خانهاخبار
به‌روزرسانی بزرگ ویندوز 10 در راه است: تمام چیزهایی که درباره آن می‌دانیم

به‌روزرسانی بزرگ ویندوز 10 در راه است: تمام چیزهایی که درباره آن می‌دانیم

بعد از گذشت یک سال و نیم از عرضه ویندوز 10 حالا مایکروسافت خود را برای عرضه عمومی دومین به‌روزرسانی بزرگ این سیستم عامل با نام Windows 10 Creators Update آماده می‌کند.
۱۳۹۵/۱۱/۸

ویندوز 10 این روزها به سوگلی شرکت مایکروسافت تبدیل شده است. بعد از انتقادات زیادی که به ویندوز 8 بخاطر عملکرد و رابط کاربری آن وارد بود، مایکروسافت سعی کرد تا آن شکست را جبران کند. حالا بعد از گذشت یک سال و نیم از عرضه نسخه اولیه ویندوز 10، این سیستم عامل توانسته است بیش از ۲۵ درصد از سهم بازار را کسب کند و مایکروسافت هم برای افزایش این سهم و قدرت سیستم عامل خود برنامه‌های هیجان انگیزی دارد.

آینده ویندوز

طبق گفته‌های ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت، این شرکت فعلا هیچ برنامه‌ای برای عرضه یک سیستم عامل دیگر ندارد. سیستم عامل فعلی این شرکت، یعنی ویندوز 10، به شکل یک هسته عمل می‌کند که می‌تواند نیازهای رایانه‌های شخصی، دستگاه‌های همراه، کنسول‌های بازی و اینترنت اشیا را به شکل متمرکز پاسخ بدهد. مایکروسافت هم با استفاده از این هسته تنها با ارائه به‌روزرسانی‌هایی سعی می‌کند اشکالات آن را رفع و ویژگی‌های جدیدی به آن اضافه کند.

image

این شکل از به روز‌رسانی‌های منظم و تغییر از سبک قدیمی عرضه یک سیستم عامل برای چند سال، با توجه به قدرت گرفتن رقیبانی مانند اپل و گوگل، می‌تواند به مایکروسافت در حفظ بازار کمک کند.

اولین بار مرداد ماه ۱۳۹۵ بود که مایکروسافت به مناسبت یک سالگی عرضه ویندوز 10 یک به‌روزرسانی بزرگ برای این سیستم عامل عرضه کرد و کیفیت آن را به حد خوبی بالاتر برد و اشکالات آن را رفع کرد. اما قبل از عرضه این به‌روزرسانی صحبت از بسته‌های دوم و سوم هم در میان بود که در دستور کار این شرکت قرار گرفته بودند.

در نهایت در کنفرانسی که آبان ماه ۱۳۹۵ برگزار شد مایکروسافت به شکل رسمی از به‌روزرسانی بزرگ بعدی ویندوز 10 با نام Windows 10 Creators Update و توجه ویژه به هنرمندان و طراحان سه بعدی رونمایی کرد. در ادامه با ویژگی‌های جدید این سیستم عامل آشنا خواهیم شد.

ویژگی‌های Windows 10 Creators Update چیست؟

فضای سه بعدی برای همه:

image

مایکروسافت قرار است شما را برای ورود به دنیای واقعیت‌های ترکیبی آماده کند. در حالی که اکثر شرکت‌ها به دنبال ساخت و پیشرفت بخش سخت‌افزاری تکنولوژی‌های واقعیت افزوده و واقعیت مجازی هستند و این بخش‌ها هنوز از لحاظ محتوا غنای کافی را ندارند، مایکروسافت قصد دارد در به‌روزرسانی بعدی سیستم عامل خود این مورد را محور کار خود قرار دهد. خلق، ویرایش، انتشار و مشاهده اجسام و تصاویر سه بعدی به شکل کامل توسط ویندوز پشتیبانی خواهد شد. برنامه Paint بازنشسته و یک نسخه جدید با قابلیت طراحی جایگزین آن می‌شود. در مایکروسافت آفیس می‌توانید اشکال و نمودارهای سه بعدی رسم کنید و دستگاه مجهز به ویندوز 10 شما حالا کاملا آماده ترکیب و هماهنگی با پرینترهای سه بعدی برای خلق دنیایی جدید می‌شود.

