خانهاخبار
توافق گوگل، سامسونگ و چند شرکت دیگر برای اشتراک‌گذاری پتنت‌های نرم‌افزاری

توافق گوگل، سامسونگ و چند شرکت دیگر برای اشتراک‌گذاری پتنت‌های نرم‌افزاری

گوگل با انتشار پستی وبلاگی اعلام کرد این شرکت و کمپانی‌هایی چون سامسونگ، ال جی و اچ تی سی توافق‌نامه‌ای برای اشتراک‌گذاری پتنت‌های نرم افزاری امضا کرده‌اند. توافق‌نامه Google و دیگر کمپانی‌ها Pax نام گرفته است و سایر شرکت‌ها نیز می‌توانند به رایگان به آن بپیوندند.
۱۳۹۶/۱/۱۵
image

صنعت گوشی‌های هوشمند مسیری طولانی پیموده و در این مسیر دعواهای حقوقی زیادی به خود دیده است. شاید سخت‌ترین نبردها را در مسیر تکامل این صنعت گوگل انجام داده باشد؛ برای سالیان، کمپانی‌های پتنت ترول سعی می‌کردند با ثبت پتنت‌های مرتبط با اندروید، از اکوسیستم پررونق اندروید درآمدی کسب کنند. تعداد دعواهای حقوقی مرتبط با پتنت‌های اندروید بسیار کاهش یافته است. گوگل توافق‌نامه جدیدی با سازندگان برتر گوشی‌های اندرویدی ازجمله سامسونگ امضا کرده است تا در پرونده‌های حقوقی مربوط به پتنت، به‌ویژه دعواهای پتنت ترول‌ها، به‌صورت جمعی از خود دفاع کنند.

این توافق‌نامه «مجوز متقابل شبکه‌ای اندروید» نام گرفته و شرکت‌های برتر حوزه اندروید مثل سامسونگ، ال‌جی و اچ‌تی‌سی را گرد هم آورده است. این توافق‌نامه Pax نیز نامیده می‌شود که معادل لاتین کلمه «صلح» است. مطابق این توافق‌نامه، این شرکت‌ها پتنت‌ها را به‌رایگان بین خود به اشتراک می‌گذارند و کمپانی‌های دیگر نیز می‌توانند به‌رایگان به این توافق بپیوندند.

این توافق از ماه ژانویه وجود داشت و سامسونگ و ال‌جی به همراه گوگل آن را امضا کرده بودند. شرکت‌های دیگر نظیر HTC ،Foxconn ،BQ ،HMD (Nokia) ،Coolpad و Allview نیز یک ماه بعد به آن پیوستند. گوگل حالا با انتشار یک پست وبلاگی، این توافق را عمومی کرده است. اعضای این توافق مجموعا بیش از 230000 پتنت در سراسر جهان ثبت کرده‌اند. با پیوستن شرکت‌های بیشتر، PAX صلح پتنتی برای اعضا به ارمغان می‌آورد و آن‌ها با آزادی عمل بیشتر در نوآوری می‌توانند ارزش‌آفرینی کنند.

Jamie Rosenberg، یکی از معاونان ارشد بخش تجاری اندروید، این پست وبلاگی را نوشته است و کل مفاد توافق‌نامه را فاش نکرده، اما اشاره کرده که طبق این توافق، اعضا می‌توانند از پتنت‌های بدون بهره مالکانه (royalty-free) یکدیگر در سیستم‌عامل اندروید و اپلیکیشن‌های گوگل روی دیوایس‌های واجد شرایط استفاده کنند. شاید کمپانی‌های فناوری درک کرده‌اند که صدور مجوز بهترین مسیر پیش روست نه دادخواهی؛ این نتیجه خوبی است و احتمالا پتنت ترول‌های بالقوه را می‌ترساند.

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)