خانهمقاله‌ها
آشنایی با سه ویژگی در دوربین گوشی‌های هوشمند که کمتر از آن استفاده می‌کنید

آشنایی با سه ویژگی در دوربین گوشی‌های هوشمند که کمتر از آن استفاده می‌کنید

در این مطلب به معرفی و نحوه کار با سه آپشن حالت HDR، ویدئو تایم لپس و حالت عکسبرداری متوالی در دوربین گوشی‌های هوشمند خواهیم پرداخت.
۱۳۹۵/۱۱/۲۴

این روزها، دوربین‌ها به یکی از اجزای لاینفک گوشی‌های هوشمند موجود در بازار تبدیل شده‌اند و قدم به قدم و همگام با پیشرفت تکنولوژی جلو آمده‌اند تا بتوانند خاطرات ما را به زیباترین شکل ممکن ثبت کنند. پیشرفت دوربین‌ تلفن‌های همراه به قدری سریع و چشمگیر بوده است که پیش‌بینی می‌شود این دوربین‌ها تا چند سال آینده بتوانند دوربین‌های DSLR را از رده خارج کنند.

بسته به شرکت سازنده، هر دوربین تنطیمات اختصاصی و مخصوص به خود را دارد و امکانات وسیع‌تر و یا محدود‌تری را به نسبت رقبا در اختیار کاربر قرار می‌دهد. ور رفتن با تظیمات دوربین شاید برای همه خوشایند نباشد و آنها دوست ندارند که در سیل امکانات مختلف دوربین گرفتار شوند. اما در بین این تنطیمات دوربین، سه نوع تنظیم وجود دارد که به عنوان دارنده یک گوشی هوشمند، باید حتما آنها را امتحان کنید. این سه تنطیم عبارتند از: حالت HDR، ویدئو تایم لپس و حالت عکسبرداری متوالی. در این مطلب با این سه تنظیم و نحوه کار با آنها آشنا خواهیم شد.

حالت HDR:

HDR یا همان «محدوده داینامیکی بالا» یکی از تنطیمات موجود در دوربین‌های تلفن همراه است که تصاویر باکیفیت‌تری را در سایه به نسبت مناطق برجسته‌تر تولید می‌‌کند. به عبارت دیگر، وقتی با صحنه‌ای مواجه هستید که در آن برجستگی‌های روشن و سایه‌های تاریک وجود دارد، در اینجا دوربین گوشی ممکن است نتواند تصویری را تولید کند که در آن طیف گسترده‌ای از صحنه‌ها قابل دیدن باشند.

در چنین حالتی، استفاده از تنطیمات HDR می‌تواند بهترین گزینه باشد. در این حالت، سه تصویر جداگانه و در سه سطح تابش نور مختلف گرفته می‌شود. سپس این سه تصویر گرفته شده بصورت خودکار با یکدیگر ترکیب می‌شوند و در نهایت تصویر خروجی می‌تواند جزئیات بسیار بیشتری را به معرض نمایش بگذارد. اگر چه از حالت HDR می‌توان برای تمامی انواع عکسبرداری استفاده کرد، اما بهتر است که از آن برای صحنه‌هایی با نور پس زمینه، مانند یک پرتره با پس زمینه و یا عکاسی از مناظر، استفاده کنید.

image

در تصویر بالا می‌توانید مشاهده کنید که حتی با وجود اینکه خورشید در پشت صخره‌ها قرار دارد، اما آنها به خوبی در معرض تابش نور قرار گرفته‌اند. دلیل این تابش بسیار مناسب نور به صخره‌ها این است که یکی از تصاویر گرفته شده در حالت HDR، روی صخره‌ها متمرکز شده بود و دیگری روی آسمان.

استفاده از تنطیمات HDR، بسته به نوع و مدل گوشی ممکن است متفاوت باشد. اگر نمی‌دانید که چطور این حالت را فعال کنید، نگاهی به دفترچه راهنمای گوشی بیاندازید و یا در گوگل نحوه فعالسازی آن را جستجو کنید.

ویدئوی تایم لپس:

بسیاری از دوربین‌های گوشی‌های هوشمند کنونی از امکان ضبط ویدئو‌های تایم لپس بهره می‌برند. در حالت تایم لپس، مجموعه‌ای از تصاویر تک به تک در یک بازه زمانی گرفته می‌شوند و در نهایت این تصاویر گرفته شده، همانند حالت HDR، با یکدیگر ترکیب می‌شوند و یک ویدئو کوتاه را به دست می‌دهند. گرفتن تصاویر پشت سر هم بصورت دستی و سپس ترکیب کردن آنها برای ساخت ویدئو ممکن است نتیجه مطلوب را در پی نداشته باشد، اما با استفاده از تنظیمات تایم لپس به سادگی می‌توانید این کار را انجام دهید.