واقعیت ترکیبی:

image

مایکروسافت با نمایش ویندوز هولوگرافیک و هولولنز افراد بسیاری را به تحسین وادار کرد. حالا و با همکاری شرکت‌های لنوو، دل، اچ‌پی و ایسر فاز اول این پروژه بزرگ قرار است به خانه کاربران قدم بگذارد. با استفاده از سیستم واقعیت ترکیبی مایکروسافت می‌توانید با استفاده از دوربین محیط پیرامون خود را ببینید و همزمان واقعیت مجازی را با آن ترکیب کنید و عناصر مجازی را درون محیط واقعی ببینید. این اما تمام کار نیست، شما می‌توانید آن‌ها را به شکل مجازی لمس کنید، کوچک یا بزرگ کنید و یا با ضربه زدن آن‌ها را اجرا کنید.

ویندوزتان را همه جا با خود به همراه داشته باشید:

image

تا پیش از این در صورتی که از حساب کاربری مایکروسافت برای ورود به چند سیستم مجهز به ویندوز 10 استفاده می‌کردید بعضی از تنظیمات به شکل خودکار همگام‌سازی می‌شد. حالا مایکروسافت پا را فراتر گذاشته و با استفاده از قابلیتی به نام Windows Anywhere قصد دارد این امکان را گسترش دهد. به این صورت شما مهم نیست از چه سیستمی استفاده می‌کنید، با همگام‌سازی حسابتان یک حس مشترک تجربه خواهید کرد.

سیستمی امن‌تر با مرکز امنیتی ویندوز:

image

بسیاری از کاربران عادی در حال حاضر از وجود Windows Defender در ویندوز 10 به عنوان آنتی‌ویروس پیش‌فرض راضی هستند، اما مایکروسافت دست از ارتقای این محصول نمی‌کشد. با به‌روزرسانی بعدی این بخش از ویندوز با Windows Defender Security Center جایگزین می‌شود. این برنامه که حالا بر خلاف نسخه قبلی خود کاملا با ویندوز یکپارچه شده قرار است تمام فعالیت‌های ایمنی شما را زیر نظر بگیرد. از موتور کاوش بدافزارها تا تنظیمات امنیتی سیستم، تشخیص مشکلات احتمالی در کارکرد سیستم، وضعیت سرویس ها، آپدیت ویندوز، فضای ذخیره‌سازی، باتری دستگاه و حتی به روز نبودن درایورها. با این قابلیت ویندوز 10 اطمینان حاصل می‌کند که همیشه بهترین تجربه را از کار با آن داشته باشید.

فیلتر رنگ آبی:

image

احتمالا برنامه‌هایی مانند f.lux، twilight یا قابلیت Night Shift در دستگاه‌های اپل را دیده‌اید. این برنامه‌ها با فیلتر کردن رنگ آبی نمایشگر و تنظیم رنگ‌بندی آن به کاربران کمک می‌کنند تا در ساعات پایانی روز تجربه بهتری از کار با دستگاه‌هایشان داشته باشند و از اختلال در خواب آن‌ها جلوگیری می‌کند. قابلیت Blue Light Filter ویندوز 10 ضمن زمان‌بندی خاص، به صورت خودکار حرارت و دمای رنگ‌های صفحه نمایش را برای راحتی کاربران تغییر می‌دهد.

به‌روزرسانی مرورگر مایکروسافت اج:

image

مرورگر نسل جدید مایکروسافت هم در این به‌روزرسانی تغییرات زیادی را به خود می‌بیند. قابلیت جدیدی با نام Set Aside Tabs ذخیره سازی تب‌ها و بازکردن آن‌ها در زمانی دیگر را امکان‌پذیر می‌کند. همچنین کاربران می‌توانند یک پیش‌نمایش از تب‌ها را قبل از باز کردن آن‌ها ببینند. مایکروسافت اج هم از این به بعد سعی می‌کند از فلش‌پلیر دوری کند و در صورت مجهز بودن سایت‌ها از پلیر HTML5 به شکل پیش‌فرض استفاده می‌کند. قابلیت جدید Snooze در این مرورگر می‌تواند یادآوری هایی برای صفحات وب تعریف کرده و در زمان مناسب توسط دستیار صوتی ویندوز، کورتانا، یا نوار اطلاع‌رسانی مطالعه آن را به شما یادآوری کند. علاوه بر این کاربران مایکروسافت اج از این به بعد می‌توانند کتاب‌های EPUB را درون مرورگر خود مطالعه کنند.

