خانهاخبار
اپل با کاهش فروش 21 درصدی در چین چه می‌کند؟

اپل با کاهش فروش 21 درصدی در چین چه می‌کند؟

وضعیت اپل در بازار چین برای مدیران این کمپانی اندکی نگران‌کننده است و باید به فکر چاره باشند. این کمپانی در سال گذشته 21 درصد کاهش فروش داشت و با تاسیس خط تولید در هندوستان قصد جبران این خسارت را دارد.
۱۳۹۵/۱۱/۱۱

چندی پیش خبری درباره گسترش فعالیت اپل در هندوستان منتشر کردیم اما امروز می‌خواهیم دلیل کوپرتینویی‌ها را برای این کار توضیح دهیم. آمار فروش سالانه کمپانی‌ها در سال 2016 منتشر شد و برای اولین‌بار طی 5 سال گذشته پرچمدار اپل پرفروش‌ترین گوشی چین نشد! این موضوع خبر فوق‌العاده ناراحت‌کننده‌ای برای این کمپانی است زیرا چین مهم‌ترین بازار فروش گجت‌هاست. امریکایی‌ها برای جبران این موضوع به دنبال تاسیس خط تولید در هندوستان هستند بلکه نظر هندی‌ها را به گجت‌های خود جلب کنند. در ادامه جزئیات فروش اپل در سال گذشته را بررسی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

image

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم آیفون 6اس با استقبال چینی‌ها مواجه نشد و تنها موفق به فروش 12 میلیون نسخه در سال 2016 شد. جالب است بدانید که لقب پرفروش‌ترین گوشی چین به Oppo R9 اختصاص دارد که 17 میلیون نسخه فروخته است! برای این‌که از میزان اهمیت بازار این کشور برای کمپانی‌ها مطلع شوید بهتر است بدانید که فروش 17 میلیونی آر9 در حقیقت تنها 4 درصد از سهم بازار چین را شامل می‌شود و با یک ضرب و تقسیم ساده می‌توان به آمار فروش نجومی گوشی میان چشم‌بادامی‌ها پی برد.

چیزی که برای اپل نگران‌کننده است کاهش فروش گوشی‌هایش در مقایسه با دوره مشابه در سال 2015 میلادی است. در بازار چین فروش گوشی‌ها در 2016 مجموعا 6 درصد نسبت به 2015 رشد داشته و رقم 465 میلیون فروش را رقم زده است. اوپو با 109 درصد رشد در صدر قرار دارد و پس از آن ویوو و هوآوی به ترتیب با 78 و 21 درصد رشد قرار دارند. این در حالیست که اپل با 21 درصد کاهش فروش مواجه شده است و شیائومی هم که روزی به عنوان «اپل چینی» شناخته می‌شد شاهد 22 درصد کاهش فروش در مقایسه با 2015 است.

image

نشریه CounterPoint‌ علت کاهش فروش اپل را این‌گونه شرح می‌دهد:

در سال 2016 کاربران به 4 ویژگی شارژ سریع، دوربین دوگانه، نمایشگر اولد و باتری قوی توجه داشتند که اکثر چینی‌ها این‌ها را شامل می‌شدند اما آیفون 6اس هیچ‌کدام را در بر نمی‌گرفت! پرچمدار جدید اپل، آیفون 7پلاس، هم دوربین دوگانه و هم باتری بزرگ را دارد اما با قیمت نجومی‌اش از دسترس بسیاری از چینی‌ها خارج است پس خود به خود کاربران به سمت گوشی‌های ارزان‌تر با همین امکانات می‌روند. آیفون 8 که در 2017 معرفی می‌شود خوشبختانه نمایشگر اولد دارد که احتمالا وضعیت اپل را رو به بهبود می‌برد.

این نشریه در ادامه شرح می‌دهد که چینی‌ها توجه ویژه‌ای به گوشی‌های میان‌رده و ارزان‌قیمت دارند و این در حالیست که اپل هیچ‌وقت وارد حیطه میان‌رده‌ها نشده و طبعا بخش عظیمی از بازار را از دست می‌دهد. به نظر شما در صورتی که وضعیت اپل در 2017 بدتر شود می‌تواند یک گوشی ارزان‌قیمت و میان‌رده را به عنوان برگ برنده رو کند؟ در صورتی که کوپرتینویی‌ها گوشی ارزان‌قیمت تولید کنند آیا تمایلی به تعویض گوشی اندرویدی خود با iOS دارید؟

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (8 نظر)

italodance

۱۳۹۵/۱۱/۱۳
اپل بایسی کلا از چین خارج بشه وقتی که درشو انجا بست فقط به کیفیت محصولاتی برای کشورهای جهان اول تولید بکنه

italodance

۱۳۹۵/۱۱/۱۳
سخت افزار یکی است یا نیست؟ شما سخت افزار چینی و کره ای رو با امریکایی مقایسه میکنی؟ باز اگه ژاپنی بود من موافقم.

ali as

۱۳۹۵/۱۱/۱۲
اگه بخوای سخت افزار اپل رو با دیگر برند ها مثل هواوی سامسونگ اچ تی سی و الجی مقایسه کنی در حد میانردست
اما اگر بخوای قیمتش رو مقایسه کنی در حد فوق پرچمداره...

رضا

۱۳۹۵/۱۱/۱۱
شنیدین اپ استور برنامه های ایرانی رو حذف کرده البته همشو نه ولی خیلیاشو حذف کرده از یه سایت کاملا معتبر خوندم و حتی رفتم دیدم مثلا میتونیین اپلیکیشن دیجی کالا که قبلن بود رو سرچ کنین . بازم برین اپل بخرین باید دیگه چیکار کنه که نکرده اون بیشتر از ترامپ ایرانو تحریم کرده بازم برین بخرین

رضا

۱۳۹۵/۱۱/۱۱
آخه میان رده هاش بدرد نخور نیستن مثل اس ای که دیگ ها مدل جدیدشو نداد و خیلی هم گوشی ضعیفی بود ولی چون ارزون بود...