خانهاخبار
بیانیه مایکروسافت در مورد حمله بزرگ باج افزار WannaCrypt و بهترین راه مقابله با آن

بیانیه مایکروسافت در مورد حمله بزرگ باج افزار WannaCrypt و بهترین راه مقابله با آن

باج افزاری موسوم به WannaCrypt چند وقتی است با حمله های سایبری خود سر و صدای زیادی را به پا کرده. در همین رابطه کمپانی مایکروسافت نیز بیانیه ای را منتشر کرده است تا کاربران خود را از کم و کیف ماجرا و بهترین راه مقابله با آن باخبر کند.
۱۳۹۶/۲/۲۴

چند روزی است که حمله باج افزار بزرگی همانند یک سونامی در سراسر جهان درحال گسترش است. این باج افزار اهداف بزرگی را همچون خدمات بهداشت و درمان انگلستان را مورد هدف قرار داده است.
به نظر می‌رسد این حمله از یک باگ مایکروسافت استفاده کرده باشد که البته شرکت مایکروسافت این باگ را با انتشار آپدیت جدید خود در مارس 2017 برطرف کرد. این آپدیت مایکروسافت، اسناد و اطلاعاتی را که روی کامپیوتر رمزگذاری نشده بودند را رمزگذاری می کند.

باج افزار wannacrypt

درهمین ارتباط مایکروسافت در روز جمعه بیانیه‌ای رسمی منتشر کرده است:

امروز مهندسان ما راه حل مقابله و حفاظت در برابر نرم افزار مخربی که به باج افزار WannaCrypt شناخته شده است را تشخیص داده اند. در ماه مارس، ما یک به‌روزرسانی امنیتی ارائه دادیم که حفاظت‌های لازم را در برابر این حمله بالقوه فراهم می کند. آن دسته از افرادی که از آنتی ویروس رایگان ما استفاده می کنند و قابلیت به‌روزرسانی ویندوز خود را روشن گذاشته‌اند، در مقابل این حمله‌ها در امان هستند. در حال حاضر نیز در حال کار با مشتریان خود هستیم تا کمک‌های اضافی و مکمل را ارائه دهیم.

اعتقاد بر این است که این سوء استفاده توسط NSA (آژانس امنیت ملی آمریکا) ایجاده شده باشد. مجموعه‌ای از ابزارهای هک حرفه‌‌ای که توسط آژانس امنیت ملی امریکا طراحی شده بود از سوی گروه موسوم به «کارگزاران سایه» لو رفت.

کامپیوترهایی که به‌روزرسانی شده اند در امان هستند. اما متاسفانه بسیاری از سازمان‌های بزرگ، نظیر بیمه خدمات درمانی انگلستان (NHS) سیستم های خود را با تاخیر به‌روزرسانی می کنند و همچنین کماکان برخی از سیستم عامل‌های کامپیوترهای آنان ویندوز XP است که مدت زیادی است توسط مایکروسافت دیگر پشتیبانی نمی‌شود.

Nigel Inkster مدیر سابق عملیات و اطلاعات MI6، در مصاحبه‌ای با اسکای نیوز گفت که یکی از دلایل آلوده شدن NHS سیستم نرم افزاری منسوخ شده آن بود. او همچنین بیان داشت:« بسیاری از بیمارستان هایی که من بررسی کردم هنوز هم از سیستم عامل XP استفاده می‌کنند، که حدود 2 تا 3 سال است دیگر توسط مایکروسافت پشتیبانی نمی‌شود.» به عبارت دیگر مایکروسافت دیگر به دنبال تعمیر و بهبود آسیب پذیری در این چنین سیستم‌هایی نیست.

باج افزار WannaCrypt همچنین کمپانی‌های بزرگی همچون فدرال اکسپرس و غول ارتباطات اسپانیا یعنی تلفونیکا را نیز مورد حمله قرار داده است.

به گفته کسپراسکای نرم افزار امنیتی آنان بسیاری از حمله‌های باج افزار را در سراسر جهان تشخیص داده و بلاک کرده است. از جمله بیش از 45000 حمله توسط باج افزار WannaCrypt در 74 کشور در سراسر جهان به خصوص در کشور روسیه.