حالت مخصوص بازی یا Game Mode:

image

مایکروسافت در این به‌روزرسانی توجه ویژه‌ای به طرفدران بازی دارد. با قابلیت جدیدی که به این سیستم عامل اضافه شده است سیستم‌های خانگی برای اجرای بازی‌های کامپیوتری بهینه می‌شود تا با بالاترین قدرت بازی شما را اجرا کند. با فعال کردن این حالت برنامه‌های غیرضروری در پس‌زمینه غیرفعال شده و تمام قدرت پردازنده، رم و کارت گرافیک در خدمت بازی در می‌آید. علاوه بر آن امکانات دیگری را نیز برای دوست داران بازی شاهد خواهیم بود؛ اضافه شدن دکمه Game Broadcasting برای استفاده از سرویس استریم ویدیویی Beam، پشتیبانی از بازی‌ها با رزولوشن 4K و همچنین بهبود سرویس انجام رقابتی بازی‌های Arena از جمله این قابلیت‌ها هستند.

ارتباطات سریعتر با MyPeople:

image

حتما شما هم در دایره افراد آشنای خود کسانی را دارید که بیشتر از بقیه با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کنید. مایکروسافت با این قابلیت این افراد را به منوی Task Bar شما می‌آورد تا بتوانید به سرعت به آن‌ها دسترسی داشته باشید، به آن‌ها پیام بدهید یا محتوایی را به اشتراک بگذارید. علاوه بر هماهنگی کامل این قابلیت با Skype ،Email ،Office و دیگر برنامه‌های کاربردی، بخش مخاطبان ویندوز 10 هم برای بیشتر کاربردی شدن دستخوش تغییراتی خواهد شد.

کورتانا:

image

دستیار صوتی هوشمند مایکروسافت همین حالا هم در رده باهوش‌ترین‌ها قرار داد و حالا قرار است هوش و قابلیت‌های این دستیار دیجیتالی بیشتر هم بشود. کورتانای جدید در صورتی که ویندوز شما قفل باشد هم می‌تواند دستوراتتان را انجام دهد. علاوه بر این می‌توانید دستورات جدیدی را برای خاموش کردن، راه‌اندازی مجدد، تغییر میزان صدا، یا حتی کنترل پخش موسیقی در پخش‌کننده‌هایی مانند TuneIn Radio و iHeartRadio به کورتانا بدهید.

متوقف کردن به‌روزرسانی ویندوز:

image

در حال حاضر در صورتی که سرویس Update ویندوز شما فعال باشد به‌روزرسانی‌ها به شکل خودکار دانلود و نصب می‌شوند اما به‌زودی کاربران می‌توانند با استفاده از یک دکمه وقفه یا Pause در بخش Windows Updates، به مدت 35 روز از دانلود و نصب به‌روز رسانی‌ها جلوگیری کنند. به این ترتیب امکان جلوگیری از نصب به‌روزرسانی‌های ناقص و همراه با باگ ممکن خواهد بود.

صفحات مرگ سبز:

image

ویندوز گروهی از کاربران را در بخش Windows Insider خود دارد که نسخه‌های آزمایشی ویندوز را قبل از عرضه عمومی بررسی می‌کنند. حالا مایکروسافت برای این دسته از کاربران صفحات مرگ خاصی را با رنگ سبز تدارک دیده تا خطاهای مربوط به تغییرات نسخه‌های آزمایشی را از خطاهای اصلی با رنگ آبی جدا کند.

بهبود پشتیبانی از تاچ‌پد:

image

تاچ‌پد بعضی از دستگاه‌های قدیمی‌تر هنوز به طور کامل توسط ویندوز 10 پشتیبانی نمی‌شود. مایکروسافت قصد دارد نه تنها این مشکل را حل کند، بلکه قابلیت‌های جدیدی را به شکل پیش‌فرض به سیستم عامل خود بیاورد. کاربران می‌توانند با این به‌روزرسانی عملکردهای خاصی را برای لمس تاچ‌پد با سه یا چهار انگشت تنظیم کنند.

