خانهاخبار
دبیر انجمن صنفی کسب و کار اینترنتی: پلمپ اسنپ و تپ‌سی کاملا غیرقانونی است

دبیر انجمن صنفی کسب و کار اینترنتی: پلمپ اسنپ و تپ‌سی کاملا غیرقانونی است

چند ساعت بعد از انتشار خبر پلمپ اسنپ و تپ‌سی این خبر توسط اتاق بازرگانی ایران تکذیب شد. برای اطلاعات بیشتر مصاحبه‌ای با دبیر انجمن کسب و کارهای اینترنتی انجام داده‌ایم و جزئیات ماجرا را از ایشان جویا شدیم.
۱۳۹۵/۱۱/۱۲

همانطور که در خبرها متوجه شده‌اید رئیس اتحادیه صنف فناوران تهران ساعاتی پیش اعلام کرد این اتحادیه با پلمپ اسنپ و تپ‌سی به‌دلیل مغایرت فعالیت با جواز صنفی موافقت کرده است. اما با گذشت چند ساعت این خبر از سوی منابع مختلف تکذیب شد.

در این‌باره با آقای الفت‌نسب، دبیر انجمن کسب و کار اینترنتی مصاحبه‌ای کردیم و ایشان تاکید کردند که صحبت‌های آقای میرمهدی، رئیس اتحادیه صنف فناوران تهران، سندیت قانونی ندارد و به‌طور کلی این اتحادیه هم‌اکنون نقشی در تصمیم‌گیری فعالیت دو شرکت مذکور عهده‌دار نیست.

آقای الفت‌نسب در صحبت‌های خود اشاره کردند:

تپ سی و اسنپ براساس قانون کسب و کار مجازی به‌شمار می‌روند. خرداد ماه سال جاری وزارت اقتصاد و دارایی رسما اعلام کرد که تنها مجوز فعالیت در فضای مجازی دریافت نشان اعتماد الکترونیکی است. 

همچنین سال گذشته آیین نامه‌‌ای به‌نام ماده ۸۷ قانون نظام صنفی ابلاغ شد که در آن اشاره شده تا زمانی که اتحادیه کشوری کسب و کارهای اینترنتی راه‌اندازی شود، کسب و کارهای مجازی بعد از گرفتن نشان اعتماد الکترونیکی باید مجوز فعالیت خود را از اتاق‌های اصناف بگیرند. طبیعتا بعد از شروع فعالیت اتحادیه کشوری کسب و کارهای اینترنتی مجوز فعالیت این نوع کسب و کارها از طریق همین اتحادیه صادر می‌شود.

آیین نامه مذکور رسما ابلاغ شده و به تأیید هفت وزیر از جمله وزیر صنعت و وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز رسیده است. 

در حال حاضر اسنپ حدود دو ماه است که برای جواز کسب اقدام کرده تا مجوز رسمی فعالیت خود را دریافت کند. این جواز در حالت عادی می‌بایست حداکثر ظرف مدت ۱۵ روز صادر شود اما به دلیل فشارهای غیرقانونی اتحادیه‌های مربوط به اتاق اصناف تهران و همچنین تعلل‌های صورت گرفته هنوز جواز فعالیت اسنپ صادر نشده است.

قبل از صدور آیین‌نامه ماده ۸۷ قانون نظام صنفی، آیین‌نامه‌ای وجود داشت که در آن هیئت عالی نظارت اعلام کرده بود فروشگاه‌های اینترنتی مجوز فعالیت خود را از اتحادیه فناوران دریافت کنند اما آیین‌نامه مذکور تا تیر ماه سال گذشته اعتبار داشته و بعد از آن به‌دلیل ابلاغ ماده ۸۷ صدور جواز از طرف اتحادیه فناوران غیر قانونی است. 

بنابراین اتحادیه فناوران تا تیر ماه سال گذشته عهده‌دار این مسئولیت بوده و بعد از آن نقشی در این زمینه نداشته است. 

با توجه به اینکه وزیر ارتباطات نیز از این نوع کسب و کارها حمایت می‌کند از دولت و هیئت عالی نظارت انتظار می‌رود جلوی صحبت‌های غیر کارشناسی افراد را بگیرند تا امنیت فعالیت در این حوزه به‌خطر نیافتد.

از این صحبت‌ها می‌توان دریافت اگرچه اسنپ و تپ‌سی هنوز مجوز فعالیت خود را از اتاق اصناف دریافت نکرده‌اند اما صدور دستور پلمپ آنها از سوی اتحادیه صنف فناوران امکان‌پذیر نیست. از طرفی پایگاه خبری اتاق بازرگانی نیز اعلام کرد که درخواستی مبنی بر پلمپ اسنپ و تپ‌سی دریافت نکرده و به تکذیب آن پرداخت.

در اطلاعیه اتاق ایران آمده است: 

در پی درج خبری در رسانه‌ها که از اعلام مخالفت اتاق بازرگانی ایران نسبت به فعالیت دو آژانس موبایلی «اسنپ و تپسی» و پلمپ آن‌ها خبر داده، به اطلاع می‌رساند نسبت چنین موضوعی به اتاق ایران صحت نداشته و به این وسیله تکذیب می‌شود.

اتاق ایران نه تنها هیچگونه مخالفتی نسبت به این نوع فعالیتها ندارد بلکه از کسب‌وکارها و کارآفرینی نوین و استارت‌آپ‌ها حمایت می‌کند. 

به همین منظور تاکنون نیز اتاق ایران با برگزاری نشست‌ها و همایش‌های مختلفاز شیوه‌های نوین کسب‌وکار حمایت کرده و با ایجاد «کمیسیون جوانان، کارآفرینی و کسب‌وکار نوین و دانش بنیان» همچنان از آن‌ها حمایت خواهد کرد. چندی پیش نیز در جلسه با وزیر محترم ارتباطات و فناوری اطلاعات اتاق ایران ضمن ضرورت شمردن وجود استارتاپ‌ها برای اقتصاد کشور از ایشان درخواست پشتیبانی بیشتر و جدی‌تر دولت از استارتاپ‌ها را کرد. 

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)