نحوه دسترسی به تنطیمات تایم لپس، مثل حالت HDR، بسته به نوع گوشی و سیستم‌عامل مورد استفاده ممکن است متفاوت باشد. در هنگام استفاده از تایم لپس، دقت داشته باشید که تنطیمات آن را به درستی انجام دهید تا بتوانید تمامی جزئیات موجود در یک صحنه، اعم از ابرها، امواج، وسایل نقلیه و... را شکار کنید. همچنین بهتر است در هنگام استفاده از حالت تایم لپس، گوشی خود را روی یک سه پایه قرار دهید یا آن را در جایی ثابت کنید.

حالت عکسبرداری متوالی:

در حالت عکسبرداری متوالی، همانطور که از اسمش بر می‌آید، چندین تصویر پشت سر هم گرفته می‌شود تا در نهایت بهترین تصویر ممکن ثبت و ضبط شود. در این حالت، همچنین می‌توانید تمامی حرکات را بصورت فریم به فریم مشاهده و بهترین فریم را به دلخواه خود انتخاب کنید. برخلاف حالت تایم لپس که در آن چندین تصویر جداگانه گرفته می‌شود و سپس بصورت ویدئو درمی‌آید، در حالت عکسبرداری متوالی، چندین فریم متوالی و کوتاه بصورت پشت سر هم گرفته می‌شود و در حافظه دوربین ذخیره می‌گردند. در حالی که بصورت دستی ممکن است بتوانید سه تصویر را در پنج ثانیه شکار کنید، اما در صورت استفاده از حالت عکسبرداری متوالی، این رقم می‌تواند تا دو برابر نیز افزایش بیابد.

image

استفاده از حالت عکسبرداری متوالی فقط به صحنه‌های اکشن منحصر نمی‌شود و حتی می‌توانید از آن برای گرفتن پرتره و ثبت حالات مختلف چهره شخص نیز استفاده کنید. در عکسبرداری‌های رسمی و انتخاباتی، استفاده از حالت عکسبرداری متوالی بسیار رایج است.

برای افزایش کیفیت تصاویر از لنز‌های اضافی استفاده کنید

استفاده از سه حالت تصویربرداری گفته شده در بالا به شما کمک خواهد کرد تا تصاویری بهتر، باکیفیت‌تر و با جزئیات بیشتر را ثبت کنید. بجای گرفتن فقط یک تصویر، می‌توانید با استفاده از حالت عکسبرداری متوالی، خودتان را به چالش بکشید و یا حتی پرتره‌های بهتری را از افراد ثبت کنید. اگر کمی هم دلتان برای خلاقیت تنگ شده است، می‌توانید به سراغ استفاده از ویدئو‌های تایم لپس بروید. و در نهایت، حالت HDR به شما کمک خواهد کرد که حتی در صورتی که نور محیط کافی نباشد، بتوانید تصاویری باکیفیت‌تر و با نور بهتر را شکار کنید.

image

فارغ از تمامی تنطیمات و امکاناتی که ممکن است در دوربین یک گوشی وجود داشته باشد، اضافه کردن لنز به دوربین نیز می‌تواند لذت عکاسی را برایتان دوچندان کند و در نهایت شما را قادر می‌سازد تا تصاویر بسیار باکیفیت‌تر و بهتری را ثبت کنید. در حال حاضر، در بازار انواع مختلفی از لنزها برای گوشی‌های هوشمند وجود دارند. گوشی‌های مانند LG G5 نیز به خودی خود از ماژول لنز دوربین پشتیبانی می‌کنند. از نمونه لنزهای باکیفیت در بازار می‌توان به لنزهای Sirui اشاره کرد.

اما علی رغم تمامی پیشرفت‌های صورت گرفته در دوربین گوشی‌های هوشمند، هنوز این دوربین‌ها توانایی رقابت با نمونه‌های DSLR یا بدون آینه را ندارند؛ هرچند که پیش‌بینی می‌شود این فاصله تا چند سال آینده کاهش یابد.

نظر شما چیست؟ آیا تجربه استفاده از حالت HDR، ویدئوهای تایم لپس یا عکسبرداری متوالی را داشته‌اید؟ لطفا تجربیات خود در زمینه عکسبرداری با موبایل را با ما و دیگر کاربران جی اس ام به اشتراک بگذارید.

مقاله‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (5 نظر)

h4m1d

۱۳۹۵/۱۱/۲۵
بستگی به جاش داره یه جایی که نور کمه و تاریک هست فعالش کن تا عکساتو خراب کنه

hadi

۱۳۹۵/۱۱/۲۵
Hdrخیلی خوبه

ذوالفقاری همدان

۱۳۹۵/۱۱/۲۵
ویژگیا زیاد مهم نیستن.. حالا همین سلفی کفایت میکنه راحت وایمیسی عکس میگیری شکلک هم خواستی درمیاری

مانی

۱۳۹۵/۱۱/۲۵
مطلب بسیار مفیدی بود، با تشکر از کادر جی اس ام ♥

حامد

۱۳۹۵/۱۱/۲۵
تنظیمات تایم لپس در گلگسی s7 در کجاست؟؟