خانهاخبار
لمس یک نابغه؛ MacBook Pro با نوار Touch Bar و Touch ID معرفی شد

لمس یک نابغه؛ MacBook Pro با نوار Touch Bar و Touch ID معرفی شد

لحظاتی پیش اپل از نسل جدید مک‌ بوک پرو‌ رونمایی کرد، در ادامه برای اطلاعات بیشتر درباره این شاهکار اپل همراه ما باشید.
۱۳۹۵/۸/۶

کنفرانس امشب اپل تحت عنوان hello again به معنای سلامی دوباره ساعت ۲۰:۳۰ به وقت ایران برگزار شد که با پوشش زنده آن در کانال تلگرام GSMWebSite@ شما را همراهی کردیم.

image

اپل در این مراسم اپلیکیشن TV را برای سیستم‌عامل‌های tvOS و iOS منتشر کرد که سریال‌ها و فیلم‌های موردعلاقه‌تان را به شما پیشنهاد می‌کند و با سیری آیفون/آیپد و ریموت اپل تی‌وی نیز کار می‌کند.

image

اما ستاره امشب اپل چیزی نبود جز مک‌بوک پرو (MacBook Pro) جدید با نوار Touch Bar و Touch ID که جایگزین مدل‌های کنونی و مدل ارزان‌تر و فاقد Touch Bar آن جایگزین مک‌بوک ایر شدند و بدین ترتیب MacBook Air رسما بازنشسته شد.

image

مدل ۱۳ و ۱۵ اینچی نسل جدید مک‌بوک پروها به ترتیب تنها ۱۴.۹ میلی‌متر و ۱۵.۵ میلی‌متر ضخامت دارند که بار دیگر شاهد شاهکار جدید تیم معماری اپل با سرپرستی جای‌آیو هستیم و به نوعی می‌توان گل سرسبد امسال را مک‌بوک پروهای جدید این شرکت دانست. 

image

مک‌بوک‌ پرو ۱۳ اینچی برخلاف برادر بزرگ‌تر خود با کاهش وزن نسبتا خوبی مواجه بوده و طبق گفته اپل تنها ۱.۳۶ کیلوگرم وزن دارد که باعث می‌شود بتواند نقش مک‌بوک ایر را ایفا کند و طرفداران آن را به سمت خود بکشد، چراکه دیگر خبری از تولید مدل جدید مک‌بوک ایر نخواهد بود و تنها دو محصول MacBook و MacBook Pro در صحنه رقابت نوت‌بوک‌ها نقش ایفا می‌کنند.

image

بزرگ‌ترین تغییر و تحول مک‌بوک پرو‌های جدید Touch Bar است، اما وظیفه و عملکرد آن چیست؟ تاچ بار یک نوار جدید از جنس OLED بالای کیبورد است که جاگزین دکمه‌های فانکشن شده و بسیار کاربردی‌تر از دکمه‌های فیزیکی است؛ مطابق با هر برنامه‌ای شکل می‌گیرد و دکمه‌های آن را طبق سلیقه‌تان می‌توانید شخصی‌سازی کنید.

image

نسل دوم سنسور اثر انگشت تاچ‌آیدی که پیش از این در آیفون و آیپد‌ها دیده‌ بودیم نیز در مک‌بوک‌ پرو‌های جدید به کار رفته و سمت راست نوار Touch Bar جا خوش کرده و با پوشش سفایر محافظت شده است. بدین ترتیبت کاربران نیازی به وارد کردن رمز به صورت تایپی ندارند و همانند آیفون به وسیله شناسایی اثر انگشت دستگاهشان را باز می‌کنند و خرید‌هایشان را از طریق Apple Pay انجام می‌دهند.

image

تصویر زیر نمونه‌ای از چند کار اصلی را نشان می‌دهد که با Touch Bar می‌توان انجام داد که در نوع خود بسیار جالب است و بار دیگر شاهد نوآوری خلاقانه اپل هستیم. نکته درخشان این نوار جادویی و سیستم تاچ آی‌دی به کار رفته در آن استفاده از تراشه‌ای جدید با نام T1 در مک‌بوک‌ پرو‌های جدید است که به نوعی کمک‌پردازنده حساب می‌شود. وظیفه اصلی آن نیز پردازش اطلاعات مرتبط با امنیت است و فرایند‌هایی همچون خرید با Apple Pay و دسترسی ورود به سیستم‌عامل و اطلاعات درون آن را ایمن‌تر می‌سازد. سیستم امنیتی سنسور Touch ID با نام Secure Enclave شناخته می‌شود. این سیستم پیش از این در آی‌دیوایس‌های مجهز به سنسور اثر انگشت به کار رفته و به نوعی امتحان خود را تا حدودی پس داده است.

image

طبق گفته اپل، مک‌بوک پرو‌ جدید به بهترین نمایشگر‌ میان صفحه‌نمایش تمام مک‌های تولیدشده تاکنون مجهز است که بهترین تصاویر را به نمایش می‌گذارد و عملکرد بهتری نسبت به مدل پیشین خود دارد. نرخ کنتراست ۶۷ درصد بیشتر شده، ۵۰۰ نیت نور بیشتری دارد و ۲۵ درصد طیف رنگی بیشتری را به نمایش می‌گذارد.

image

عملکرد پردازشی و گرافیکی نیز با بهبود‌ همراه بوده، اما همان عمر باتری ۱۰ ساعته حفظ شده است. مک‌بوک پرو‌های جدید ۱۳۰ درصد عملکرد گرافیکی بیشتر، ۱۰۰ درصد سرعت حافظه داخلی بیشتر و قابلیت اورکلاک خودکار CPU به لطف فناوری Turbo Boot شرکت اینتل تا میزان ۳.۸ گیگاهرتز را دارند.

