خانهاخبار
با الگوریتم جدید گوگل، حجم تصاویر JPEG تا 35 درصد کاهش می‌یابد

با الگوریتم جدید گوگل، حجم تصاویر JPEG تا 35 درصد کاهش می‌یابد

کمپانی گوگل الگوریتم فشرده سازی JPEG جدیدی با نام Guetzli عرضه کرده است که حجم تصاویر JPEG را تا 35 درصد کاهش می‌دهد. کیفیت تصاویر فشرده شده با انکدر Guetzli، تفاوتی با کیفیت عکس های JPEG فعلی ندارد.
۱۳۹۵/۱۲/۲۸

کمپانی گوگل الگوریتم متن‌باز جدیدی به نام Guetzli معرفی کرده است که می‌تواند حجم تصاویر را بدون از دست رفتن کیفیت، به‌طور چشم‌گیری کاهش دهد.

image

به گزارش گیت‌هاب و وبلاگ تحقیقات گوگل، عکس‌های JPEG فشرده‌شده با انکدر Guetzli، در مقایسه با تصاویر JPEG کنونی که با الگوریتم libjpeg فشرده می‌شوند، تا 35 درصد کم‌حجم‌ترند. با کاهش حجم فایل‌های JPEG، نه‌تنها می‌توانید عکس‌های بیشتری روی گوشی و رایانه ذخیره کنید، بلکه سایت‌هایی که از تصاویر فشرده‌شده با این الگوریتم استفاده می‌کنند نیز سریع‌تر بارگذاری خواهند شد.

در سال 2010، گوگل فرمت عکس جدیدی بانام WebP معرفی کرد که حجم آن در مقایسه با تصاویر JPEG تا 34 درصد کمتر بود.

متاسفانه فرمت WebP چندان محبوب نشد چراکه تنها مرورگرهای کروم و اپرا از آن پشتیبانی می‌کنند. مرورگرهای سافاری، فایرفاکس و اینترنت اکسپلورر هرگز به خود زحمت ندادند از WebP پشتیبانی کنند.

عکس‌های تولیدشده با الگوریتم Guetzli، مشکل ناسازگاری مشابه WebP ندارند. همه مرورگرها این عکس‌ها را نمایش می‌دهند چراکه آن‌ها فایل‌های JPEG معمولی هستند.
الگوریتم Guetzli دقیقا چگونه تصاویر JPEG کم‌حجم‌تری تولید می‌کند؟ Google Research این موضوع را به‌صورت کاملا فنی توضیح می‌دهد:

کیفیت بصری عکس‌های JPEG، به‌طور مستقیم به فرآیند فشرده‌سازی چندمرحله‌ای آن وابسته است: تبدیل فضای رنگ، تبدیل کسینوسی گسسته و کوآنتیزیشن (نوعی تکنیک فشرده‌سازی). الگوریتم Guetzli روی مرحله کوآنتیزیشن تمرکز کرده است؛ مرحله‌ای که در آن کاهش کیفیت بصری، به کاهش حجم فایل منجر می‌شود. Guetzli موازنه‌ای بین حداقل افت کیفیت تصویر و حجم فایل برقرار می‌کند؛ این کار با استفاده از الگوریتم جستجویی انجام می‌شود که سعی می‌کند بر تفاوت‌های بین مدل‌سازی سایکوویژوال از فرمت JPEG و مدل سایکوویژوال Guetzli فائق آید. در این فرآیند ادراک رنگ و پوشش دیداری بسیار دقیق‌تر و با جزئیات بیشتر از مدل قبلی انجام می‌شود.

چپ: عکس فشرده‌نشده اصلی، وسط: عکس فشرده‌شده با libjpeg، راست: عکس فشرده‌شده با Guetzli

به زبان ساده، Guetzli همانند همه انکدرهای JPEG، سعی می‌کند داده‌های نامرتب را که فشرده‌سازی‌شان سخت است، به داده‌های منظم تبدیل کند تا به‌آسانی فشرده شوند. با صرف‌نظر از پیکسل‌های مشابه، حجم عکس کاهش می‌یابد اما ساختار کلی تصویر تغییر نمی‌کند.

گوگل می‌گوید از مردم پرسیده تصاویر انکد شده با libjpeg را ترجیح می‌دهند یا عکس‌های انکد شده با Guetzli؛ اکثر مردم Guetzli را انتخاب کرده‌اند.

تنها مشکل انکدر Guetzli، سرعت فشرده‌سازی کمتر در مقایسه با libjpeg است. ازآنجاکه با استفاده از Guetzli حجم فایل‌ها بسیار کاهش می‌یابد و کیفیت تصویر کم نمی‌شود، گوگل معتقد است فدا کردن سرعت فشرده‌سازی، ارزشش را دارد.

 

image

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)