خانهاخبار
چرا لپ‌تاپ‌های‌ ما ضدآب نیستند؟!

چرا لپ‌تاپ‌های‌ ما ضدآب نیستند؟!

وقتی لپ‌تاپش خیس آب شد، چند لحظه اول، خشکش زد و بعد به تنها چیزی که می‌اندیشید، اطلاعاتی بود که می‌توانست در یک چشم به‌هم زدن از دست برود. همین حادثه، کاریسا بل، نویسنده سایت Mashable را به درد دل کردن در باره این موضوع واداشت که چرا لپ‌تاپ‌هایی با کاربرد عام را ضدآب نمی‌سازند.
۱۳۹۶/۲/۲۹

هنوز هم نمی‌دانم چطور اتفاق افتاد.

یک دقیقه قبل از آن واقعه، لیوان آب به دست، پشت میز کارم نشسته بودم. و چند لحظه بعد، هاج و واج محتوای لیوان را نگاه می‌کردم که داشت از درز و شیار مک‌بوک ایر من به درون آن نفوذ می‌‌کرد. صفحه نمایشگر تقریباً بلافاصله سیاه شد.

در حالی که با شرمندگی لپ‌تاپم را بردم تا تعمیر کنند، سعی می‌کردم به یاد بیاورم که از کدام اطلاعات نسخه پشتیبان (بک‌آپ) گرفته‌ام و از کدام‌ها نه. حتی فکر از دست دادن اطلاعات هم سرگیجه‌آور بود.

در نهایت، شانس آوردم که تقریباً از همه چیز نسخه پشتیبان گرفته بودم. و تازه خوش‌شانس‌تر بودم ‌که کارشناس تعمیر توانست لپ‌تاپ را با موفقیت خشک کند و ظرف دو روز به من برگرداند، بی‌آنکه اثری از آن پیشامد به جا مانده باشد.

اما این اتفاق از نظر من فقط در یادآوری اهمیت مراقبت بیشتر (یا حداقل استفاده از فنجان‌‌ درپوش‌دار) خلاصه نمی‌شد؛ بلکه مرا به این فکر واداشت که چرا از بین تجهیزات و دستگاه‌های ضدآب دور و برمان، لپ‌تاپ‌ها – که اتفاقا از جمله مهم‌ترین وسایل زندگی دیجیتال ما به شمار می‌روند – به ندرت در برابر آب مقاوم هستند.  

شما هم یک لحظه به آن فکر کنید. این روزها تلفن‌های هوشمند پرچم‌دار، از جمله آی‌فون 7، طوری ساخته می‌شوند که در برابر آب مقاوم باشند و این رفته‌رفته به رویه‌ای عادی تبدیل می‌شود. دوربین ضدآب می‌خواهید؟ باز هم دست‌تان برای انتخاب باز است. حتی ساعت‌های هوشمند که از دیرباز تا حدی در برابر آب مقاوم بودند، کم‌کم یکی پس از دیگری ضدآب ساخته می‌شوند.

اما وقتی لپ‌تاپ ضدآب بخواهید، گزینه‌های‌تان بسیار معدود است. تقریباً همه انتخاب‌های‌تان به چند مدل زمخت محدود می‌شود که برای استفاده در محیط‌های خارجی و فضاهای باز ساخته شده‌اند. این لپ‌تاپ‌ها که به پاره‌آجرهای کت و کلفت می‌مانند، نه تنها زمخت و بدقواره هستند بلکه فقط به درد کسانی می‌خورند که قرار است در جاهایی مثل کف جنگل از آن‌ها استفاده کنند، و نه کاربران عادی. به جانور 4.5 کیلویی پاناسونیک در این زیر یک نگاهی بیندازید: چه‌بسا از جنگ جهانی هم جان سالم به در ببرد، اما لپ‌تاپی با این تیپ و قیافه هیچ‌وقت از من دلبری نمی‌کند.  

image

می‌دانم ساخت لپ‌تاپی که بتواند در برابر حجم زیادی از آب دوام بیاورد، شاه‌کار مهندسی کمی نیست. اما به نظرم باید لپ‌تاپ‌های میان‌رده از این نوع هم ساخته شوند. هرچه نباشد، الان در سال 2017 هستیم. من هم حق دارم بدون نگرانی از نابود شدن زندگی دیجیتالم چند قطره قهوه روی لپ‌تاپم بریزم.  

مطمئنا این چالش مهندسی، قابل حل است. حتی اگر بدانم که می‌توانم بدون واهمه، لپ‌تاپم را به کافی‌شاپ‌های شلوغ ببرم حاضرم بخشی از باریکی لپ‌تاپ را فدای ضدآب بودن آن کنم.

پس، خطاب به شرکت‌های تولیدکننده(مخصوصاً تو، اپل)! لطفاً محصولات‌تان را کمی ضدآب بسازید.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (6 نظر)

ساسان

۱۳۹۶/۲/۳۰
انشای قشنگی بود

مهمان

۱۳۹۶/۲/۳۰
والا اپل کلا با ضد اب بودن به نظرم حال نمی کنه ولی همون مکش چند بار دیدم اب و قهوه در حد زیادی ریخته شده روش هیچیش نشده...!

ذوالفقاری همدان

۱۳۹۶/۲/۳۰
گفتن ضدآب نه که بری وسط دریا دراز بکشی و قالیچه ای هم بندازی زیرت، بد نگذره

علی

۱۳۹۶/۲/۲۹
اپلو خوب اومدی

ee007

۱۳۹۶/۲/۲۹
سونی داداش بیا ضد آب ساختن رو یاد بده به بقیه بذا لپ تاپم ضد آب بسازن