خانهاخبار
آیا دوباره امکان برقراری تماس صوتی تلگرام برای ایرانیان فراهم می‌شود؟

آیا دوباره امکان برقراری تماس صوتی تلگرام برای ایرانیان فراهم می‌شود؟

دبیر شورای عالی فضای مجازی از بررسی قطع تماس صوتی تلگرام در جلسه آینده این شورا خبر داد.
۱۳۹۶/۲/۲

تقریبا روز جمعه ۲۵ فروردین بود که تلگرام امکان تماس صوتی را برای کاربران ایرانی خود فراهم کرد اما عمر این سرویس خیلی کوتاه بود. حدود ۴۸ ساعت بعد کاربران ایرانی به دستور مقام قضایی از برقراری تماس صوتی در تلگرام منع شدند و سرنوشت ویژگی جدید تلگرام در هاله‌ای از ابهام فرو رفت. 

image

حالا با گذشت یک هفته، دبیر شورای عالی فضای مجازی خبر داده که وضعیت تماس صوتی تلگرام در جلسه آینده این شورا بررسی خواهد شد. 

به نقل از خبرگزاری ایسنا، ابوالحسن فیروزآبادی درباره مسدود شدن پیام صوتی تلگرام از سوی اپراتورها عنوان کرد: قاعدتا این اقدام از جایی به اپراتورها ابلاغ شده است و ما در مرکز ملی فضای مجازی درصدد بررسی هستیم و در جلسه آینده شورای عالی فضای مجازی به آن خواهیم پرداخت.

این در حالی است که  وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد هیچ محدودیت و فیلترینگی برای تماس صوتی تلگرام اعمال نکرده و اپراتورها و ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی ثابت و همراه نیز در ارائه‌ سرویس‌های خود مختار هستند، حتی اپراتورها نیز هر کدام ادعا کردند که نقشی در اختلال ایجادشده در تماس صوتی تلگرام نداشتند.

 محمود واعظی، وزیر ارتباطات، در این باره اظهار کرد: حدود یک ماه است که مسئولان تلگرام به دنبال راه‌اندازی تماس صوتی این شبکه در ایران هستند که در این خصوص دیدگاه‌های مختلفی از جانب اپراتورها در کشور وجود داشت. در حال حاضر نیز این سرویس با حکم قضایی که به اپراتورها ابلاغ شده، مسدود شده است.

در حالی که همواره از جانب مسئولان وزارتخانه، مسئولیت فیلترینگ بر عهده کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه گذاشته می‌شود، رمضانعلی سبحانی‌فر -یکی از اعضای این کارگروه- درباره دلایل محدود شدن تلگرام صوتی گفت: اطلاع دقیقی ندارم اما به نظر می‌رسد که دادستانی می‌تواند بررسی این موضوع را در دستور کار خود قرار دهد. او همچنین در پاسخ به اینکه آیا کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه در مجلس این مسئله را پیگیری می‌کند، اظهار کرد: فعلا در دستور کار قرار نگرفته است.

آخرین اظهارات درباره پیگیری‌ها برای پیام صوتی تلگرام نیز، همان‌طور که دبیر شورای عالی فضای مجازی اظهار کرده است، توسط جلسه این شورا انجام می‌شود و باید دید این بار تصمیمات گرفته‌شده برای مسدود شدن یا نشدن قابلیت این پیام‌رسان به کجا خواهد رسید.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (3 نظر)

علیرضا

۱۳۹۶/۲/۲
از فردا همه میرن شماره مجازی میزنن?? من ک این کارو کردم راحت زنگ میزنم

محمدرضا

۱۳۹۶/۲/۲
آزادی موج میزنه !

ذوالفقاری همدان

۱۳۹۶/۲/۲
بالاخره باید سوخت و ساخت....