خانهاخبار
استفاده بیش‌ازحد از شبکه‌های اجتماعی ممکن است به تنهایی منجر شود

استفاده بیش‌ازحد از شبکه‌های اجتماعی ممکن است به تنهایی منجر شود

محققان دانشگاه پیتسبورگ مطالعه‌ای روی تعدادی از بزرگ‌سالان جوان امریکایی انجام داده‌اند که نشان می‌دهد استفاده مداوم از رسانه‌های اجتماعی، احتمال تنها شدن افراد را افزایش می‌دهد.
۱۳۹۵/۱۲/۱۶

به گفته محققین هرچه زمان بیشتری را در شبکه‌های اجتماعی همچون فیسبوک، توییتر، اسنپ‌چت و ... بگذرانید احتمال تنها شدن شما افزایش می‌یابد.

مطالعه‌ای ملی روی بزرگ‌سالان جوان نشان داده است استفاده مداوم از رسانه‌های اجتماعی ممکن است با افزایش انزواطلبی مرتبط باشد. هر شخصی که ترس از دست دادن (FOMO) دارد، احتمالا می‌داند تماشای زندگی دیجیتال دیگران، جایگزین ناقصی برای تعاملات دنیای واقعی است.

image

Brian Primack، محقق ارشد این تحقیق و رئیس مرکز تحقیق روی رسانه‌ها، فناوری و سلامت دانشگاه پیتسبورگ در این مورد گفت: «ما ذاتا موجودات اجتماعی هستیم اما زندگی مدرن می‌خواهد به‌جای نزدیک کردن ما به هم، ما را از هم جدا کند».

پریمک در کنفرانسی مطبوعاتی گفت: «شاید این‌گونه به نظر برسد که رسانه‌های اجتماعی، برای پر کردن خلاهای اجتماعی فرصتی ایجاد می‌کنند، اما به نظر من این مطالعه نشان می‌دهد شاید این رسانه‌ها راه‌حلی نیست که مردم به آن امید بسته‌اند».

این تحقیق که در American Journal of Preventative Medicine چاپ شده است، تلاشی برای پی بردن به تاثیر استفاده از رسانه‌های اجتماعی روی سلامت روان ماست. مروری بر تحقیقات سال 2014 در این حوزه نشان می‌دهد طبق برخی مطالعات، استفاده از شبکه‌های اجتماعی موجب کاهش اعتمادبه‌نفس به‌خصوص در کوکان و نوجوانان می‌شود. برخی مطالعات دیگر درست در نقطه مقابل قرار دارند و نتایج آن‌ها حاکی از آن است که استفاده از رسانه‌های اجتماعی اعتمادبه‌نفس را تقویت می‌کند.

یکی از چالش‌های بزرگ محققین این است که دریابند استفاده مداوم از رسانه‌های اجتماعی باعث انزوا، افسردگی و اضطراب می‌شود یا برعکس، فرد پس از رویارویی با این مشکلات، به استفاده بیشتر از رسانه‌های اجتماعی متمایل می‌شود. آیا رسانه‌های اجتماعی باعث می‌شوند ما احساس تنهایی کنیم یا فقط احساسات فعلی ما را تشدید می‌کنند؟

الیزابت میلر، یکی از نویسندگان این مقاله و پروفسور متخصص کودکان، در بیانیه‌ای گفت: «این احتمال وجود دارد که بزرگ‌سالان جوان به دلیل انزوای اجتماعی به رسانه‌های اجتماعی روی آورند». میلر اضافه کرد: «همچنین ممکن است افزایش استفاده از رسانه‌های اجتماعی، به نحوی به جدایی از جهان واقعی منجر شود. ترکیبی از این دو حالت نیز امکان‌پذیر است».

محققان دانشگاه پیتسبورگ مطالعه ملی سال 2014 را روی حدود 1800 نفر بزرگ‌سال امریکایی 19 تا 32 ساله انجام دادند. شرکت‌کنندگان در این تحقیق پرسشنامه‌ای را پر کردند که نشان می‌داد اغلب چگونه و برای چه مدت و از چه شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. فیسبوک، یوتوب، توئیتر، گوگل پلاس، اینستاگرام، اسنپ‌چت، ردیت، تامبلر، پینترست، واین و لینکدین، به ترتیب محبوب‌ترین رسانه‌های اجتماعی در بین این افراد بودند.

image

پژوهشگران با در نظر گرفتن انواع عوامل اجتماعی و جامعه‌شناختی، کشف کرده‌اند احتمال منزوی شدن شرکت‌کنندگانی که بیش از دو ساعت در روز از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند، دو برابر کسانی است که کمتر از 30 دقیقه در روز را در شبکه‌های اجتماعی سپری می‌کنند.

مطابق این تحقیق، شرکت‌کنندگانی که در یک هفته 58 بار یا بیشتر به شبکه‌های اجتماعی مختلف سر می‌زنند، احتمال منزوی شدنشان 3 برابر افرادی است که در یک هفته کمتر از 9 بار به این رسانه‌ها مراجعه می‌کنند.

پریمک و همکارانش معتقدند برای درک تاثیر استفاده از شبکه‌های اجتماعی، به تحقیقات بسیار بیشتری نیاز است اما آن‌ها برای گوشزد کردن خطر استفاده زیاد از این رسانه‌ها، در مورد تاثیر استفاده زیاد از رسانه‌های اجتماعی بر منزوی کردن بیشتر افراد، چند نظریه ارائه دادند.

نکته نخست اینکه وقتی تمام طول روز سرتان در گوشی‌تان است، زمان کمتری برای تعاملات دنیای واقعی دارید. نکته دوم به این موضوع می‌پردازد که برخی از جنبه‌های رسانه‌های اجتماعی ممکن است به فرد احساس طردشدگی القا کند؛ مثلا اینکه در شبکه‌های اجتماعی عکس‌هایی از دوستانتان در یک مهمانی ببینید که حتی از برگزار شدنش هم خبر نداشتید.

و نکته سوم اینکه تعداد کمی از ما لحظات زشت، خسته‌کننده و پر از اضطراب زندگی خود را به اشتراک می‌گذاریم. عکس‌های ویرایش و روتوش شده از سفرها و صبحانه‌های پرزرق‌وبرق، می‌تواند باعث حسادت شود و این تصور اشتباه را به وجود آورد که همه جز شما، بهترین زندگی ممکن را دارند.

 

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (7 نظر)

طلا

۱۳۹۵/۱۲/۲۳
یه تحقیق در مورد بازی کلش هم انجام بدین در مورد ضررش یا گناه بودنش
بازم ممنون بابت زحماتتون

Mori

۱۳۹۵/۱۲/۱۸
تیتر رو که خوندم .فکر کردم بچه های حوزه علمیه این تحقیق کردن ?

shayan

۱۳۹۵/۱۲/۱۸
من اجتماعی بودنو خیلی دوس دارم ولی دوس کم دارم تا باهاشون وقت بگذرونم به خاطر همین میرم اینترنت

فرزاد

۱۳۹۵/۱۲/۱۶
ممکن است؟ صبح تو اتوبوس بچه هایی رو دیدم که با اینکه همکلاس بودن و چشماشون از خواب باز نشده بود اما در تنهایی مطلقشون سرشون تو گوشی و شبکه های اجتماعی گرم بود. تازه داشتن میرفتن علم هم یاد بگیرن!

نواب

۱۳۹۵/۱۲/۱۶
ای دل غافل من ک همه دوستام حتی احساساتم از دست دادم عین یه سنگ شدم خدایا انسانم ارزوست