خانهاخبار
Improbable؛ استارت‌آپی که می‌خواهد ماتریکس بسازد!

Improbable؛ استارت‌آپی که می‌خواهد ماتریکس بسازد!

Improbable شرکتی است که در سال 2012 با هدف ساخت دنیاهای مجازی بسیار دقیق و واقع‌گرایانه برای بازی‌های ویدیویی تاسیس شد. یکی از بنیادی‌ترین محصولات این شرکت سیستم‌ عامل SpatialOS بود که محیط‌های مجازی را بر بستر آن طراحی و ایجاد می‌کرد. پس از آن بود که بنیان‌گذاران شرکت با خود اندیشیدند، اکنون که چنین فناوری و زیرساخت پیشرفته‌ای در اختیار دارند، چرا از آن برای شبیه‌سازی فضاهای پیچیده‌ای همچون شهرها یا حتی ساخت یک ماتریکس بهره نبرند؟!
۱۳۹۶/۲/۲۴
نمایی از بازی World's Adrift محصول Bossa Studios که مبتنی بر سیستم عامل SpatialOS طراحی شده است.

اگر بتوان محیط‌های بسیار پیچیده‌ای همچون شهرها و تمام اجزای متحرک‌شان را شبیه‌سازی کرد، بسیاری از خدمات و راه‌کارهایی که تا پیش از این دشوار و بعید به نظر می‌رسید رنگ واقعیت به خود خواهدگرفت. این ایده‌ای است که شرکت بریتانیایی Improbable در ‌سر می‌پروراند و برای واقعیت‌بخشی به آن از سیستم‌عامل اختصاصی خود موسوم به SpatialOS بهره می‌برد که با تلفیق قدرت رایانش ابری و پلتفرم‌های توزیع‌شده، محیط‌های پیچیده‌ای مانند شهرها را شبیه‌سازی می‌کند.

موفقیت‌های Improbable سرانجام ابرشرکت مخابراتی سافت بانک ژاپن را بر آن داشت تا 502 میلیون دلار در این شرکت سرمایه‌گذاری کند و ارزش آن را به یک میلیارد دلار افزایش دهد. این یکی از بزرگترین سرمایه‌گذاری‌هایی است که تاکنون در یک استارت‌آپ نوپای اروپایی صورت گرفته است؛ به‌ویژه که سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر در اروپا در مقایسه با دره سیلیکون محدودترند.

شرکت Improbable را در اصل «هرمان نارولا» و «راب وایت‌هد»، دو تن از فارغ‌التحصیلان علوم کامپیوتر دانشگاه کمبریج، تاسیس کردند. آن‌ها در ابتدا می‌خواستند برای بازی‌های ویدیویی، دنیاهای مجازی بسیار دقیق و واقع‌گرایانه‌‌‌ بسازند، اما چندی نگذشته بود که دریافتند می‌توانند از همین فناوری برای ساخت ابزارهایی استفاده کنند که قادر است نه فقط دنیای اطراف ما که تمام گستره یک شهر را شبیه‌سازی کند.

از چپ به راست: پیتر لیپکا، مدیر عملیات؛ هرمان نارولا، مدیرعامل؛ و راب وایت‌هد مدیر ارشد فناوری Improbable

به لحاظ نظری، امروزه مدل‌سازی محیط‌هایی مثل خیابان با تمام خودروها، اتوبوس‌ها و عابران پیاده‌اش، که برای بررسی نحوه تعامل آ‌ن‌ها با یکدیگر صورت می‌پذیرد کار ساده‌ای است، اما اگر مقیاس چنین پروژه‌ای آن‌قدر افزایش یابد که بتواند رفتار جمعیت شهر در صورت بروز مشکل برای سیستم حمل و نقل عمومی را شبیه‌سازی کند، پیچیدگی آن از توان پردازشی اغلب سیستم‌های کنونی فراتر خواهدرفت.

با این حال، Improbable معتقد بود که می‌تواند بر این مشکل چیره شود. آن‌ها که برای شبیه‌سازی کل شهر، این پروژه سترگ را بین هزاران سرور عمومی (public server) تقسیم کرده‌اند می‌گویند پیچیده‌ترین مدل شهری جهان را تولید کرده‌اند.

شبیه‌سازی شهر کمبریج با فناوری Improbable. این شبیه‌سازی، زیرساخت‌ها، ترافیک، رهگذران و دیگر لایه‌های شهری را بی‌درنگ در قالب نقشه‌ای دقیق نشان می‌دهد؛ نقشه‌ای که به گفته شرکت، در نوع خود پیچیده‌ترین محسوب می‌شود

هرمان نارولا مدیر عامل Improbable می‌گوید که شرکت او اکنون می‌خواهد ایده ماتریکس را پیاده کند. البته این گفته او کمی اغراق‌آمیز است، اما Improbable در نظر دارد این‌گونه شبیه‌سازی‌های دقیق از دنیای واقعی را عملیاتی کند. نهادهای نظامی، مسئولان شهری و دیگرانی که با سیستم‌های پیچیده متشکل از میلیون‌ها جزء متحرک سروکار دارند از جمله کسانی هستند که می‌توانند با کمک این شبیه‌سازی‌ها تاثیر اقدامات خود را با دقتی بی‌نظیر بررسی کنند.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)