خانهاخبار
هنگام فروش گوشی مراقب این کلاه‌برداری باشید

هنگام فروش گوشی مراقب این کلاه‌برداری باشید

بسیاری از کاربران هنگامی‌که می‌خواهند گوشی قدیمی خود را بفروشند به مغازه‌دارها و یا مراکز فروش مراجعه می‌کنند؛ اما با پیدایش سایت‌های واسطه برای فروش اجناس دست دوم راه کمی هموارتر شده است و تنها با ثبت آگهی رایگان می‌توانید جنس خود را در معرض فروش بگذارید.
۱۳۹۵/۱۰/۱۸

داستان از جایی شروع می‌شود که گوشی قدیمی دلتان را زده یا اینکه دوست دارید گوشی جدید بخرید و البته روی پول گوشی قدیمی خود نیز حساب کرده‌اید. دو راه پیش رو دارید: به فروشندگانی مراجعه کنید که گوشی دست دوم خرید و فروش می‌کنند یا به سایت‌های واسطه سری بزنید و گوشی خود را آگهی کنید. این سایت‌ها در کنار مزایایی چون رایگان و آسان بودن، معایبی نیز دارند. یکی از معایب این است که شما خریدار گوشی‌تان را به هیچ وجه نمی‌شناسید و تنها باید خودتان با رعایت جوانب احتیاط با خریدار قرار بگذارید. در بین خریداران افراد سودجو و به قول معروف کلاه‌بردار هم کم نیستند. این افراد هرروز در سایت‌ها مشغول جستجو هستند و به‌محض مشاهده آگهی‌ها با شخص آگهی‌دهنده تماس می‌گیرند و تمایل خود را برای خرید اعلام می‌کنند. فروشنده با خریدار برای دیدن جنس قرار ملاقات می‌گذارد. تا اینجای کار هیچ مشکلی وجود ندارد، اما از اینجا به بعد ممکن است مشکلاتی برای فروشنده به وجود آید.

دو اتفاقی که از نزدیک با آن برخورد کردیم نمونه‌های بارزی از همین کلاه‌برداری بودند. شخصی یک لپ‌تاپ برای فروش گذاشته بود و خریدار پس از مراجعه به محل قرار و پسندیدن دستگاه با استفاده از همراه بانک خود اقدام به پرداخت آنلاین می‌کند و فروشنده نیز با دیدن صفحه پرداخت لپ‌تاپ را به او تحویل می‌دهد؛ غافل از اینکه خریدار هیچ پولی پرداخت نکرده و تنها صفحه پرداخت را به فروشنده نشان داده است و به‌سرعت کلید لغو را زده و به جای شماره کارت فروشنده شماره کارت خودش را، که از قبل در کلیپ بورد خود داشته، Paste می‌کند و مبلغ را به حساب دیگر خود می‌ریزد.

قربانی دوم نیز با درج آگهی گوشی خود در یکی از همین سایت‌ها با خریدار قرار ملاقات می‌گذارد. خریدار به او مراجعه می‌کند و با همان شیوه اقدام به پرداخت می‌کند و باز هم خریدار تصور می‌کند پول به‌حسابش واریز شده است، اما در واقع این‌طور نبوده.

خوشبختانه با پیگیری‌های قربانی، کلاه‌بردار در یکی از خریدهای خود به دام پلیس افتاد و وجه گوشی به او بازگردانده شد.

 

اگرچه نمی‌توان منکر مزایای استفاده از این‌گونه سایت‌ها بود، بهتر است نکات زیر را برای اطمینان بیشتر در نظر داشته باشید تا دچار مشکل نشوید:

  • اول از همه سعی کنید به‌تنهایی در محل ملاقات حضور پیدا نکنید. تجربه نشان داده ممکن است خریدار با همکاران خود در محل حاضر شود و اقدام به زورگیری از شما کنند.
  • هیچگاه به ظاهر خریدار اطمینان نکنید.
  •  از خریدار درخواست کنید در صورت امکان با مراجعه به دستگاه ATM وجه را به حسابتان واریز کند.
  • اگر دسترسی به ATM نداشتید حتما تا آخرین مرحله پرداخت را چک کنید و تا رسیدن پیامک واریز به حساب صبر کنید.
  • سعی کنید از فروشنده شماره کارت و شماره حسابش را بگیرید.
  • هیچ‌گاه قبول نکنید که جنس را برای خریدار ارسال کنید و منتظر دریافت وجه از طرف او باشید.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (15 نظر)

