خانهاخبار
گوگل نسخه‌ پیش‌نمایش توسعه‌دهندگان اندروید O را منتشر کرد

گوگل نسخه‌ پیش‌نمایش توسعه‌دهندگان اندروید O را منتشر کرد

گوگل اولین نسخه‌ی پیش‌نمایش توسعه‌دهندگان اندروید O را برای توسعه‌دهندگان منتشر کرد و مهم‌ترین ویژگی‌های این نسخه از اندروید را بهبود عمر باتری و تغییرات بخش نوتیفیکشن‌ها اعلام کرده است.
۱۳۹۶/۱/۱
image

برای دومین سال پیاپی گوگل اولین پیش‌نمایش مخصوص توسعه‌دهندگان از نسخه‌ی بعدی اندروید را در ماه مارس منتشر کرد و انتظار می‌رود نسخه‌ی نهایی Android O پاییز امسال منتشر شود. در مورد نام نهایی این نسخه هنوز هیچ اطلاعاتی وجود ندارد و همچنان با همان نام رمز O از این نسخه یاد می‌کنیم.

گوگل هنوز تمامی قابلیت‌هایی که قرار است در اندروید O رونمایی شود را معرفی نکرده است، اما اصلی‌ترین تلاش گوگل در این نسخه برطرف کردن یکی از مشکلات همیشگی گوشی‌های هوشمند بوده که همیشه گوگل سعی در رفع آن داشته است: مشکل عمر باتری.

در این نسخه گوگل به مدیریت سختگیرانه‌اش بر اینکه اپلیکیشن‌ها در پس‌زمینه چه کارهایی را می‌توانند انجام دهند، ادامه داده است تا اطمینان حاصل کند که این فعالیت‌ها باتری شما را بیش از حد مصرف نکنند. معاون بخش مهندسی اندروید، دِیو بورک، در این باره می‌گوید: «ما محدودیت‌های خودکار بیشتری بر آنچه اپلیکیشن‌ها می‌توانند در پس‌زمینه انجام دهند اعمال کرده‌ایم. این محدودیت‌ها در سه حوزه است: پخش‌های ضمنی، خدمات پس‌زمینه و به‌روزرسانی‌های موقعیت (Location

ممکن است این محدودیت‌های خودکار برای برخی از اپلیکیشن‌های موجود که بیش از حد قدرت پردازشی دستگاه را به خود اختصاص می‌دهند، مشکل ساز شوند و به همین دلیل توسعه‌دهندگان باید به صورت جدی آن را مورد بررسی قرار دهند تا معلوم شود که اپلیکیشن‌های آن‌ها تحت تاثیر این محدودیت قرار می‌گیرد یا خیر.

اینکه یک راهکار برای افزایش عمر باتری چقدر موثر است، موضوعی است که به راحتی نمی‌توان در مورد آن قضاوت کرد، به خصوص که هنوز در نسخه‌های ابتدایی Android O هستیم. بنابراین نمی‌توانیم بگوییم که این راهکار گوگل تا چه حد جوابگوی حل این مشکل است و آیا می‌تواند برای همه‌ی گوشی‌ها نتیجه‌بخش باشد یا خیر.

image

یکی دیگر از تغییراتی که تقریبا به حضورش در همه‌ی نسخه‌های اندروید عادت کرده‌ایم، تغییرات بخش نوتیفیکشن‌هاست که به جرأت می‌توان گفت اندروید در این بخش بسیار بهتر از رقیبانش عمل کرده است. در اندروید O تغییر اساسی آن است که اپلیکیشن‌ها می‌توانند نوتیفیکش‌های خود را در دسته‌هایی با نام «کانال‌ها» گروه‌بندی کنند.

در نگاه اول این قابلیت بسیار مبهم است، اما به نظر می‌رسد که به کمک این ویژگی شما قادر هستید که تعیین کنید از هر اپلیکیشن چه نوع نوتیفیکشن‌هایی را می‌خواهید دریافت کنید. برای مثال سازنده اپلیکیشن برای نوتیفیکشن‌هایش دو دسته‌ی «هشدارهای با اهمیت بالا» و «تبلیغاتی» تعیین کرده است و شما به صورت مستقیم در تنظیمات اندروید می‌توانید تعیین کنید که مثلا نوتیفیکشن‌های تبلیغاتی این اپلیکیشن را دریافت نکنید و دیگر لازم نیست برای در امان ماندن از تبلیغات، تمامی نوتیفیکشن‌های اپلیکیشن را مسدود کنید.