 

image

اسپیکرهای مک‌بوک پرو بازطراحی شده و با به کارگیری اسپیکرهای جدید شاهد افزایش توان میزان خروجی صدا تا بیش از ۵۸ درصد هستیم که ۲.۵ برابر باس (Bass) بلندتر و عمیق‌تر و دو برابر محدوده دینامیکی بیشتری دارد.

image

تمام درگاه‌های قبلی به جز جک ۳.۵ میلی‌متری حذف شده و ۴ پورت تاندربولت ۳ تحت استاندارد USB-C جایگزین آنها شده است. این درگاه با تمام استاندارد‌های قبلی سازگار است و به وسیله تبدیل، کاربر می‌تواند وسایل خود را به دستگاه متصل کند. نکته جالب اینجاست که کاربر برای شارژ مک‌بوک پرو خود می‌تواند از هر چهار پورت استفاده کند. به نظر می‌رسد اپل آن شجاعتی را که در آیفون ۷ و ۷ پلاس به کار برده در مک‌بوک‌ پرو‌های جدید به خرج نداده و همچنان درگاه هدفون را حفظ کرده است!

image

دو بخش سخت‌افزاری رابط کاربری نوت‌بوک‌ها چیزی نیست جز ترک‌پد و کیبورد آن. پس شکی نیست که اپل به بازنگری این دو بخش پرداخته و به آن‌ها بهبود بخشیده است. مک‌بوک پرو‌های جدید مجهز به نسل دوم مکانیزم پروانه‌ای (butterfly) هستند؛ یعنی ۴ برابر پایداری و ثبات بیشتر کلیدها و ترک‌پد جدید نیز بیش از ۲ برابر نسبت به مدل گذشته بزرگ‌تر شده است. 

image

قیمت و مدل‌های مک‌بوک پروهای جدید در انتهای بخش معرفی این محصول رسما اعلام شد. برای اطلاع از آنها همچنان با ما همراه باشید.

image

همان طور که ابتدا گفتیم، دیگر شاهد تولید مدل جدید MacBook Air توسط اپل نیستیم و مک‌بوک پرو ۱۳ اینچ فاقد Touch Bar با قیمت پایین‌تری جایگزین آن می‌شود. بدین ترتیب مدل ۱۳ اینچ بدون Touch Bar با قیمت ۱۴۹۹ دلار، مک‌بوک پرو جدید ۱۳ اینچ دارای Touch Bar با قیمت پایه ۱۷۹۹ و مک بوک پرو ۱۵ اینچ با قیمت پایه ۲۳۹۹ دلار فروخته می‌شود.

image

مک‌بوک پرو جدید در رنگ نقره‌ای همانند نسل گذشته و رنگ جدید خاکستری فضایی یا همان Space Gray، که پیش از این در ساخت آیفون ۵اس تا ۶اس به کار رفته بود، ارائه می‌شود و شاهد رنگ طلایی و رزگلد مانند مک‌بوک نیستیم. از اپل بعید نیست به خاطر جذب مشتری این دو رنگ را برای به‌روزرسانی بعدی این محصول در سال‌های آینده نگه داشته باشد.

image

 

 

 

image

 

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (12 نظر)

sorooshchamani

۱۳۹۵/۸/۹
۱۴.۹ میلی‌متر ذکر شده

احد

۱۳۹۵/۸/۸
سلام
داخل عکس ضخامت مدل 13 اینچی 14.9 میلی متر ذکر شده ولی شما نوشتید 13.9

akbar

۱۳۹۵/۸/۸
باز سرفیس بوک اگه قیمتش بالاست و مدل بالا رده اش گرون تره،کاربردی تر و قوی ترم هست
سیستم عامل ها هم که حرفی باقی نمیذاره...آیفون گوشی با اصالتی هست اما اینکه چون اپل بخاطر گوشی هاش توی ایران معروف شده،باید مک بوک هاشم بهترین باشن،یکمی غیر منطقی هست...
مطمینم اگه سرفیس فون بیاد و البته اونطور که ازش انتظار داریم باشه،برند سرفیس به اندازه برند اپل محبوب و معروف خواهد شد...هم تلفن و هم دسکتاپ

علیا

۱۳۹۵/۸/۸
تاچ بار چیز جالبیه. اما یه نو آوری خاص نیست که بشه روش خیلی مانور داد و هیاهو کرد.
الان تقریبا توی سایتها از این تاچ بار یه غول ساختند و بزرگترین نو آوری اپل توی این کنفرانس این قابلیت به حساب میاد. اما خیلی هم چیز عجیب غریبی نیست و لزوما اولین بار بودن نمیتونه چیز فوق العاده ای باشه

علی

۱۳۹۵/۸/۷
سلام دوست عزیز، واقعیت رو گفتی، اپل فقط پول اسم و رسم و تبلیغات زیبا رو از مشتری میگیره که اونم هر برندی میتونه قشنگ ترین تبلیغات رو بسازه مثل hp که در اصل هیچ احتیاجی به تبلیغ نداره از بس دستگاه هاش خوب و با کیفیت و زیبا هستند.