فرناز

۱۴۰۱/۱۲/۷
بنظر شما این انصافه که ما فقط ۲۴ ساعت وقت پرداخت داریم برای مزایده ولی فروشنده از ۷ روز تا ۱۰ روز وقت داره برای ارسال و بعد هم که ارسال نمیکنه کلی باید به ایسام پیام بدیم که ارسال نشده و پول ما را برگردانه
درحالیکه قبلا اتوماتیک خود سایت اگه ارسال نمیکرد فروشنده پول را برگشت میزد ولی الان اتوماتیک نیست که بعد از عدم ارسال فروشنده بصورت اتوماتیکی پول خرید را برگشت بزنه
و قبلا فروشنده فقط ۳ روز مهلت ارسال داشت ولی الان کلی بهش وقت ارسال داده اند
درحالیکه سایت ایسام بخاطر خریدار ها سر پا است وگرنه فروشنده اگه خریدار خرید نکنه بدرد لای جرز دیوار هم نمیخوره اکانتش
هر روز هم قوانین جدید به ضرر خریدار و به نفع فروشنده ها میزارند

ساسان

۱۴۰۰/۱/۲۷
من از ایسام زیاد خرید میکنم و مشکلی نداشتم البته یک بار فروشنده ارسال نکرد که پولم رو برگشت دادن. ولی چند تا از دوستانم در ایسام فروشنده حرفه ای هستند و خیلی کالا میفروشند

احسان

۱۳۹۹/۹/۱۲
ایسام به من خیلی ضرر زد ضبط سالم منو یه بابایی خرید و بردش و برگشت داد ولی ضبط من خراب معیوب دستکاری شده و قطعاتی از توش در رده بود با کلی سند مدرک بازم ایسام تو 24 ساعت گول برگشت داد به خریدار. این مشکل باید به کی بگی به ایسام گفتیم گفت رای داورا تصمیم گرفتن که اینجوری باید باشه گفتم جالب من خو تمام مدارک براتون فرستادم مه ضبط سالم بوده فیلم ضبط عکسی که جای انگشت و لحیم کاری برداشتن. در صورتی که قبلا سالم بوده کار میکرده منم دیگه از این سایت ایسام خدافظی کردم راحت شدم از دست کلاهبردار و آدم‌های دزد و خود ایسام که سرگردنه هست

محمد

۱۳۹۸/۱۰/۷
با درود و وقت بخیر !
کلاهبرداری در ایسام خیلی زیاد شده است. ایسام دیگه رسید کالا به دست خریدار را پیگیری نمیکند و در مدت مقرر مبلغ را به حساب فروشنده واریز نمی کند که از پول خریدار و فروشنده بهره بانکی ببرد و ضمن بهره بانکی از کل مبلغ فروشنده به کمیسون خودش هم دست یابد. الان درخواست بستن اکانت خودم را به ایسام داده ام و فکر نکنم که در این بازار کلاهبرداری و دروغگویی دیگر شرکت کنم. چندین بار هم با اینطور خرید اینترنتی از ایسام حسابی سرم کلاه رفته است و برای هر خرید بایست مهارت و دانش کافی در مورد کالای مورد نظر داشت. من نارضایتی خودم را به پشتیبانی ایسام اعلام کرده ام. من از روال کار ایسام شکایت دارم !

ساسان

۱۳۹۸/۶/۲۹
بله بنظر من هم ایسام این مشکل رو حل می‌کنه چون پول رو تا کالا را تحویل نگیری و رضایت ندی به فروشنده نمی‌دن. برای خرید ایسام حرف نداره حتی خیلی چیز هایی که من تو تلگرام میبینم به فروشنده میگم تو ایسام ثبت کنه تعرفه ایسام رو اضافه کنه اگر کلکی تو کار باشه فروشنده تو ایسام نمیزاره چون می‌دونه میتونید شکایت کنید و کالا را پس بدید.