اما این تنها ویژگی مبهمی نیست که گوگل برای نسخه‌ی پیش‌نمایش اندروید O معرفی کرده است. بورک گفته است که «اندروید O جلوه‌های بصری و گروه‌بندی‌های جدیدی برای نوتیفیکشن‌ها دارد و زمانی که کاربران یک پیام دریافت می‌کنند و یا می‌خواهند با یک نگاه به بخش نوتیفیکشن‌ها ببینند اوضاع از چه قرار است، کارشان را ساده‌تر می‌کند.» برای اینکه متوجه شویم این دقیقا چه قابلیتی است که بورک از آن سخن گفته است، واقعا به توضیحات بیشتری نیاز داریم! با این حال به نظر نمی‌آید که گوگل بخواهد رابط کاربری بخش نوتیفیکشن‌ها را تغییر چندانی بدهد، مگر اینکه به گزینه‌ی واقعا خلاقانه‌ای رسیده باشد.

image

یکی از قابلیت‌هایی که در نسخه‌ی پیش‌نمایش توسعه‌دهندگان اندروید O متوجه آن شدیم آن است که شما می‌توانید نوتیفیکشن‌ها را برای مدت مشخصی نادیده بگیرید. دقیقا مانند زمانی که ساعت گوشی خود را کوک می‌کنید و پس از زنگ خوردن آن با فعال کردن گزینه‌ی Snooze به گوشی خود می‌گویید که چند دقیقه دیگر دوباره زنگ بزند، این قابلیت نیز به شما این امکان را می‌دهد که نوتیفیکشن خاصی را در ابتدا نادیده بگیرید، اما چند وقت بعد دوباره آن نوتیفیکشن برایتان نمایش داده شود. قابلیتی که جالب به نظر می‌آید.

بزرگ‌ترین تغییراتی که امروز اعلام شد مربوط به بخش‌ نوتیفیکشن‌ها و عمر باتری بود، اما تغییرات کوچک دیگری نیز وجود دارد که قرار است در نسخه‌ی بعدی اندروید اعمال شود. برای مثال گوگل در این نسخه هدف‌گذاری کرده است که کیفیت صدای منتقل شده به هدفون‌های بی‌سیم را به کمک کدک‌های صوتی بلوتوثی کیفیت بالا مانند کدک LDAC سونی، افزایش دهد.

image

گوگل در این نسخه به توسعه‌دهندگان این امکان را داده است که برای اپلیکیشن‌هایشان آیکون‌های انطباقی بسازند که ظاهرشان مطابق با شرایط یا تمی که کاربر برای گوشی انتخاب می‌کند، می‌تواند عوض شود. اضافه شدن این ویژگی نشانه‌ای است که گوگل قرار است از این به بعد توجه ویژه‌تری به ظاهر و تم سیستم‌عامل خود نشان دهد.

از ویژگی‌های مربوط به نحوه‌ی نمایش در اندروید O می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قابلیت تصویر در تصویر برای ویدیوها
  • یک پنجره‌ی پاپ آپ جدید که اپلیکیشن‌ها می‌توانند از آن به جای پنجره‌ی هشدار سیستمی فعلی (که واقعا افتضاح است) استفاده کنند.
  • قابلیت چند نمایشی که این امکان را به شما می‌دهد یک برنامه را علاوه بر صفحه نمایش دستگاه خود بر روی یک صفحه نمایش دیگر نیز نشان دهید. این قابلیت احتمالا چیزی شبیه حالت ارائه‌ی پاورپوینت یا چیزی شبیه قابلیت کانتینیوم مایکروسافت است.
  • پشتیبانی بهتر و مطمئن‌تر از صفحه‌ کلیدهای فیزیکی
image

اگر تمام این قابلیت‌ها را با هم در نظر بگیرید، متوجه نشانه‌هایی می‌شوید که گوگل به صورت جدی قصد دارد اندروید را برای بهتر کار کردن بر روی کروم‌بوک‌ها آماده کند. البته نسخه‌ی فعلی اندروید، اندروید نوقا، هنوز بر روی Chrome OS عرضه نشده است اما گویا گوگل خود را آماده می‌کند که زین پس اندروید را همزمان برای گوشی‌ها و کروم او‌اس عرضه کند.