تاچ‌پد مجازی:

image

کاربران ویندوز 10 به‌زودی یک قابلیت جدید به نام تاچ‌پد مجازی را تجربه می‌کنند. با تاچ‌پد مجازی می‌توانید از گوشه صفحه نمایش لمسی دستگاه خود، به عنوان یک تاچ‌پد برای کنترل نمایشگر، تلویزیون یا دیگر رایانه‌ها استفاده کنید. این تاچ‌پد همانند تاچ‌پدهای فیزیکی لپ‌تاپ‌ها عمل کرده و از حرکت‌های لمسی انگشت نیز پشتیبانی می‌کند.

اصلاح سیستم به‌روزرسانی با UUP:

image

این سیستم جدید که با نام Unified Update Platform یا UUP معرفی شده است سبب می‌شود که حجم فایل‌های به‌روزرسانی تا 35 درصد کاهش پیدا کند. اساس کار UUP به گونه‌ای است که با چک کردن نسخه ویندوز 10 موجود، تنها فایل‌های لازم برای ایجاد تغییرات را دانلود می‌کند.

اطلاع‌رسانی‌های File Explorer:

image

فایل اکسپلورر یکی از اصلی‌ترین قسمت‌های ویندوز است که جای ارتقای زیادی دارد و کاربران به شکل مرتب از آن استفاده می‌کنند. در آخرین تغییرات اعمال شده بر روی فایل اکسپلورر هماهنگی با بخش اطلاع‌رسانی‌ها اضافه شده است تا تغییراتی مانند کپی کردن، انتقال دادن و ... از طریق آن منو به شما نمایش داده شود.

Groove Music Maker:

image

درست است که مبنای این به‌روزرسانی بیشتر بر محورهای گرافیکی است و طراحان را هدف قرار داده است، اما مایکروسافت برای اولین بار به هنرمندان حوزه موسیقی نیز توجه ویژه‌ای کرده است. با استفاده از این برنامه که هنگام عرضه به‌روزرسانی منتشر می‌شود کاربران می‌توانند به خلق، ویرایش و بازسازی موسیقی‌های دلخواه خود بپردازند.

شخصی‌سازی ظاهری بیشتر:

image

کسانی که از قدیم کاربر ویندوز بوده باشند حتما با تم‌های ویندوز آشنا هستند. مخصوصا تم‌هایی که در ویندوز ۹۸ یا ویندوز ایکس‌پی باعث می‌شد تا ظاهر سیستم عامل شما از یکنواختی پیش‌فرض آن خارج شود. مایکروسافت قصد دارد تا با اضافه کردن تنظیمات جدید کنترل بیشتری به کاربران برای شخصی‌سازی محیط ویندوز 10 بدهد و در کنار آن بخش جدیدی را در فروشگاه نرم‌افزاری ویندوز استور ایجاد کرده است تا کاربران بتوانند پوسته‌های رایگان و غیررایگان آماده شده را برای شخصی‌سازی ویندوز خود دریافت کنند.

دیگر تغییرات کوچک ویندوز 10 بعد از به‌روزرسانی Creators Update:

  • بهبود بخش Action Center و اضافه شدن قابلیت‌های تعاملی بیشتر
  • اضافه شدن قابلیت Messaging Everywhere و استفاده از اسکایپ به عنوان پیام‌رسان اصلی ویندوز 10
  • جایگزینی Command Prompt با PowerShell به عنوان خط فرمان پیش‌فرض ویندوز با زدن میانبر Win + X
  • پشتیبانی از نمایشگرهای کیفیت بالا و high-DPI  برای تمام نرم‌افزارها
  • قابلیت مخفی کردن لیست برنامه‌ها از منوی استارت
  • اضافه شدن پوشه‌بندی برنامه‌ها در منوی استارت
  • رفع مشکلات مربوط به نمایش صفحه مشکی رنگ در هنگام خروج و ورود به حساب‌های کاربری
  • انیمیشن‌های روان‌تر در هنگام کار با پنجره‌ها
  • بهبود بخش Windows Hello برای ورود از طریق تشخیص چهره
  • اضافه شدن میانبر Win+Shift+S برای ثبت اسکرین‌شات از پنجره فعال
  • اضافه شدن کلید ترکیبی Alt + N برای باز کردن برنامه Snipping Tool
  • اضافه شدن قابلیت بزرگنمایی و Zoom در ویندوز 10 هنگام کار با برنامه‌های ماشین مجازی
  • از پیش فعال بودن Num Lock هنگام وارد کردن رمز اولیه ورود به ویندوز
  • عدم نصب مجدد برنامه‌های پیش‌فرضی که توسط کاربر حذف شده، بعد از به‌روزرسانی و نصب نسخه‌های جدیدتر ویندوز
  • اضافه شدن زبان‌های جدید برای تشخیص و پیش‌بینی کلمات هنگام تایپ متون
  • به‌روزرسانی برنامه Photos برای زیبایی و عملکرد بهتر
  •  به‌روزرسانی برنامه Sticky Notes به همراه پشتیبانی از زبان‌های جدید
  •  بهبود و به‌روزرسانی برنامه Windows Ink
  • به‌روزرسانی Maps و اضافه شدن قابلیت نمایش ترافیک موجود در مسیر

