خانهاخبار
کوالکام به خاطر سوءاستفاده از قدرتش نقره داغ شد

کوالکام به خاطر سوءاستفاده از قدرتش نقره داغ شد

کوالکام با حکم کمیسیون تجارت منصفانه کره‌جنوبی به جرم سوءاستفاده از قدرت و از بین بردن امکان رقابت برای سایر شرکت‌ها 854 میلیون دلار جریمه شده است.
۱۳۹۵/۱۰/۹
image

کوالکام را می‌توان در حال حاضر برترین تولیدکننده چیپ‌ست‌های موبایلی دانست؛ شرکتی که با چیپ‌ست‌های اسنپدراگونش توانسته سهم عمده‌ای از بازار گوشی‌ هوشمند را تحت سلطه خود درآورد. با این حال این شرکت در یکی دو سال اخیر با جریمه‌های سنگین و عجیبی به سوءاستفاده از قدرتش متهم شده است. آخرین جریمه این شرکت به کشور کره‌جنوبی مربوط است که کوالکام را نزدیک به 854 میلیون دلار جریمه کرده است. کمیسیون تجارت منصفانه کره ادعا کرده که کوالکام با سوءاستفاده از قدرت خود، شرکت‌های تولیدکننده گوشی هوشمند را مجبور به خرید چندین پتنت بی‌استفاده کرده و تنها در این صورت چیپ‌ست‌های خوش‌ساخت خود را در اختیار آن‌ها قرار می‌داده است.

همچنین این شرکت متهم شده که با عدم ارائه کامل مجوز استفاده از پتنت‌هایی که به چیپ‌ست‌های مدرنش مرتبط است به شرکت‌های رقیب، امکان ایجاد بازار رقابتی را از بین برده است. از جمله شرکت‌هایی که در این زمینه متضرر شده‌اند می‌توان به اینتل، مدیاتک و سامسونگ اشاره کرد.

کمیسیون تجارت منصفانه کره حکم کرده است که کوالکام باید مذاکراتی جدید با مشتریان و رقبایش در زمینه قرارداد‌های پیشین خود داشته باشد و نکات مورد اشاره را در قراردادهای جدید رفع کند.

طبق انتظار، کوالکام از این جریمه خوشحال نیست، جریمه‌ای که گفته می‌شود سنگین‌ترین جریمه تاریخ کره جنوبی تا به امروز است. این شرکت اعلام کرده است که قصد اعتراض به این جریمه از طریق دادگاه را دارد، هرچند شانس موفقیت این شرکت در اعتراض به تصمیم کمیسیون تجارت منصفانه مشخص نیست.

سال گذشته کوالکام نزدیک به 26 میلیارد دلار درآمد داشته که حدود 30 درصد آن از فروش حق امتیاز و پتنت‌ها به شرکت‌ها بوده است. نزدیک به 11 درصد این درآمد از طریق سامسونگ به دست آمده است که اجرایی شدن حکم کمیسیون تجارت منصفانه می‌تواند ضربه بزرگی به درآمد کوالکام در بازار کره‌جنوبی بزند.

این اولین بار نیست که کوالکام بابت چنین اتهاماتی جریمه می‌شود. سال 2015 شرکت آمریکایی 975 میلیون دلار در چین جریمه شد و پس از آن بود که این شرکت حق امتیاز پتنت‌هایش را با قیمتی پایین‌تر به تولیدکنندگان چینی واگذار کرد.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (6 نظر)

hamed395

۱۳۹۵/۱۰/۱۱
یاد سایپا و ایران خودرو افتادم

محمدعلی

۱۳۹۵/۱۰/۱۰
کره باید همچین کمیسیون و داداگاه معتبری داشته باشه ولی ایران ک سالهاست ب خاطر برندهای آمریکای از موبایل گرفته تا هواپیما،خسارت دیده،نباید خسارتی دریافت کنه...

محمد

۱۳۹۵/۱۰/۹
همش تقصیر سامی

sink

۱۳۹۵/۱۰/۹
ما هم یه شکایتی کنیم یه پولی بگیریم مثلا
چه قوانین مسخره ای :| صد‌رحمت به قوانین کشور خودمون :|
انگار زور کرده از من بخرین
اگر اینطوریه یه شرکتی مثل اپل هم باید هر سال جریمه بشه بخاطر اینکه آی او اس رو با گوشی های آیفون عرضه میکنه ! یا بخاطر اینکه سوکت لایتنینگ داره !
یکی از خنده دار ترین اخباری بود که تو ماه جاری خوندم

ARTIN

۱۳۹۵/۱۰/۹
سلام.قانون به این میگن.نه به اون چیزی که ما داریم.البته به نظر من اون چیزی که ما داریم راه حل های استفاده از رانت و قدرت هست تا قانون