لیست سایر تغییرات که گوگل امروز به صورت رسمی در وبلاگ خود اعلام کرده است را در ادامه مشاهده می‌کنید. مطمئنا این تمامی تغییرات نیست و باید منتظر کار کردن توسعه‌دهندگان با این نسخه‌ی پیش‌نمایش و کشف ویژگی‌های جدید اندروید O باشیم.

  • Autofill API که به اپلیکیشن‌های مدیریت رمز عبور این اجازه را می‌دهد که خودشان را به عنوان اپلیکیشن‌ پرکننده‌ی خودکار رسمی گوشی معرفی کنند و به راحتی بتوان از آن‌ها در سایر اپلیکیشن‌ها استفاده کرد.
  • فونت‌ها از این به بعد به عنوان یکی از انواع منابع کاملا پشتیبانی شده‌ی اندروید محسوب می‌شوند و می‌توان بسیار راحت‌تر از آن‌ها در فایل‌های XML استفاده کرد.
  • از این پس اپلیکیشن‌ها می‌توانند از تمامی ویژگی‌های برجسته‌ی نمایشگرهای واید گاموت، نمایشگرهایی با طیف وسیع رنگ، بهره ببرند.
  • از این پس اپلیکیشن‌ها‌ی مستقل VOIP (صدا روی پروتکل اینترنت) می‌توانند مانند اپلیکیشن‌های درجه یک تلفن عمل کنند.
  • WebView، که به اپلیکیشن‌ها این امکان را می‌دهد که از موتور کروم برای نمایش محتواهای وب استفاده کنند، بهتر و روان‌تر از گذشته عمل می‌کند. حتی از این پس می‌توان از تاییدیه Safe Browsing گوگل استفاده کرد تا توسعه‌دهندگان مطمئن شوند که کاربران به صورت ناخواسته به سایت‌های فیشینگ و کلاه‌برداری منتقل نمی‌شوند.
  • نسخه‌ی بعدی اندروید از چند API جدید جاوا 8 از جمله ای‌پی‌آی java.time جدید پشتیبانی می‌کند. علاوه بر این Android Runtime  سریع‌تر از همیشه عمل می‌کند و در برخی بنچمارک‌ها تا دو برابر بهبود عملکرد در آن دیده شده است.
  • قابلیتی به نام Network Aware Networking به دستگاه‌های اندرویدی اجازه می‌دهد حتی زمانی که به اینترنت متصل نیستند، به صورت مستقیم از طریق وای‌فای با یکدیگر در ارتباط باشند.
image

توسعه‌دهندگان می‌توانند نسخه‌ی پیش‌نمایش اندروید O را در یکی از شبیه‌سازهای دسکتاپ یا یکی از دستگاه‌های Nexus 5X، Nexus 6P، Nexus Player، Pixel، Pixel Xl و Pixel C آزمایش کنند.

در مورد اینکه آیا مانند پارسال نسخه‌ی بتا برای اندروید بعدی منتشر می‌شود یا نه، هنوز خبری منتشر نشده اما اگر قرار باشد این اتفاق بیفتد، باید تا کنفرانس Google I/O منتظر بمانیم تا کاربران عادی نیز بتوانند نسخه‌ی جدید اندروید را تجربه کنند و با ویژگی‌های جدیدش از نزدیک آشنا شوند. Google I/O امسال 17 تا 19 مه (27 تا 29 اردیبهشت) برگزار می‌شود.

 

image

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (9 نظر)

King

۱۳۹۶/۱/۳
اره واقعا تو زمینه اپدیت سونی حرف نداره همه گوشی هاشو اپدیت میکنه

Amir2$z

۱۳۹۶/۱/۳
شما برین جلو بوق بزنین ????
فقط نکسوس و پیکسل پیشنمایش اندروید Oهم اومده واسشون??? بقیه دنبال اندروید7هستن?????

Ehsan

۱۳۹۶/۱/۳
من امروز اپ برام اومد و خیلی ازش راضی هستم نوت ۵ گوشیم

امین

۱۳۹۶/۱/۲
سلام. دوست عزیز چند روزی میشه که اندروید 7 برای s6 و s6 edge اومده

fake name

۱۳۹۶/۱/۲
قابلیتی به نام Network Aware Networking به دستگاه‌های اندرویدی اجازه می‌دهد حتی زمانی که به اینترنت متصل نیستند، به صورت مستقیم از طریق وای‌فای با یکدیگر در ارتباط باشند.
Network -> neighbourhood