برای انتشار باج افزار در شبکه های‌کامپیوتری، کافی است در ابتدا توسط یک کاربر در یک کامپیوتر باز شود. باج افزار به سرعت به سایر دستگاه‌ها که به شبکه متصل هستند نیز نفود می‌کند. اروپا، آسیا و آمریکا لاتین بیشترین سهم را از حمله این باج افزار به خود اختصاص داده‌اند.

به گفته کریس کاماچو، مدیر ارشد استراژی یک شرکت اطلاعات سایبری این اولین بار است که ما حمله‌ای سایبری تا این حد بزرگ و وسیع در سراسر جهان را مشاهده می کنیم.

توجه داشته باشید که بهترین کار برای جلوگیری و در امان ماندن از این باج افزار استفاده و نصب آخرین آپدیت‌های مایکروسافت است. پس هم اکنون قابلیت آپدیت ویندوز خود را روشن کرده و با اتصال به اینترنت آخرین و جدیدترین آپدیت مایکروسافت را دانلود و نصب نمایید.

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (9 نظر)

رضا

۱۳۹۶/۲/۲۷
آقایون داداشای گلم.... عین آب خوردنه. برین توی گوگل و مثلاً برای ویندوز 7 تایپ کنین: Windows 7 patch for wanna crypt یه راست شما رو هدایت می کنه به سایت مایکروسافت. پچ رو بگیرین و نصب کنین. علاوه بر اینها آنی ویروس ایرانی padvish هم خیلی خوبه. مجانی هم هست. سایت soft98.ir اون رو داره. البته سوای همه ی اینها مهمترین کاری که هر کاربری همیشه ی خدا باید انجامش بده اینه: DATA BACKUP

علی

۱۳۹۶/۲/۲۶
اگه لینوکس هم گسترده بشه همین وضع براش پیش میاد. حرف شما اصلا منطقی نیست

Ramboo

۱۳۹۶/۲/۲۶
آپدیت آنتی ویروس هم موثره....
اگه بیت دیفندر یا نود 32 دارین حتماً آپدیت کنین.
به خصوص دیتابیس ویروس رو(Virus database).
بیشتر از طریق ایمیل این بدافزار منتشر میشه.
اگه از نود32 استفاده میکنین وارد تنظیمات بشین و ایمیل های آلوده رو تیک پاک کردنش رو فعال کنین. همچنین به آخرین نسخه آنتی ویروس رو ارتقاء بدین و Anti-Theft رو هم فعال کنین.
با همه اینا یک آپدیت هم ویندوز رو بکنین دیگه ایمن ایمن میشه.

کوین

۱۳۹۶/۲/۲۵
مردم باید بدونن که سیستم عامل ویندوز تنها به خاطر کاربری آسان و پشتیبانی شرکت های بزرگ در بین کاربران جا باز کرد. مردم باید بدونن این تنها سیستم عامل نیست. اگر سیستم عامل لینوکس این اقبال عمومی رو پیدا می کرد و اگر شرکت های بزرگ به اندازه کافی از این سیستم عامل حمایت می کردن اون موقع مردم متوجه برتری های زیاد این سیستم عامل به ویندوز می شدن. در مبحث امنیت و همچنین کارهای اساسی سیستم عامل ویندوز حرفی برای گفتن نداره. من این حرف از روی تجربه دو سال کار با سیستم عامل لینوکس اونم با تمام توزیع هاش می گم. همین الان که این پیام رو دارم می نویسم با لینوکس دارم این کار رو می کنم. امیدورام روزی برسه که لینوکس اون محبوبیت خودشو رو در بین کاربران پیدا کنه.

alireza

۱۳۹۶/۲/۲۴
امسال قرار بود دولت چین به ویندوز 10 بیاد
دقت کن دولت چینباکلی کارمند و کامپیوتر
به طور کل امسال 60 درصد إدارات قرار بود به ویندوز 10 برن پس 6 ماه بالا و پایین برای مایکروسافت فرقی نداره.
آپ گرید به ویندوز 10 آش کشک خالته!!!