خانهاخبار
مشکل جدید اپلیکیشن‌های ایرانی در اپ استور: اتصال به شتاب ممنوع!

مشکل جدید اپلیکیشن‌های ایرانی در اپ استور: اتصال به شتاب ممنوع!

قرار دادن اپلیکیشن‌های ایرانی در اپ استور سخت بود و حالا سخت‌تر هم شده. ظاهرا اپل در حال حذف اپلیکیشن‌هایی است که سیستم پرداخت درون برنامه‌ای آی‌اواس را دور زده‌اند و کاربران را مستقیم به درگاه‌های بانکی هدایت می‌کنند.
۱۳۹۵/۱۱/۵

گزارش‌های رسیده حاکی از آن است که اخیرا اپ استور در پذیرش اپلیکیشن‌هایی که با درگاه‌های پرداخت شتاب کار می‌کنند سخت‌گیری‌های بیشتری اعمال می‌کند. در هفته‌های اخیر برخی از توسعه‌دهندگان ایرانی آی‌اواس اعلام کرده‌اند که اپلیکیشن آنها به دلیل اتصال به درگاه پرداخت شتاب توسط اپ استور رد و از انتشار آن جلوگیری شده است.

image

پیغامی که اپ استور به این دسته از توسعه دهندگان داده به نقض قوانین اپ استور در بکارگیری پرداخت درون برنامه‌ای می‌شود اما مشکل اصلی با بانک‌های ایرانی و درگاه‌های پرداخت شتاب است. درواقع اپلیکیشن‌های ایرانی که به هر نحو سرویس یا محصولی را به کاربر ارائه می‌کنند و در ازای آن کاربر را برای پرداخت پول به درگاه‌های شتاب هدایت می‌کنند مجوز حضور در اپ استور را از دست داده‌اند. 

برخی از اپلیکیشن‌ها نیز به‌دلیل استفاده نکرده از سیستم پرداخت درون برنامه‌ای اپل از اپ استور حذف شده‌اند. علت این امر این است که اپل درصدی از هر تراکنش که از طریق پرداخت درون برنامه‌ای انجام می‌شود را به خود اختصاص می‌دهد. بدین‌ترتیب اگر اپلیکیشنی کاربر را به درگاه‌های متفرقه هدایت کند، سهم اپل از تراکنش‌ها نادیده گرفته شده و تمام پول پرداخت شده مستقیم به حساب توسعه‌دهنده یا صاحب سرویس واریز می‌شود؛ حالا فرقی نمی‌کند که درگاه مربوط به چه بانکی یا از چه کشوری باشد. البته برای فروشگاه‌هایی که کالای فیزیکی به مشتری می‌فروشند استفاده از پرداخت درون برنامه‌ای الزامی نیست اما مانع دیگری به نام شتاب بر سر راه آنهاست.

راه حل حضور در اپ استور برای سرویس دهندگان ایرانی چندان ساده و عملی نیست. به دلیل محدودیت دسترسی ایرانیان به حساب‌های بانکی بین‌المللی امکان استفاده از پرداخت درون برنامه‌ای برای آنها وجود ندارد. از این رو این اپلیکیشن‌ها یا باید قید حضور در اپ استور را بزنند یا فرایند پرداخت و دریافت پول را از اپلیکیشن خارج کنند. این کار از راه‌های مختلفی مانند استفاده از بسترهای پرداخت USSD امکان‌پذیر است. علاوه براین روش فروش کد خرید در وب‌سایت و استفاده از آن در اپلیکیشن نیز می‌تواند یکی از راه‌های جایگزین باشد. روش دیگری نیز برای نصب اپلیکیشن‌های خارج از اپ استور وجود دارد که با کمک سرتیفیکیت‌های صادر شده از طرف اپل برای تست اپلیکیشن انجام می‌شود و معمولا بانک‌ها از آن استفاده می‌کنند. هرچند که در این روش امنیت اپلیکیشن‌ها را نمی‌توان تایید کرد و بسیاری از کاربران از نصب چنین اپلیکیشن‌هایی خودداری می‌کنند.

در حال حاضر گزارش‌هایی که به دست اپل رسیده باعث شده تا اپلیکیشن برخی از فروشگاه‌های ایرانی از اپ استور حذف شوند اما برخی دیگر همچنان در اپ استور حضور دارند؛ که البته خطر حذف آنها را نیز تهدید می‌کند. 

اگر شما هم از توسعه دهندگان آی‌اواس هستید و مشکل ذکر شده را تجربه کرده‌اید آن را با ما درمیان بگذارید.

image

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (25 نظر)

Pooyan

۱۳۹۷/۱۲/۲۰
حالا چيكار كنم توروخدا اپ هاي ايراني قبلي هم كه رو گوشيم نصب بود ديگه كار نميكنه مثل روبيكا ميزنن روش يك پيغام مياد آيفون اپ رو قبول نميكنه نميتونم وارد اپ شم توي ستينگ هم رفتم اجازه ي اپ رو بگيرم اما قبول نكرد بايد چيكار كنم توروخدا كمك كنيد

Reza Nezam

۱۳۹۵/۱۱/۱۱
با سلام و عرض خسته نباشید
این مطلب رو هم امروز تو سایت یاهو آمریکا دیدم و آدرسش رو در پایین می ذارم و اینجور که معلومه اپل تصمیم داره کلیه اپلیکیشن های فارسی رو از اپ استور حذف کنه.
https://us.yahoo.com/tech/m/5e6f930b-f917-3d2f-9724-5e72a6386d1e/apple-has-allegedly-begun.html
در بخشی از خبر اومده که حتی اپ استور ، اپلیکیشن دیجیکالا رو از چند روز پیش حذف کرده.
از عزیزان جی اس ام میخوام که در صورت لزوم ، پس از مشاهده خبر و در صورت تایید یه اطلاع رسانی بکنند.

آرش

۱۳۹۵/۱۱/۷
من هم مثل شما برای خرید آهنگ و فیلم و app از گيفت کارت استفاده می کنم. ولی مشکل زمانی هست که مثلاً می خوای از
پرداخت آنلاین برای اپ هایی مثل اسنب و تپسی استفاده کنی . اینجور جاها اوضاع فرق می کنه.

italodance

۱۳۹۵/۱۱/۶
حسین اولا اپل هیچ چیزی به اسم نمایندگی نداره و همه جا خود برند و استور است همه برندها نظیر سامسونگ و ماکروسافت ..... همچنین چیزی به اسم نمایندگی ما در خارج از ایران نداریم حتی برند سامسونگ هم تو ایران نیست صرفا جهت اطلاع
دوما معیار شما در دنیای امروزی وجود یک اتاق و یک فرد با حدس کارشناس و خبره از روی ظاهر (در مواجه حضوری) نشانه خدمات هست؟
دوست عزیز معنی خدمات در سال 2016 به بعد یعنی پاسخ گویی و حل مشکل در کمترین زمان که اپل در این سال app (Apple Support) را برای استفاده کنندگان ارایه نمود
و بقیه سیستم عاملها از آن بی بهره اند.
در آخر ما در سال 2017 هستیم نه 2004

Benyamine

۱۳۹۵/۱۱/۶
شاید خیلی موافق نباشید اما به خاطر این دست مشکلات و محدودیت های دستو پاگیر اپل تو کشورمون از 5s به بعد متاسفانه دیگه از خیر محصولات آیفون گذشتم