خانهاخبار
پروژه‌های جدید ایرانسل راه‌اندازی شد

پروژه‌های جدید ایرانسل راه‌اندازی شد

پروژه‌های جدید شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل در مراسمی با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ساختمان مرکزی ایرانسل به ‌بهره‌برداری رسید.
۱۳۹۵/۱۱/۲۱
image

به گزارش روابط عمومی ایرانسل، در این مراسم پروژه‌های ایرانسل در فاز دوم شبکه ملی اطلاعات، تلویزیون تعاملی ایرانسل (IPTV-VOD-OTT)، بیست‌هزارمین node پهن‌باند، نخستین شبکه استاندارد اینترنت اشیا (NB-IoT)، فاز تجاری پروتکل IPv6، فاز تجاری سامانه پرداخت همراه (NFC) و خدمات رایانش ابری ایرانسل (Cloud) به بهره‌برداری رسیدند.

همچنین نخستین مودم نسل 4.5 اینترنت همراه با حداکثر سرعت 300 مگابیت بر ثانیه رونمایی شد و اپراتورهای مجازی طرف قرارداد با ایرانسل معرفی شدند. به علاوه سامانه حمایت از محتوای داخلی، سامانه پرداخت از حساب کاربری و سامانه احراز هویت نیز از جمله خدمات ایرانسل بودند که با هدف توسعه کسب و کار دیجیتال معرفی شدند.

در این مراسم که با حضور محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، علی اصغر عمیدیان، رئیس سازمات تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، نصرالله جهانگرد، رئیس سازمان فناوری اطلاعات و محمد هاشمی، استاندار تهران برگزار شد، مدیرعامل ایرانسل به ارائه توضیحاتی درباره عملکرد و دستاوردهای این شرکت پرداخت.

حدود یک سوم از پهنای باند کشور به ایرانسل اختصاص دارد

علیرضا قلمبر دزفولی در سخنان خود ضمن تبریک ایام دهه فجر به تأکیدات مقام معظم رهبری در حوزه فضای مجازی اشاره کرد و با اشاره به این که بیش از دو سال از فعالیت ایرانسل در زمینه نسل چهار اینترنت ثابت و همراه نمی‌گذرد تاکید کرد که ایرانسل هم اکنون موفق شده 150 شهر را تحت پوشش شبکه نسل 4.5 قرار دهد.

image

وی در عین حال عنوان کرد اکنون ۸۵.۹ درصد از جغرافیای ایران با 47.5 میلیون نفر مشترک، تحت پوشش شبکه نسل دوم ایرانسل است.

مدیرعامل ایرانسل در ادامه به ارائه آمارهایی از پوشش نسل‌های مختلف ارتباطی پرداخت و گفت: اکنون در حوزه نسل سوم ۲۸.۳ میلیون گوشی در شبکه ایرانسل وجود دارد و پوشش نسل سوم اینترنت همراه ایرانسل در بیش از 1600 شهر، دهستان در دسترس مردم قرار دارد و در این مدت بیش از 10هزار نود نسل سه در شبکه راه‌اندازی شده است.

دزفولی همچنین عنوان کرد: در حوزه نسل چهار هم ۷.۲ میلیون گوشی در شبکه ایرانسل وجود دارد که از این میان ۳.۹ میلیون نفر از افرادی که از خدمات نسل چهارم اینترنت همراه ایرانسل استفاده می‌کنند و تا کنون حدود هشت هزار نود نسل چهارم در شبکه ایرانسل فعال شده است.

وی در ادامه از دسترسی مشترکان در 132 شهر کشور به خدمات TD-LTE ایرانسل خبر داد و افزود در این حوزه تاکنون نزدیک به دو هزار نود شبکه فعال شده است.

