خانهاخبار
با 4 برتری دستیار صوتی Bixby نسبت به Siri آشنا شوید

با 4 برتری دستیار صوتی Bixby نسبت به Siri آشنا شوید

همان طور که در شایعات شنیده‌ایم، سامسونگ در حال توسعه دستیار صوتی جدیدی با نام بیکسبی است که اولین بار با گلکسی اس 8 معرفی می‌شود. اما این دستیار صوتی با دستیار هوشمند رقیب دیرینه سامسونگ، همان سیری شرکت اپل، چه تفاوتی دارد؟
۱۳۹۶/۱/۹

شمارش معکوس آغاز شده و تنها چند ساعت با معرفی یکی از مهم‌ترین پرچم‌داران امسال فاصله داریم. سامسونگ گلکسی اس ۸ و گلکسی اس ۸ پلاس امروز، نهم فروردین، ساعت ۱۹:۳۰ به وقت ایران در رویدادهایی همزمان در دو شهر نیویورک و لندن رسما رونمایی می‌شوند.

با وجود این که افشاگری‌های متعدد درباره گلکسی اس ۸ فضای خبری دنیای فناوری را پر کرده است، تنها برخی از آن‌ها رسما تایید شده‌اند. با این حال، از وجود دستیار صوتی جدید مجهز به هوش مصنوعی یا همان بیکسبی مطمئنیم. این دستیار صوتی در نسل جدید سری گلکسی اس به کار گرفته می‌شود و ویژگی‌های جدیدی به گوشی‌های سامسونگ می‌افزاید.

image

دانستن برخی از مهم‌ترین شایعات درباره ویژگی‌های این دستیار صوتی پیش از معرفی رسمی آن خالی از لطف نیست. تا به حال اعلام شده که به نظر می‌رسد بیکسبی یک نرم‌افزار مبتنی بر ادراک مستقیم است که قصد یادگیری از شما و ارائه تجربه یک دستیار شخصی‌سازی‌شده را دارد. برخی این دستیار را رقیبی جدی برای سیری تلقی می‌کنند که با بهره‌گیری از یکپارچگی کامل‌ با اپلیکیشن‌ها و انعطاف در مکالمات مانند یک انسان، به راحتی دستیار اپل را از سر راه برمی‌دارد. با وجود این که سامسونگ در ماه جاری رسما بیکسبی را معرفی کرد، در این کنفرانس خبری به جزئیات زیادی درباره ویژگی‌های مورد انتطار هوش مصنوعی اشاره نشد؛ بنابراین نمی‌توان قاطعانه این احتمال را تایید کرد که بیکسبی توان غلبه بر سیری را دارد.

با این حال ما به برخی عملکرد‌های شناخته‌شده اشاره می‌کنیم که سیری را شرمسار و بیکسبی و گلکسی اس۸ را محبوب‌تر می‌کند.

پکپارچگی با اپلیکیشن‌ها

قاطعانه می‌توان گفت که سیری در گشت و گذار درون اپلیکیشن‌ها و اجرای دستورات کمبود دارد و تنها محدود به انجام تعداد اندکی دستورات درون‌برنامه‌ای است. با وجود دستیارهای قدرتمندی مانند الکسا و کورتانا دیگر کارهایی مانند تماس با Uber برای کرایه خودرو یا ارسال پیام از طریق واتس‌اپ با استفاده از دستیار صوتی اپل واقعا کار فوق‌العاده و منحصربه‌فرد یا هیجان‌انگیزی محسوب نمی‌شود. با وجود این که سیری ۶ سال بزرگ‌تر از بیکسبی تازه‌متولدشده سامسونگ است، اپل تا به حال آن طور که باید سعی نکرده نوآوری‌های خود را در بخش دستیار هوشمندش افزایش دهد که شاید مهم‌ترین آن‌ها را بتوان تعامل با اپلیکیشن‌ها دانست.

image

در طرف دیگر، بیکسبی تازه‌نفس سامسونگ را داریم که انتظار می‌رود از طریق درک کامل دستور صوتی، عملکرد درون‌برنامه‌ای عمیق‌تری داشته باشد. کاربران به ندرت لازم می‌بینند از رابط کاربری فعلی اپلیکیشن‌ها استفاده کنند یا در موقعیت‌های خاصی باید این کار را انجام دهند، برای مثال می‌توان به انتخاب گزینه‌ای از بین چندین آپشن اشاره کرد. بنابراین کاربران گلکسی اس۸ می‌توانند بیشتر به انگشتان خود استراحت بدهند و همان کارها را از طریق بیکسبی و فرمان صوتی انجام دهند.

