خانهاخبار
نتایج تحقیقات: عملکرد منطقی‌تر ذهن در تصمیم‌گیری هنگام کار با گوشی

نتایج تحقیقات: عملکرد منطقی‌تر ذهن در تصمیم‌گیری هنگام کار با گوشی

تا یه حال به این فکر کرده بودید که گوشی‌های هوشمند و رایانه‌ها می‌توانند در تصمیم گیری‌ها و احساسات ما تاثیر گذار باشند؟ اگر جواب‌تان مثبت است، آیا به این هم فکر کرده‌اید که ممکن است تاثیر این دستگاه‌ها با هم تفاوت داشته باشد؟ در این مطلب ما را همراهی کنید تا با جدیدترین تحقیقات درباره تفاوت تاثیر استفاده از گوشی‌های هوشمند در تصمیم گیری در مقابل استفاده از رایانه‌ها را بفهمیم.
۱۳۹۶/۳/۱۱

تا به حال پیش آمده که احساس کنید تصمیم گیری شما هنگام استفاده از گوشی‌های مختلف با هم تفاوت دارد و به نوع دستگاهی که از آن استفاده می‌کنید بستگی دارد؟ برای مثال به جای این‌ که پول خود را برای سفر پس انداز کنید، آن را خرج خرید بازی‌های ویدیویی می‌کنید. اگر آن بازی را برای گوشی خود بخرید چطور؟ آیا تصمیم شما موقع خرید بازی برای گوشی با زمانی که برای پی‌سی بازی می‌خرید یکسان است؟

در حالی که ممکن است این ایده غیر عادی به نظر برسد که دستگاه‌هایی که ما استفاده می‌کنیم بر تصمیمات ما تاثیر گذار هستند، نتایج تحقیقاتی که در نشریه Computers in Human Behavior چاپ شده این نظریه را تایید می‌کند. طبق این نتایج، افراد در زمان استفاده از گوشی هوشمند دچار یک معضل اخلاقی شوند در تصمیم گیری خود عاقلانه‌تر عمل می‌کنند اما در زمان استفاده از رایانه شخصی اگر شرایط مشابه پیش آید، بیشتر بر بینش و احساسات متکی هستند.

در این تحقیق ۱۰۱۰ نفر بر اساس دستگاهی که از آن استفاده می‌کنند- رایانه یا گوشی هوشمند- مورد داوری قرار گرفتند. شرکت کنندگان در این آزمایش با چند مشکل اخلاقی مواجه شدند. برای مثال یکی از آن‌ها مشکل تراموای کلاسیک بود که شامل تراموایی است که از کنترل خارج شده و به جای جلو به عقب حرکت می‌کند، در همین حال ۵ نفر در مسیر راه این واگن گیر افتاد‌ه اند و توانایی حرکت ندارند. حال شرکت کنندگان باید از بین دو راه‌کار یکی را انتخاب کنند؛ یا کاری نکنند و بگذارند که تراموا از روی افراد بی‌گناه رد شود، یا فرد دیگری را سر راه قطار قرار دهند تا آن را متوقف کند (یعنی بخاطر جان ۵ نفر بی‌گناه، یک بی‌گناه دیگر را قربانی کنند). چیزی که به عنوان تصمیم منطقی و سودمند در نظر گرفته می‌شود، این است که یک نفر را بکشیم تا ۵ نفر را نجات دهیم و این انتخاب ۳۳.۵ درصد از کاربران گوشی‌های هوشمند بود اما تنها ۲۲.۳ درصد از کاربران رایانه‌های شخصی این تصمیم را گرفتند.

image

شرکت کنندگان بار دیگر با نسخه اولیه این معما آزمایش شدند، با این تفاوت که در نسخه اولیه به افراد این امکان داده می‌شود که راهی که ۵ نفر در آن قرار دارند را، با راهی که در آن یک نفر قرار دارد تغییر دهند. نتایج این تست نزدیک‌تر بود و این بار ۸۰.۹ درصد از کاربران گوشی‌ها به تغییر مسیر رای دادند که این میزان برای کاربران رایانه‌ها ۷۶.۹ درصد بود. به هر حال، در هر دو تست ثابت شد که کاربران گوشی‌های هوشمند کمتر از احساسات در تصمیم‌ گیری خود استفاده کردند. دکتر آلبرت بارک-دورن، رهبر گروه محققان درباره این موضوع چنین می‌گوید:

آنچه ما در تحقیقات خود به آن دست یافتیم این بود که زمانی که کاربران گوشی‌های هوشمند با مسئله اخلاقی کلاسیک روبرو شدند، به نظر می‌رسید بیشتر در تصمیمات خود نسبت به مسائل احساسی حاد، غیر احساسی و معقول عمل کنند. این امر می‌تواند به دلیل تراکم زمانی افزایش یافته باشد که بوسیله کار با گوشی‌های هوشمند ایجاد می‌شود و همچنین به دلیلی افزایش فاصله روانی که می‌تواند بین استفاده از گوشی‌ها و رایانه‌ها ایجاد شود.

دلایل انجام این تحقیق هم توسط دکتر دورن توضیح داده شد:

با توجه به این حقیقت که زندگی اجتماعی ما، شغل ما و حتی خریدهای ما به صورت آنلاین هستند، مهم است درباره این که مفاهیم در ارتباط با تصمیم گیری‌های اخلاقی که معمولا با آن‌ها مواجه می‌شویم و از ما خواسته می‌شود تا در برخوردهای اخلاقی خود با آن‌ها درگیر شویم، چطور تغییر یافته‌اند و تاثیر این تغییر بر میلیون‌ها میلیون انسانی که روزانه از این دستگاه‌ها استفاده می‌کنند چیست.

نظر شما در رابطه با این موضوع چیست؟ ایا به تفاوت تصمیم‌گیری‌های احساسی خود و افراد اطراف‌تان که از گجت‌های مختلف استفاده می‌کنید پی‌برده‌اید؟

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

كیان مهر

۱۳۹۶/۳/۱۱
آقای بارك و همكاران این همه فحش كه با گوشی در شبكه های اجتماعی داده میشه رو نمیبینن؟ یا شاید بهتره یك تحقیق جدا در مورد ما ایرانیها بكنن تا نتیجه رو جور دیگه ببینن.بهرحال اینهمه فحش و ناسزا در شبكه ها میبینیم نود درصد موبایلی هستن