منتظر به‌روزرسانی بزرگ بعدی ویندوز 10 باشید

image

لیست بالا تنها بعضی از تغییراتی هستند که ویندوز 10 با به‌روزرسانی Creators Update به خود می‌بیند. بعضی از آن‌ها در کنفرانس‌های خبری به شکل رسمی معرفی شده‌اند و بعضی از آن‌ها هنگام عرضه نسخه‌های آزمایشی برای جامعه ویندوز اینسایدر خود را نشان داده‌اند. البته مایکروسافت نشان داده است که کیفیت را فدای سرعت نمی‌کند و ممکن است بعضی از این قابلیت‌ها با تاخیر بیشتر و در به‌روزرسانی‌های آینده منتشر شوند.

شرکت مایکروسافت هنوز تاریخ دقیقی برای برای این به‌روزرسانی اعلام نکرده است، اما طبق صحبت‌های انجام شده و شایعات باید منتظر Creators Update در ماه آوریل 2017 باشیم. با توجه به وعده مایکروسافت برای ارائه دو به‌روزرسانی بزرگ در سال 2017، بعد از ارائه این نسخه در بهار بلافاصله کار بر روی ویژگی‌های جدید نیز آغاز می‌شود. کاربرانی که از نسخه‌های معتبر ویندوز استفاده می‌کنند می‌توانند بعد از عرضه به‌روزرسانی به شکل رایگان دستگاه خود را ارتقای نرم‌افزاری بدهند. با توجه به اینکه فعلا مایکروسافت تصمیم خاصی مبنی بر تغییر روش جلوگیری از ویندوزهای غیرقانونی فعال شده ندارد، کاربرانی که در حال حاضر می‌توانند ویندوز خود را به‌روزرسانی کنند نیز می‌توانند بدون نگرانی منتظر این به‌روزرسانی بزرگ باشند.

نظر شما درباره این به‌روزرسانی، عملکرد ویندوز 10 و مایکروسافت جدید تحت نظر ساتیا نادلا چیست؟ مایکروسافت می‌تواند کماکان سلطان مطلق بازار سیستم عامل‌های خانگی و اداری باقی بماند؟

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (21 نظر)

skywalker

۱۳۹۸/۶/۲۰
crysis

n.ii.m.a

۱۳۹۶/۲/۵
اگر ویندوز را از شرکت هایی مثل پرند تهیه کنیم, آیا امکان دریافت آپدیت های بعدی از طریق Windows Update وجود دارد؟

رضا

۱۳۹۶/۱/۲۲
بنده ویندوز ۱۰ ورژن ۱۷۰۳ با بیلد نامبر ۱۶۱۷۰ رو در تاریخ ۱۵ فروردین اپدیت کردم و با نصب این اپدیت احساس میکنم که سیستم عامل و لپ تاپ بنده سرعتش خیلی بیشتر از قبل شده واقعا اپدیتش عالیه سفارش میکنم که دوستانی که ویندوز ۱۰ دارن حتما اپدیت کنن

SARA

۱۳۹۵/۱۱/۱۶
من داره ویندوزم 10م آپدیت میشه
کسی مدونه چجوری باید جلوش رو گرفت؟؟؟

reza

۱۳۹۵/۱۱/۱۱
دوست عزیز امدیت رایگان دیگه تموم شده ولی راهش اینه از سایت مایکروسافت در صفحه ی وین 10 کرم افزار ویندوز 10 اپدیتر رو دانلود کنید بعد از اجرای نرم افزار دیگه شما نیاز نیست کاری کنید خودش دانلود می کنه و نصب می کنه اطلاعاتتون هم می مونه سرجاش حجمش هم حدود 4 گیگ