تصمیم‌گیری موقعیتی

سیری در زمینه هشیاری هنوز هم حالت رباتیک دارد، به خصوص هنگامی که لازم است دستیار انتخاب‌های گذشته یا نیازهای فعلی‌تان را به یاد بیاورد. اکثر اوقات تنها چیزی که با آن مواجه می‌شوید این‌هاست: پاسخ‌هایی که خیلی با موضوع مرتبط نیستند و گاهی حتی بی‌معنی‌اند و چند سوال و دستوری که به سیری داده بودید. درواقع‌ تصمیم‌گیری‌های موقعیتی دستیار هوشمند اپل چندان هم هوشمندانه نیست! و به انجام برخی اعمال در اپ‌های مشخصی محدود است؛ آن هم به وسیله پیروی از دستوراتی که به آن می‌دهید و نه براساس نتیجه گیری از سوی خود این دستیار که بنابر تحلیل رفتار صورت گرفته باشد.

image

اما انتظار می‌رود که دستیار هوشمند سامسونگ یک نوآوری باشد، زیرا گفته می‌شود بیکسبی این قابلیت را دارد که موقعیت شما در یک اپلیکیشن خاص را درک کند و به شما امکان ادامه فعالیت به وسیله فرمان صوتی را می‌دهد. این دستیار قادر به دریافت مفهوم کاری که در لحظه انجام می‌دهید خواهد بود که درنتیجه تجربه عملکردی یکپارچه ارائه می‌دهد. قرار است بیکسبی یک جریان درک مستقیم دستورات و کنترل را تامین کند که نرم‌افزار حس روان بودن و در مسیر خواسته شما قرار گرفتن را القا می‌کند؛ یعنی برخلاف یک تبدیل‌کننده کد که از پیش برنامه‌ریزی شده است.

درک هوشمند فرمان صوتی

اکثر دستیارهای صوتی، مانند سیری، به شما نیاز خواهند داشت تا به آن‌ها یادآوری کنید که اسامی خاص یا دستورات چگونه نوشته یا تعبیر می‌شوند تا در نهایت بتوانند دستورات را اجرا کنند. این اوضاع از زمان معرفی دستیارهای صوتی تا به حال تغییر چشمگیری نداشته است. در این باب، سیری مشکل بزرگی با دستورات پیچیده‌تر یا عجیب‌تر دارد که امکان رسیدن شما به مقصودتان از طریق صوت را بسیار محدود می‌کند.

ظاهرا بیکسبی می‌تواند به وسیله فهمیدن وظایف با اطلاعات کامل یا حتی درک چینش نادرست کلمات این مشکل را حل نماید. هوش مصنوعی به‌کاررفته در دستیار سامسونگ با بهره‌گیری از دانش اکتسابی خود دستورات شما را در بهترین سطح از توانایی خود اجرا می‌کند و تنها در صورتی که به در بسته بخورد، برای جزئیات کامل‌تر سوال می‌پرسد. اگر بنا به دلایلی بیکسبی نتوانست دستوری را اجرا کند که خواسته‌اید، شما امکان به دست گرفتن کنترل و یافتن محلی از فرایند را که در آن بیکسبی دست از کار کشیده خواهید داشت؛ پس ممکن است لازم نباشد این فرایند را از اول طی کنید. این ویژگی بیکسبی را یک سر و گردن بالاتر از سیری و سایر رقبا قرار می‌دهد.

