خانهاخبار
نانوسیم را فراموش کنید؛ نسل جدید سیم‌کارت‌ها با نام eSim از سال 2019

نانوسیم را فراموش کنید؛ نسل جدید سیم‌کارت‌ها با نام eSim از سال 2019

محبوبیت نسل بعدی سیم‌کارت‌ها، eSIM، در حال افزایش است. موسسه IHS در تازه‌ترین بررسی خود به روند رشد استفاده از این نوع سیم‌کارت طی سال‌های آینده پرداخته است.
۱۳۹۶/۲/۲۵
image

این روزها شاید در گوشه و کنار فضای مجازی مطالبی در مورد eSIM یا سیم‌کارت جاسازی شده خوانده باشید. ای ‌سیم در واقع نسل بعدی سیم‌کارت‌هایی است که قرار است جایگزین میکرو‌ سیم و نانو سیم‌های فعلی شود. این نوع سیم‌کارت به صورت مستقیم بر روی برد دستگاه لحیم شده و در نتیجه قابل جداسازی نیست و تغییر سرویس‌دهنده خدمات آن از طریق روش‌های نرم‌افزاری ممکن است. گرچه با محبوب‌تر شدن بحث اینترنت اشیا، توجه به ای سیم نیز افزایش پیدا کرده، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد تا همه‌گیر شدن این نوع سیم‌کارت چند سال فاصله داریم.

بررسی‌های جدید موسسه HIS Markit گویای آن است که تا سال 2019 نباید انتظار استفاده تولیدکنندگان درجه یک گوشی‌های هوشمند از این نوع سیم‌ کارت را داشته باشیم. این موسسه همچنین تخمین زده است که تا سال 2021 حدود 986 میلیون دستگاه به ای‌سیم مجهز می‌شوند. لازم به ذکر است تعداد دستگاه‌هایی که تا پایان سال 2016 از این نوع سیم کارت استفاده می‌کردند برابر 108.9 میلیون دستگاه گزارش شده است.

image

در حال حاضر دستگاه‌هایی مانند ساعت هوشمند Gear S2 Classic سامسونگ وجود دارند که از ای‌سیم استفاده می‌کنند، با این حال IHS انتظار دارد اولین بازارهایی که به استفاده گسترده از این نوع سیم‌کارت روی می‌آورد، بازار مخابرات ماشین به ماشین (M2M) و تبلت‌ها باشد. این موسسه پیش‌بینی کرده است که سال آینده می‌توانیم انتظار داشته باشیم اولین گوشی‌های‌ هوشمند با این نوع سیم‌کارت عرضه شود، اما طبیعتا شرکت‌های تولید کننده‌ این گوشی‌ها چندان مطرح نیستند که بتوانیم محصولاتشان را به عنوان ارائه‌دهنده پیشرفتی در صنعت ارتباطات به شمار آوریم. هرچند که این محصولات می‌توانند به عنوان آزمایشی برای بستر این نوع سیم‌کارت در بازار تجاری گوشی‌های هوشمند محسوب شوند. طبق گفته IHS تولیدکنندگان تراز اول گوشی‌های هوشمند برای استفاده از ای‌سیم در تولیداتشان تا اوایل سال 2019 دست نگه خواهند داشت. IHS معتقد است که یکی از سه شرکت برتر (سامسونگ، اپل و هوآوی) به عنوان اولین شرکت پا در این عرصه می‌گذارد و سایر رقبا به سرعت راه آن را دنبال می‌کنند، به طوری که تا چندی دیگر شاهد مهاجرت از سیم‌‌کارت‌های جدا شدنی به ای سیم خواهیم بود.

image

هرچند که IHS گفته است سرعت مهاجرت به ای سیم بالا خواهد بود، اما به این اعتقاد دارد که سیم‌کارت‌های جدا شدنی فعلی به این زودی‌های کاملا از بین نخواهند رفت بلکه شاهد کاهش استفاده از این سیم‌کارت‌ها خواهیم بود. همان طور که در پست وبلاگ IHS اشاره شده پیش‌بینی می‌شود در سال 2021 حدود 5.1 میلیارد دستگاه همچنان از سیم‌کارت‌های جدا شدنی استفاده کنند که 83.9 درصد بازار را تشکیل می‌دهند. گرچه 83.9 درصد عدد بسیار بزرگی است، اما باز هم نشان‌دهنده رشد خوب احتمالی ای سیم طی سال‌های‌ آینده است. توجه کنید که سهم سیم‌ کارت‌های جدا شدنی از بازار در سال 2016 حدود 98 درصد بوده است.

 

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (2 نظر)

محمدعلي بهراميان

۱۳۹۶/۲/۲۵
يكم زوده واسه فراموش كردن ?

habib

۱۳۹۶/۲/۲۵
چندسال پیش جابز فقید چنین طرحی رو ارائه کرد که به کابر اجازه میداد خودش اپراتورش رو انتخاب کنه و تغییر بده که همون زمان اپراتورهای عمدتا اروپایی با این طرح مخالفت کردن و تهدید به عدم فروش ایفون از طریق اپراتورهاشون کردن!