خانهاخبار
موسس ویکی‌پدیا از سرویس جدیدی رونمایی کرد: جلوگیری از پخش اخبار دروغ و جعلی با ویکی تریبون

موسس ویکی‌پدیا از سرویس جدیدی رونمایی کرد: جلوگیری از پخش اخبار دروغ و جعلی با ویکی تریبون

جیمی ویلزیکی، از پایه‌گذاران اصلی دانشنامه عظیم ویکی‌پدیا، ساعاتی پیش از سرویس جدیدی با نام «ویکی تریبون» رونمایی کرد. این سرویس درواقع پلتفرمی برای دنبال کردن خبرهای «درست و واقعی» با همکاری کاربرها، روزنامه‌نگاران و خبرنگاران است.
۱۳۹۶/۲/۶

جیمی ویلزیکی، از پایه‌گذاران اصلی دانشنامه عظیم ویکی‌پدیا، ساعاتی پیش از سرویس جدیدی با نام «ویکی تریبون» رونمایی کرد. این سرویس درواقع  پلتفرمی برای دنبال کردن خبرهای «درست و واقعی» با همکاری کاربرها، روزنامه‌نگاران و خبرنگاران است.

image

شعار اصلی سرویس ویکی تریبون این است : «اخبار معیوب و ناقص است و ما این نقص را برطرف خواهیم کرد.»

جیمی ویلز هدف خود از راه‌اندازی «ویکی تریبون» را ارائه اخبار «داده‌محور و بی‌طرف» دانسته که قرار است با معضل «اخبار کاذب و دروغی و غیرواقعی» مقابله کند. 

ویکی تریبون، همانند ویکی‌پدیا، کاملا رایگان و فاقد هرگونه آگهی تبلیغاتی خواهد بود.

از برخی جهات ویکی تریبون شبیه ویکی‌پدیا عمل خواهد کرد. به طور مثال، همه می‌توانند در ایجاد آن مشارکت کنند و نویسندگان خبر باید برای هر موضوع یک یا چند منبع موثق ذکر کنند.

اما تفاوت اصلی ویکی‌پدیا و ویکی تریبون این است: در ویکی تریبون، همانند ویکی‌پدیا، مردم عادی می‌توانند خبرها را به دلخواه ویرایش یا اصلاح کنند، اما با اینکه مردم می‌توانند محتویات هر مطلبی را تغییر دهند، ویرایش آنها برخلاف ویکی‌پدیا تنها زمانی قابل مشاهده خواهد بود که داوطلبان مورداعتماد و از قبل مشخص‌شده ویکی تریبون یا یکی از کارمندان ویکی تریبون آن را تایید کنند.

image

یکی دیگر از تفاوت‌های ویکی‌پدیا و ویکی تریبون این است که گروه اصلی نویسندگان ویکی تریبون مبلغی بابت حق‌التحریر دریافت خواهند کرد، اما ممکن است در مواردی یک داوطلب مطلبی را بنویسد و یکی از کارکنان ویکی تریبون آن را اصلاح کند. 

جیمی ویلز گفته است که در این سایت از هیچ‌گونه تبلیغاتی استفاده نخواهد شد و هر کاربر می‌تواند کمک مالی موردنظر خود را در قبال امکان تغییر و انتخاب موضوعات به این پروژه اهدا کند. 
در اواسط ماه مارس میلادی تلویزیون خبری RT پروژه مشابهی راه‌اندازی کرد. در ماه فوریه نیز در سایت رسمی وزارت امور خارجه روسیه بخشی پیدا شد که مسئول یافتن اخبار جعلی در مورد روسیه است.

آقای ویلز معتقد است الگوی رایج سایت‌ها و سرویس‌های خبری فعلی، که بر اساس تبلیغات شکل می‌گیرد، باعث شده رسانه‌های خبری خواسته یا ناخواسته به دنبال خبرهایی باشند که به قول معروف «کلیک‌خور» هستند که همین موضوع سبب افت استانداردهای رسانه‌های خبری شده است.

اما ویکی تریبون، با اتکا به سرمایه مردمی و عدم نمایش هرگونه تبلیغات، می‌تواند از انتشار مقالات و تیترهای جهت‌دار که طعمه‌ای برای کلیک مخاطبان هستند به دور بماند تا به این ترتیب همواره به عنوان منبع خبری موثق در بین مردم شناخته شود.

image

به گفته ویلز، «این نخستین باری است که شهروندان خبرنگار و خبرنگاران کاملا حرفه‌ای در کنار هم و یکپارچه و متحد به انتشار و درج اخبار یا ویرایش آنها برای تکمیل هرچه بیشتر خبر می‌پردازند و جامعه‌ای بزرگ، که حقایق را بررسی و بعد بازنگری می‌کند، از آن پشتیبانی می‌کند.»

ویلز می‌گوید: «من فکر می‌کنم در حال حاضر در دنیایی زندگی می‌کنیم که مردم خیلی نگران‌اند و می‌خواهند اخباری که دریافت می‌کنند بر اساس واقعیت باشد و سند و اعتبار محکمی داشته باشد؛ بنابراین فکر می‌کنم برای سرویسی مثل ویکی تریبون تقاضای فراوانی در بین مردم خواهد بود.»

آقای ویلز می‌گوید که از همان  مراحل اولیه تشکیل ویکی تریبون در این پروژه مشارکت جدی و فعال داشته و به احتمال زیاد حداقل به مدت یک سال مدیر اجرایی ویکی تریبون خواهد بود.

پیش‌بینی می‌شود که این سرویس جدید پتانسیل تبدیل شدن به منبع قابل اعتماد برای اخبار را داشته باشد، اما ممکن است میزان‌ تاثیرگذاری‌اش محدود باشد. نظر شما چیست؟

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)