماه 96 (برابر با سپتابمر 2017) با نام K-Pan وارد کارزار کیک‌استارتر شد تا در صورت جذب حمایت مالی کافی، تولید تجاری آن آغاز شود.[

 

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

mani

۱۳۹۶/۳/۸
این ینی برای نوآوری همیشه وقت هست، فقط کافیه آدم باشیم♥