تعامل بین دستگاه‌های مختلف و اینترنت اشیا

یکی دیگر از زمینه‌هایی که به نظر می‌رسد سیری میدان را برای رقبا خالی گذاشته یکپارچگی این دستیار با گجت‌های هوشمند و اینترنت اشیاست که در چند سال‌ اخیر روند رو به رشدی داشته‌اند. با معرفی محصولات هوشمند جدیدی که هر روز به تعدادشان افزوده می‌شود، سیری هنوز هم در یکپارچگی تعامل بین دستگاه‌های مختلف خیلی محدود عمل می‌کند. با استفاده از سیری می‌توانید محصولات اپل را کنترل کنید، اما درباره دستگاه‌های ساخت شرکت‌های دیگر شاید تنها محدود به خاموش و روشن کردن آن‌ها باشید! هرچند اپلیکیشن هوم اپل تا حدودی به پیشرفت سیری در این بخش کمک کرد، این دستیار هنوز از لحاظ ویژگی‌ها و انعطاف‌پذیری در مقابل رقیبانی مانند الکسا کمپانی آمازون حرفی برای گفتن ندارد.

image

سامسونگ یکی از بزرگ‌ترین تولیید کنندگان لوازم خانگی و همچنین گجت‌های متنوع و سخت‌افزار اینترنت اشیاست. در طول سال‌های گذشته، این شرکت تعداد زیادی لوازم خانگی و گجت هوشمند ساخته و جای تعجب ندارد که بیکسبی را برای تعامل با همه این ابزارها آماده کند.

اینجونگ ری، مدیرعامل اجرایی و رئیس بخش تحقیق و توسعه، نرم‌افزار و خدمات سامسونگ الکترونیکس، در ارتباط با این موضوع می‌گوید:

از آنجا که بیکسبی بر بستر ابری عمل خواهد کرد، تا زمانی که دستگاهی به اینترنت متصل باشد و یک مدار ساده برای دریافت ورودی صوتی داشته باشد، قادر خواهد بود به بیکسبی متصل شود.

سامسونگ بیش از این اعلام نظر نکرده است و هنوز نمی‌دانیم دستگاه‌های ساخت سایر شرکت‌ها هم قادر به برقراری ارتباط با بیکسبی هستند یا خیر، اما هر چه باشد گستردگی محصولات سامسونگ در حوزه ابزارهای خانگی و هوشمند خیلی بیشتر از محصولات اپل است. همچنین این کمپانی قصد دارد هوش مصنوعی خود را در بخش‌های مختلف زندگی شما به کار بگیرد، با این باور که بیکسبی فراتر از دنیای اسمارت‌فون‌ها را تصرف خواهد کرد. پیش‌بینی شما چیست؟

image

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (6 نظر)

سعید

۱۳۹۶/۱/۹
سامسونگ همیشه بهترینه پرچمش بالاست

hichkas

۱۳۹۶/۱/۹
"من خودم اس ۷ اج‌ دارم و منتظر نوت ۸ ام"
( آیفون خود را از جیب بیرون آورده و به سیری میگوید لاو یو ^_^ )

حسین

۱۳۹۶/۱/۹
باز اون روی ضد سامسونگیت زد بالا??? ناراحتی از این به بعد به جای جی‌اس‌ام همون iPhoneArena خودتون رو دنبال کن??

ارسی

۱۳۹۶/۱/۹
بارها تو کامنتها خونده بودم که چرا از یه برند حمایت میکنین!!!!
تبلیغv20فقط تبلیغ و درآمدزایی بود ولی شما تو حمایت از سامسونگ دیگه بی مزه کردین.
چیزی که هنوز رونمایی نشده بنظرتون با کلی دلیل بهتر از یه قدیمیه!!!!!!
تازه شما نوت۷ رو هم بسیار قویتر از آیفون۷ میدیدین که کامل مقالاتتون موجوده
من اس۷اج دارم ولی دیگه از مقالات شما خسته شدم.فون آرنا میخونیم که تکنولوژی رو به روز دنبال کنیم ولی سایت شما به روز فقط یه برند رو پیش میبره
شما تحمل کن بلای نوت۷ تکرار نشه
این رو هم بگم ،خوده من بی صبرانه منتظر نوت۸ هستم.ولی اصلا دلیلی نمیبینم یه سایت مرجع تکنولوژیک بخواد از یه برند حمایت کنه.میخوام چیزی یاد بگیرم نه اینکه از برندی حمایت کنم.
در ضمن سامسونگ داره تایزن رو توسعه میده،تفاوت توسعه تایزن وios رو فقط تو۴سال گذشته بررسی کنین.
۴سال پیش بود که مدیر عامل سامسونگ توسعه ی تایزن رو برگ برنده ی سامسونگ میدونست.

Damn

۱۳۹۶/۱/۹
خدایا علم داره به کجا میره ولی من پول استفادشو ندارم