مدیرعامل ایرانسل در ادامه صحبت‌های خود به مصرف روزانه ترافیک دیتا اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۱۷۰۰ ترابایت ترافیک به شکل روزانه در شبکه ایرانسل مورد استفاده قرار می‌گیرد و مصرف دیتا در شبکه ایرانسل ۱۵ برابر و ترافیک روزانه ۳۰ برابر شده است و در مجموع می‌توان گفت که حدود یک سوم از کل پهنای باند کشور به ایرانسل اختصاص یافته است.

افزایش صد برابری سرعت اینترنت

دزفولی همچنین عنوان کرد بر اساس اقداماتی که طی سال‌های اخیر در این اپراتور صورت گرفته کاهش تأخیرها در ارسال فایل‌های اینترنتی تا حدود 20 برابر بوده و سرعت تجربه شده در زمینه اینترنت رشدی 100 برابری داشته است.

image

وی همچنین عنوان کرد: اکنون ضریب نفوذ گوشی‌های هوشمند در شبکه ایرانسل به ۶۰ درصد رسیده و طی یک سال گذشته درصد مشترکان 2G معادل ۱۶ درصد و 3G نیز ۴۷ درصد و درصد مشترکان جدید 4G حدود ۵۱۴ درصد رشد داشته است و نزدیک 80درصد مشترکان ایرانسل از خدمات پهن باند اینترنت استفاده می‌کنند.

مدیرعامل ایرانسل همچنین به سرعت دسترسی مشترکان ایرانسل به اینترنت اشاره کرد و گفت طبق اسناد موجود و بر اساس گزارش‌های موجود که مربوط به دسامبر 2016 است بالاترین سرعت اینترنت موبایل در کشور مربوط به ایرانسل می‌شود.

عقد قرارداد با اپراتورهای مجازی

علیرضا قلمبر دزفولی همچنین به عقد قرارداد با اپراتورهای مجازی تلفن همراه اشاره کرد و گفت تاکنون 22 شرکت MVNO که موفق به دریافت موافقت اصولی شده است با ایرانسل مذاکراتی داشته اند که از این تعداد، ایرانسل با دو شرکت «نگین ارتباطات آوا» و «همراه هوشمند آینده» موفق به عقد قرارداد نهایی شده ‌است.

وی در عین حال اظهار داشت: «تلاش داریم با بقیه شرکت‌ها نیز به نتیجه رسیده و حتی شرایط را به گونه‌ای پیش ببریم که با تمام آن‌ها قرارداد بسته شود.»

مدیرعامل شرکت ایرانسل در بخش دیگری از صحبت‌های خود به بحث تراکنش‌های بانکی اشاره کرد و گفت در حوزه زیرساخت‌های پرداخت همراه تراکنش‌های ما از سال 94 تا 95 با رشدی بیست درصدی مواجه بود که اگر ارزش تراکنش‌ها را در نظر بگیریم نرخ این رشد به 60 درصد خواهد رسید.

image

اقبال سه برابری به ایرانسل در طرح ترابردپذیری

دزفولی در ادامه صحبت‌های خود نیز به طرح ترابردپذیری شماره‌ها اشاره کرد و گفت: از زمان عملی شدن این طرح بیش از 66 هزار نفر از همراه اول تقاضای ورود به ایرانسل و حدود 23 هزار نفر نیز تقاضای خروج داشته‌اند که 24 هزار نفر توانستند ورود کنند و 18هزار نفر نیز خارج شده‌اند.

وی با بیان این که طبق آمارهای شرکت پایا درخواست‌های خروج از همراه اول به ایرانسل حدود 3 برابر بیش از حالت بالعکس آن است گفت: نسبت موفقیت مشترکان در خروج از شبکه همراه اول به ایرانسل حدود 38 درصد است در حالی که آمار مشترکانی که از شبکه ایرانسل با موفقیت به شبکه همراه اول خروج کرده‌اند 81 درصد اعلام شده است.

image

مدیرعامل ایرانسل افزود در ارتباط با رایتل نیز حدود 14هزار درخواست برای مهاجرت به شبکه ایرانسل وجود داشته است اما آمار خروج از شبکه ایرانسل به رایتل حدود 10هزار درخواست بوده است. از این میان حدود 9هزار و 200 درخواست با موفقیت به انجام رسیده است. این درحالی است که تنها 7هزار و 200 نفر از مشترکان رایتل با موفقیت به شبکه ایرانسل ورود پیدا کرده‌اند.

