خانهاخبار
آینده گوشی‌های هوشمند: باتری‌های ضد آتش

آینده گوشی‌های هوشمند: باتری‌های ضد آتش

محققان دانشگاه استنفورد موفق به ساخت باتری ضدآتشی شده‌اند که بر خلاف نمونه‌های مشابه از نظر بازدهی انرژی هم‌رده باتری‌های معمولی قرار می‌گیرد.
۱۳۹۵/۱۱/۱
image

هرچه تکنولوژی پیشرفت کرد، دستگاه‌های موبایل نیز قدرتمندتر شدند و قابلیت‌هایشان نیز افزایش یافت. اما قدرت بیشتر نیاز به باتری‌های قدرتمندتر و با ظرفیت بالاتر دارد تا بتواند انرژی موردنیاز را تامین کند و موبایل‌ها قابلیت‌هایشان را به خوبی به نمایش در آورند.

در چند سال اخیر شاهد افزایش روزافزون گزارش‌ها در مورد موبایل‌هایی هستیم که هنگام شارژ آتش گرفته‌اند و یا حتی بدتر، در حالت عادی منفجر شده‌اند. قهرمان این عرصه بی‌شک گلکسی نوت 7 سامسونگ است که سال گذشته میلادی به دلیل انفجارهای پیاپی تولیدش متوقف شد و تمامی دستگاه‌های فروخته‌ شده‌اش از سطح بازار جمع‌آوری شد. علت انفجارهای نوت 7 هنوز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. فایده مهمی که انفجارهای نوت 7 داشت این بود که شرکت‌های تکنولوژی و محققان به فکر روش‌هایی افتادند تا از رخ دادن دوباره چنین اتفاقاتی جلوگیری کنند.

برای حل این مشکل محققان دانشگاه استنفورد یک باتری لیتیون-یونی توسعه داده‌اند که به «منسوجات جداکننده بی‌بافت الکتروریسی با ویژگی‌های حرارتی بازدارنده آتش» مجهز شده است. به عبارت ساده‌تر این باتری به یک خاموش کننده آتش داخلی مجهز است. گرچه مفهوم استفاده شده در این باتری جدید نیست، اما باتری‌های قبلی که با این روش ساخته شده بودند از نظر بازدهی انرژی افت شدیدی نسبت به باتری‌های معمولی داشتند. اما بنا به ادعای پروفسور وای کوی (Yi Cui)، دانشمند رهبر پروژه، باتری جدید دانشگاه استنفورد با وجود برخورداری از این سیستم به خوبی باتری‌‌های دیگر کار می‌کند.

image

این باتری از یک فیبر پلاستیکی برای جدا نگه داشتن الکترودهای مثبت و منفی استفاده می‌کند. این فیبر به وسیله تزریق به باتری اضافه می‌شود و به آن خاصیت بازدارندگی آتش می‌دهد. اگر باتری به دمای 150 درجه سانتی‌گراد برسد، این جداکننده ذوب می‌شود و از خود فسفات آزاد می‌کند. دانشمندان دانشگاه استنفورد ادعا می‌کنند که این روش می‌تواند هر نوع آتشی را در عرض 0.4 ثانیه خاموش کند که بی‌شک تحسین‌برانگیز است.

گرچه با زمان عملی شدن و استفاده گسترده از این شیوه یا شیوه‌ای مشابه در باتری‌های لیتیوم-یونی فاصله داریم، اما مطمئنا آرامش‌بخش است که می‌بینیم دانشمندان بی‌وقفه در حال کار بر روی راه‌ حل‌هایی برای مشکل آتش‌گرفتن گوشی‌های موبایل هستند. یا اگر نتوانند جلوی آتش گرفتن آن‌ها را بگیرند، به دنبال آن هستند که نتایج متعاقب آن را به حداقل کاهش دهند.

یک نکته قابل ذکر این است که ال‌جی در تبلیغات برای پرچم‌دار بعدی‌اش، LG G6، وعده داده است که باتری این محصول به لطف سیستم لوله‌های خنک‌کننده مسی هرگز بیش از اندازه داغ نمی‌شود. با توجه به اتفاقی که برای نوت 7 افتاد، احتمالا امسال اکثر شرکت‌ها تلاش می‌کنند که یک سیستم‌ خنک‌کننده در پرچم‌دارهایشان تعبیه کنند یا به طریقی جلوی بالا رفتن بیش از حد دمای آن‌ها را بگیرند.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (3 نظر)

rs76

۱۳۹۵/۱۱/۳
دقیقا

محمد

۱۳۹۵/۱۱/۲
فایده نداره داداچ دانشمندا هر چقد هم زور بزنن بازم سامسونگ با اقتدار منجر میشه

cadillac

۱۳۹۵/۱۱/۲
اون شرکت های خیلی خیلی بزرگ از htc یاد بگیرن مشکل حلە .