خانهاخبار
رنو زویی 2017؛ تنها هاچ‌ بک برقی رنو در ایران

رنو زویی 2017؛ تنها هاچ‌ بک برقی رنو در ایران

نمایشگاه تهران: یکی از جالب‌ترین خودروهای پاک حاضر در نمایشگاه امسال، هاچ بک فرانسوی ZOE بود؛ محصولی که نگین خودرو فعلا برنامه‌ای برای وارداتش ندارد.
۱۳۹۵/۱۱/۲۹

با اینکه قبل از سال 2012 رنو چندین مدل مفهومی با نام ZOE رونمایی کرده بود ولی نخستین مینی هاچ‌بک تمام الکتریکی رنو برای اولین‌بار در نمایشگاه ژنو 2012 رونمایی شد و سپس نسخه تولید نهایی‌اش از پاییز همان سال به عنوان مدل 2013 به بازار اروپا آمد؛ خودرویی که بلافاصله با استقبال مشتریان روبرو شد: رنو زویی.

موفق‌ترین برقی اروپا

زویی یکی از موفق‌ترین محصولات جدید رنوست؛ در آوریل 2016 و درحالیکه تنها 4 سال از ورودش به بازار می‌گذشت، 50 هزارمین دستگاه آن از خط تولید رنو بیرون آمد. زویی همانند سایر خودروهای برقی رنو در کارخانه فلینز در نزدیکی پاریس تولید می‌شود؛ رنو کلیو نیز علاوه‌بر ترکیه در همین کارخانه فلینز تولید و صادر می‌شود.

نکته جالب دیگر اینجاست که زویی سال 2015 با رکورد 67درصدی افزایش فروش مواجه شد طوریکه حدود 18.5 هزار دستگاه فروش داشت و توانست 20% بازار خودروهای برقی اروپا و همچنین 55% بازار خودروهای برقی فرانسه را به تنهایی در اختیار داشته باشد. تصاویر زیر مربوط به رونمایی این خودرو در نمایشگاه تهران است.

بیشتر بخوانید:

معرفی رنو کلیو در ایران

گزارش تصویری نمایشگاه خودرو تهران

image
image

عکس: مرتضی احمدیه

400 کیلومتر بدون بنزین

رنو زویی همچنین نخستین خودرو برقی جهان بود که باتری‌هایش با هر ولتاژی (تا سقف 43 کیلووات) شارژ می‌شد. نمونه‌های اولیه زویی مجهز به باتری 22 کیلووات ساعتی بودند که حداکثر مسافت قابل پیمایش آن را به حدود 210 کیلومتر می‌رساند. اما سال 2016 رنو نسخه جدیدی با نام ZE 40 معرفی کرد که به لطف باتری‌های جدید 41 کیلووات ساعتی، تقریبا دو برابر گذشته پیمایش داشت. البته طبق گفته رنو، در دنیای واقعی ضعیف‌ترین مدل زویی تا 170 کیلومتر و قوی‌ترین مدل زویی نیز تا 300 کیلومتر قابلیت پیمایش دارد.

موتورالکتریکیقدرتگشتاورپیمایشسرعتوزنولتاژ شارژزمان شارژ
R9092hp220nm400km135km/h1470kg2 تا 22 کیلوواتیک تا 2 ساعت و 40 دقیقه
Q9088hp220nm370km135km/h1480kg2 تا 43 کیلوواتیک تا 1 ساعت و 40 دقیقه

باتری‌هایش را LG ساخته

باتری‌های رنو زویی را ال جی ساخته و از نوع لیتیوم یونی است. برای آنکه مسافت قابل توجهی را بتوان با زویی جابجا شد نیازی به شارژشدن کامل باتری‌ها ندارید چراکه تنها با 30 دقیقه شارژ سریع (چه برای باتری 22 کیلووات ساعتی و چه برای باتری 41 کیلووات ساعتی) می‌توان 80 کیلومتر با زویی جابجا شد.