وی ادامه داد بر این اساس تقاضای ترابرد موفق از رایتل به ایرانسل حدود 50درصد ارزیابی می‌شود در حالی که خروج موفق از ایرانسل به رایتل حدود 90 درصد است.

image

وزیر ارتباطات: ایرانسل نگرانی‌های دسترسی به شبکه را کم کرده است

همچنین محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این مراسم از اقدامات ایرانسل در حوزه خدمات شبکه نسل چهارم همراه تقدیر کرده و گفت بخشی از نگرانی‌های ما در شبکه ملی اطلاعات به بحث دسترسی مربوط می‌شد که اکنون ایرانسل با فراهم کردن امکان دسترسی به خدمات نسل چهار در 150 شهر تا حد قابل توجهی نگرانی‌های این حوزه را کم کرده است.

image

وی ادامه داد ما در گذشته نیز همواره تأکید کرده بودیم که در شبکه ملی اطلاعات بخش‌هایی که مربوط به زیرساخت می‌شود را فراهم کرده‌ایم و هیچ نگرانی در این باره وجود ندارد اما نگرانی‌های ما در حوزه دسترسی وجود داشت که اکنون با این اقدامات نگرانی‌های بخش دسترسی نیز برطرف شده است.

واعظی با اشاره به سیر صعودی مصرف دیتا در ماه‌های گذشته عنوان کرد این موضوع گویای آن است که در میان مردم آمادگی استفاده از فناوری‌های نوین وجود دارد و تاکنون ما تاخیر داشته‌ایم و بستر و امکانات لازم را با تأخیر در کشور فراهم کرده‌ایم، از این به بعد نیز هرچه سریعتر در این حوزه‌ها اقدام شود از سوی مردم زمینه استفاده از خدمات نسل‌های بالاتر وجود خواهد داشت.

وزیر ارتباطات در عین حال به بحث همکاری اپراتورها با شرکت‌های مختلف اشاره کرد و گفت در گذشته ایرانسل متهم می‌شد که به شریک خارجی خود یعنی شرکت MTN پشت گرم است و کمتر وارد فرایند بومی‌سازی می‌شود اما طی یک سال گذشته شاهد بودیم که این اپراتور در این حوزه نیز اقدامات متعددی انجام داده است که حتی این موضوع با توجه به آنکه سود شرکت را افزایش می‌دهد برای شریک خارجی نیز دارای جذابیت است.

وزیر ارتباطات در ادامه صحبت‌های خود به ارائه توضیحاتی درباره شبکه ملی اطلاعات پرداخت و گفت: در گذشته بخشی از مردم نسبت به فعالیت شبکه ملی اطلاعات احساس نوعی محدودیت داشتند اما امروز همه از راه‌اندازی این شبکه استقبال کرده و هیچکس به هیچ وجه احساس محدودیت نمی‌کند.

وی همچنین افزود با توجه به راه‌اندازی فاز دوم شبکه ملی اطلاعات، شرایطی ایجاد شده که در بستر این شبکه همه چیز شکوفا شود.

تلاش ایرانسل برای به‌کار گرفتن نیروهای بومی

واعظی ادامه داد: در ابتدا که بحث راه‌اندازی این شبکه مطرح می‌شد بیشتر از همه به دنبال آن بودیم که سرعت و کیفیت اینترنت را برای کاربران خود بالا ببریم و شرایطی فراهم کنیم که حریم خصوصی آنها نیز رعایت شود اما اکنون این کار وارد فازها و مراحل دیگری شده که حتی در ابتدای کار کمتر مورد توجه‌مان قرار گرفته بود.

image

وی همچنین با توجه به فعالیت‌های ایرانسل و اشتغالزایی این شرکت افزود: اکنون با ایجاد این شبکه به نوعی رونق کسب و کار ایجاد شده است.

