خانهاخبار
با 21 عکس رابط کاربری Nexus و Pixel را مقایسه کنید

با 21 عکس رابط کاربری Nexus و Pixel را مقایسه کنید

آیا اندروید خامی که روی پیکسل‌ نصب شده همانند گوشی‌های نکسوس ساده، روان و زیباست؟ برای یافتن پاسخ این سوال در ادامه مطلب با جی‌اس‌ام همراه ما باشید
۱۳۹۵/۱۱/۶

گوگل در سال‌های اخیر برای ساخت نکسوس با شرکت‌های سازنده گوشی‌هوشمند نظیر هوآوی، ال‌جی، اچ تی‌سی سامسونگ و موتورولا همکاری می‌کرد. اما برای اینکه بتواند به صورت جدی وارد میدان جنگ با رقیب سرسخت و دیرینه‌اش آیفون رقابت شود تصمیم گرفت پیکسل را انحصاری تحت نام این شرکت روانه بازار کند. یکی از نکات مثبت گوشی‌های نکسوس سیستم‌عاملش بود. نکسوس‌ها با اندروید خام روانه بازار می‌شدند و عمکرد نرم افزاری بسیاری بهتری نسبت به دیگر گوشی‌های اندرویدی داشتند.

پس از حذف نکسوس جایگزین شدن پیکسل با آن ممکن است برای بسیاری از طرفداران این سوال پیش آمده باشد که گوشی‌های جدید گوگل تفاوت نرم‌افزاری زیادی با نکسوس‌ها داشته باشد. برای صحت یا رد این موضوع در ابتدا شما را با ۴ تعییری که رابط کاربری پیکسل نسبت به نسکوس‌ دارد آشنا می‌کنیم. اما برای این‌که زود قضاوت نکنید تا انتهای مطلب همراه جی‌اس‌ام باشید...    

image

تفاوت‌های رابط کاربری در نکسوس و پیکسل

۱: لانچر

پس از بازکردن قفل گوشی بلافاصله متوجه تغییرات جزئی در Home Screen خواهید شد. ویجت جستجوی گوگل در همان قسمت قبلی قرار دارد اما دیگر نواری شکل نیست و به گوشه سمت چپ فشرده‌تر شده‌است اما با لمس آن به شکل گذشته نمایان می‌شود. در طرف مقابل ویجت Weather قرار گرفته که وضعیت آب و هوای منطقه‌ای که قرار دارید را بهتان نشان می‌دهد. هم در نکسوس و هم در پیکسل این دو ویجت سر جای خود ثابت هستند و نمی‌توان آن‌ها را حذف  یا حتی جا‌به‌جا کرد!

اگر کمی دقت کنید متوجه خواهید شد آیکون و فولدر‌ها ظاهر متفاوت اندکی با یکدیگر دارند. برنامه‌ها درون فولدر در نکسوس روی یک دیگر قرار گرفته‌اند اما در پیکسل کنار هم قرار گرفته‌اند. در پیکسل سایه روشن کم‌رنگی زیر ۵ اپلیکیشن پایینی اضافه شده که شباهت بسیاری به داک iOS دارد. 

image

۲: دستیار 

یکی از مزایای پیکسل نسبت به نکسوس دستیار هوشمند جدید گوگل است که متاسفانه گوگل آن را برای گوشی‌های نکسوس عرضه نکرد. هوش مصنوعی جدید پیکسل ظاهری متفاوت و عملکرد بهتری دارد. در نکسوس همچنان می‌توانید از سرویس Google Now استفاده کنید که چندان قدیمی هم به نظر نمی‌رسد و بسیاری از مواقع به کار می‌آید.

image

۳: صفحه اپلیکیشن‌ها

گولگل صفحه‌ اپلیکیشن‌ها را در پیکسل کمی تغییر داده و ظاهری جدید به آن بخشیده است. دیگر آیکونی برای باز کزدن این صفحه در Home Screen تعبیه نشده است. درست همانند گذشت برای باز کردن صفحه اپلیکیشن‌ها کافیست انگشتتان را از قسمت پایین صفحه‌نمایش به بالا بکشید. حذف آیکون App Drawer کمک شایانی به سادگی و به اصطلاح تمیز‌تر بودن HomeScreen کرده است. اما در نکسوس همچنان این آیکون در جای باقیست.

image

۴: بخش حرکات

بخش Moves در تنظیمات پیکسل باز طراحی شده و با پخش انیمشن کوتاه طرز کارکرد با میان‌بر ها را نشان می‌دهد. همچنین در پیکسل شاهد اضافه شدن دو فرمان جدید هستیم. با کشیدن انگشت به پایین روی حسگر اثر انگشت نوار اعلان ظاهر می‌گردد و با دو بار لمس صفحه نمایش روشن می‌شود. 

image

بلی درست است. تنها تغییراتی که رابط کاربری پیکسل نسبت به نکسوس دارد همین‌ مواردی بود که گفتیم. پس اگر شما هم جزو آن دسته افرادی هستید که فکر می‌کنید پیکسل دیگر آن اندروید خالص و روح گذشته را ندارد کاملا در اشتباهید. گوگل به خوبی می‌داند خریدارن نکسوس شیفته سیستم‌عاملش بودند پس بعید به نظر می‌رسد آن را در پیکسل خراب کند. ممکن است در آینده با افزوده شدن قابلیت‌های به درد نخور یا سنگین شدن سیستم‌عامل پیکسل‌ها نتواند به خوبی امروز کار کنند اما باید گفت فعلا در روزهای کنونی که بر سر می بریم پیکسل نیز همانند نکسوس (چه بسا بهتر) سریع، نرم و روان کار می‌کند. 

آیا با ظهور پیکسل، اندروید خام به خاطره‌ها پیوست؟

خیر. اگر یکی از نکسوس‌هایی که به اندروید ۷ نوقا به‌روزرسانی شده‌اند را در کنار پیکسل بگذارید و با هر دو کار کنید متوجه خواهید شد گوشی‌های جدید گوگل بر خلاف شایعات چندان تفاوتی ندارد. در ابتدا با ۴ تغییری که رابط کاربری پیکسل نسبت به نکسوس داشتند شما را آشنا کردیم. اما برای اینکه بهتان ثابت کنیم اندروید پیکسل همان اندرویدی است که در نکسوس‌ها نصب شده  و چندان تفاوتی ندارد می‌‌توانید نگاهی به ۱۷ عکس زیر بیاندازید. 

اندروید در پیکسل همچنان ساده و تمیز است

۱

image

۲

image

۳

image

۴

image

۵

image

۶

image

۷

image

۸

image

۹

image

۱۰

image

۱۱

image

۱۲

image

۱۳

image

۱۴

image

۱۵

image

۱۶

image

۱۷

image

 

نظر خود را با ما و دیگر جی‌اس‌امی‌ها به اشتراک بگذارید

image

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (3 نظر)

hesam

۱۳۹۵/۱۱/۲۸
داداچ داری برعکس میگیا:-)

حسین

۱۳۹۵/۱۱/۶
به نظرم لانچر خیلی سریع تر و بهتر از قبل شده فقط سوایپ لازم داره و آیکون ها هم یکم مسخره شدن مثه دوربین

hah?

۱۳۹۵/۱۱/۶
ماله نکسوس خیلی شبیه htc هست