از آنجایی که زویی فروش خوبی دارد، رنو نیز در سال گذشته میلادی تعداد جایگاه‌های شارژ آنرا در سراسر قاره سبز به بیش از 80 هزار ایستگاه رساند. همچنین برای زویی 2017 دو ویژگی جدید درنظر گرفت؛ یکی سیستم Z.E. Trip که با کمک چندرسانه‌ای R-LINK خودرو می‌توان تمامی جایگاه‌های شارژ را با نویگیشن خودرو موقعیت‌یابی کرد و دیگری Z.E. Pass است که با همکاری بوش ساخته شده و به کمک آن می‌توان هزینه شارژ در ایستگاه‌های مختلف را مقایسه و با کارت اعتباری یا حتی با اسمارت‌فون یا تبلت، مبلغ شارژ را اینترنتی پرداخت کرد.

مالکان زویی 2017 همچون گذشته می‌توانند از اپلیکیشن Z.E رنو نیز استفاده کنند؛ با این اپلیکیشن می‌توان سیستم تهویه را قبل از ورود به خودرو تنظیم کرد، موقعیت خودرو پارک‌شده را تشخیص داد یا از میزان شارژ باتری‌ها یا حتی از مسافت، زمان و هزینه لازم برای طی کردن مسیرها قبل از سوارشدن بر خودرو مطلع شد. رنو زویی در گران‌ترین نسخه‌هایش امکانات خوبی دارد مانند گرمکن صندلی‌های جلو، روکش چرم کابین، سیستم صوتی BOSE ، چهار ایربگ، کنترل پایداری و کشش، بازیابی انرژی ترمز، کروز کنترل و محدودکننده سرعت.

چه قیمتی دارد؟

مدل 2017 زویی از اواخر سال 2016 وارد بازار اروپا شد. این هاچ‌بک برقی در فرانسه بین 23 تا 28 هزار یورو قیمت دارد که یعنی اگر نگین خودرو روزی قصد واردات زویی را به ایران داشت قیمت احتمالی آن به 130 تا 160 میلیون تومان می‌رسد. بی‌وای‌دی E6 با اینکه رقیب زویی نیست ولی به لحاظ برقی بودنش تنها گزینه موجود در بازار ایران برای رقابت با زویی خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

بی‌وای‌دی E6 در ایران

آخرین قیمت محصولات رنو

 

image

در کانال‌های اینستاگرام و تلگرام ما خبرهایی هست که شما از آنها بی‌خبرید!

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (7 نظر)

eds

۱۳۹۶/۳/۲۳
جمشید آرین ایده پرداز و تئورسین و مخترع ایرانی را دنبال کنید. مستندهای ایشان را با دقت ببینید تا با حقایق خودرو و سوخت آن در ایران آشنا شوید.

MilaD

۱۳۹۵/۱۲/۴
وقتی هنوز به قسمت «قیمت» نرسیده بودم به این فکر میکردم که چقدر خوبه حتما ۳۰ ، ۴۰ تومن بیشتر نیست و بیاد میخرمو اینا
کلی داشتم خیال پردازی میکردم که با چه چالش هایی مواجه میشم تا اینکه رسیدم به قیمت:|
البته قرار بود تعرفه گمرک برای خودرو های برقی لحاظ نشه ولی در این صورت باز هم قیمتی داره که اصلا توجیه نداره
من یکی از اونام که به محض اینکه یک خودرو برقی درست و حسابی(خوش قیمت) بیاد تو ایران میخرم

سپهر

۱۳۹۵/۱۲/۳
كيا اپتيما ٢٠١٦ هايبريدش هست تو همين رنج قيمت و يا دست دو لكسوس(مدلش يادم نيست?)

hamed

۱۳۹۵/۱۱/۳۰
متاسفم برای بعضی..... ما یه مخترع و ادم نابغه به نام مهندس آرین داریم که خودروهای برقی فوق العاده ای ساخته اما هیچکس ازش حمایت نکرد یه کاری باهاش کردن پشیمون شد بعدشم که اختراعاتش رو انداخت داخل سد از دست بی توجهی مسئولین حیف نباشه اون ماشیناش صد تای اینارو می ارزید
ما خودمون توانایی تولید بهترین ماشین های برقی رو داریم اونوقت باید بریم دست به دامن خارجیا بشیم

مانی

۱۳۹۵/۱۱/۳۰
جدا اعماد کردن بهش سخته
در خودرو اولین چیزی که برای راننده مهمه قدرت و توانایی ماشین در شرایط سخته، از طرفی این تکنولوژی ها هم نو پا و بی تجربه هستن و هیچ چشم اندازی ازش وجود نداره