وی همچنین عنوان کرد: نکته دیگر مربوط به تلفن‌های همراه می‌شود که وضعیت آنها هم به نوعی شبیه شبکه ملی اطلاعات است. یعنی در گذشته نگاه ما این گونه بود که کاربران از این وسیله استفاده کرده و نیازهای ارتباطی خود را برطرف کنند اما امروز شاهدیم که این وسیله در خدمت تمامی امور قرار گرفته است.

واعظی در ادامه با اشاره به تلاش برای راه‌اندازی دولت همراه اظهار کرد: در گذشته بر روی این موضوع فعالیت‌های بسیاری انجام شده بود اما اکنون امیدواریم تا چند هفته دیگر دولت الکترونیک راه‌اندازی شود تا در گام بعد به بحث دولت همراه برسیم و از طریق این بستر مردم بتوانند نیازهای خود را با در اختیار داشتن تلفن همراه تامین کنند.

وزیر ارتباطات با توجه به فعالیت‌های ایرانسل در حوزه IoT و اینترنت اشیا در ادامه گفت: اکنون دنیا به این سمت می‌رود و ما هم باید در این حوزه تلاش بیشتری داشته باشیم و به استقبال این تحولات برویم.

واعظی افزود: اپراتورهای موبایل نیز تاکنون پیگیری های مختلفی در این زمینه داشته‌اند اما باید توجه داشت که در دنیا رقم سرمایه‌گذاری در این حوزه بسیار بالاست و ما هم باید در این حوزه وارد عمل شویم.

وی همچنین یادآور شد: حتی با گام برداشتن به این سمت، شرایطی ایجاد می‌شود که به تدریج مردم بدانند چگونه می‌توان استفاده بهتری از مباحث تعرفه‌ای داشت.

وزیر ارتباطات با تاکید بر اینکه بهتر آن است که اپراتورها در انجام امور مختلف با شرکت‌های متعدد همکاری داشته باشند، تاکید کرد: ما به دنبال آن هستیم که به سرعت خانواده ICT ایران بزرگ شود. البته زمانی در ابتدای دولت یازدهم سود بازار ICT نیز حدود ۱۷ تا ۱۸ هزار میلیارد تومان بود اما اکنون این رقم به حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

واعظی ادامه داد: با این وجود اصلا از این رقم راضی نیستم و اعتقاد دارم با توجه به جمعیت کشور، اقبال مردم و نوع سرمایه‌گذاری و هزینه‌های حوزه باید قطعا هدف ما بازار ۱۲۰ هزار میلیارد تومانی باشد.

وزیر ارتباطات در پایان اظهار امیدواری کرد همان‌طور که شیب استفاده مردم از دیتا افزایش پیدا می‌کند، بازار هم گسترش پیدا کند تا در نهایت گسترش بازار منجر به اشتغال فارغ‌التحصیلان کشور شود تا دیگر شرایط به گونه‌ای نباشد که جوانان ایرانی برای اشتغال در شرکت‌هایی مانند اپل و مایکروسافت به دلیل حقوق ماهی 6000 تا 7000 دلار خوشحال باشند و بتوانند درآمدی بیش از این را در کشور خود تجربه کنند.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

Hasan

۱۳۹۵/۱۱/۲۴
پروژه های جدید ؟! فورجی درست و حسابی تو همین تهران نداریم به خدا !!! زنگ هم میزنی میگن مشکلی نیست فقط سیگنال ضعیفه !!! خب اگه ضعیفه چرا تقویت نمیکنید؟! اینم شد کار ؟! حالا سراغ فورجی پلاس هم رفتید ؟! میگه سرعت 2 انتن فورجی با 4 انتن فورجی هیچ فرقی نداره !! مگه داریم ؟! من تست گرفتم 2 انتن 1 مگابایت 4 انتن 5 مگابایت !! پس این چیه ؟! متاسفم...