خانهاخبار
آشنایی با ویژگی‌های آخرین نسخه Tizen، سیستم‌عامل اختصاصی سامسونگ

آشنایی با ویژگی‌های آخرین نسخه Tizen، سیستم‌عامل اختصاصی سامسونگ

سیستم‌عامل نوپای تایزن روز به روز در حال پیشرفت است و با گذشت زمان خود را هرچه بیشتر برای رقابت با اندروید و آی‌او‌اس آماده می‌کند. در این مطلب سعی می‌کنیم جدیدترین امکانات آخرین نسخه تایزن را، که همراه با گوشی Samsung Z2 عرضه شده، بررسی کنیم.
۱۳۹۵/۶/۵

اکثر کاربران یا حداقل طرفداران سامسونگ با سیستم‌‌عامل اختصاصی این کمپانی، Tizen، آشنایی دارند. چند سالی است که از ورود این سیستم‌عامل به بازار و افزایش فروش گوشی‌های مبتنی بر آن صحبت می‌شود، اما آی‌او‌اس و اندروید بسیار بی‌رحم‌تر از این حرف‌ها هستند. اگر خاطرتان باشد، این دو سیستم‌عامل قدرتمند حتی به ویندوز فون هم اجازه نفس‌کشیدن ندادند و این در حالی بود که مایکروسافت یکی از غول‌های نرم‌افزاری دنیاست؛ حال هنوز معلوم نیست سامسونگ می‌خواهد با تایزن چه کار کند.

یکی از ویژگی‌های سامسونگ این است که اهمیت زیادی به صحبت منتقدان نمی‌دهد و کارش را آن‌طور که شایسته می‌داند، انجام می‌دهد. در حالی که بسیاری از کارشناسان معتقدند تایزن هیچ شانسی برای ادامه ندارد، سامسونگ همچنان گوشی‌های جدید مبتنی بر این او‌اس را معرفی می‌کند و به پیشروی در خاک دشمن ادامه می‌دهد! اخیرا پرچمدار تایزنی این کمپانی با نام Z2 معرفی شد که برای اولین‌بار از اتصالات پرسرعت 4G نیز پشتیبانی می‌کند. این گوشی به آخرین نسخه تایزن یعنی 2.4.0.4 به‌روزرسانی شده است که در ادامه نقاط قوت و تغییرات آن را در مقایسه با گذشته بررسی می‌کنیم. البته پیش از خواندن مقاله در نظر داشته باشید که اکثر این ویژگی‌ها چند سالی است در اندروید و آی‌او‌اس حضور دارند، پس انتظار آشپزی‌کردن از تایزن نداشته باشید! در این مطلب صرفا می‌خواهیم با نسخه جدید این سیستم‌عامل  آشنا شویم و ابدا قصد «آپولو هوا کردن» نداریم! با جی‌اس‌ام همراه باشید.

 

گزارش تحویل پیام

image

همان‌طور که اشاره کردیم، بسیاری از این قابلیت‌ها قبلا در سیستم‌عامل‌های رقیب وجود داشته‌اند. به عنوان مثال می‌توان به گزارش تحویل پیام اس‌ام‌اس اشاره کرد که به تازگی وارد تایزن شده است. مطابق تصویر بالا با مراجعه به بخش تنظیمات پیام‌های متنی این بخش را می‌توان فعال کرد.

 

وضعیت باتری

image

با توجه به این‌که میزان شارژ باتری شاید اولین و مهم‌ترین دغدغه کاربران باشد، سامسونگ در اقدامی قابل تحسین امکانات زیادی به این بخش افزوده است. در این قسمت می‌توان درصد باقی‌مانده شارژ باتری و تخمین مدت‌زمان روشن‌ماندن دستگاه را مشاهده کرد. هشدار‌هایی برای پیشگیری از اتمام شارژ باتری و همچنین وضعیت UPSM یا استفاده بهینه باتری نیز در این قسمت به چشم می‌خورد.

 

فعالیت زیر تابش مستقیم خورشید

image

کاربران اکنون می‌توانند به این ویژگی از طریق نوار اعلان‌ها دسترسی داشته باشند. این بخش برای افزایش نور نمایشگر هنگام کارکردن با گوشی در محیط‌های باز است که البته همیشه هم در دسترس نیست و مدت محدودی فعال می‌ماند.

 

یادداشت‌برداری رنگارنگ

image

اپلیکیشن Memos، که برای یادداشت‌برداری در تایزن قرار گرفته، هم اکنون قابلیت رنگ‌آمیزی نوت‌ها را نیز با خود همراه کرده است. بدین وسیله می‌توان یادداشت‌های کاری را به عنوان مثال قرمز کرد و نوت‌های درسی را به رنگ سبز درآورد تا از یکدیگر متمایز باشند.

 

یادداشت‌برداری سریع

image

همان‌طور که از نامش پیداست، Quick Memo برای نوت‌برداری سریع و جداکردن بخشی از متن بدون ورود به اپلیکیشن Memos طراحی شده است. بدین وسیله می‌توان بخشی از متن را انتخاب کرد و گزینه Quick Memo را کلیک کرد.

 

نور متغیر چراغ‌قوه

image

امروزه تقریبا همه گوشی‌ها به فلاش دوربین و همچنین اپلیکیشن چراغ‌قوه مجهز شده‌اند. یکی از ویژگی‌های جدید تایزن این است که میزان نور تابیده‌شده توسط فلاش دوربین قابل کنترل است و می‌توان آن را کم یا زیاد کرد.

 

شخصی‌سازی آیکون‌های صفحه قفل

image

صفحه قفل گوشی همه کاربران حاوی تعدادی میانبر به اپلیکیشن‌های پرکاربرد است. در این بخش معمولا اپ‌هایی مانند دوربین، ماشین‌حساب یا گالری قرار می‌گیرند. در آخرین نسخه تایزن امکان شخصی‌سازی این آیکون‌ها به کاربران داده شده تا به دلخواه آن‌ها را حذف کنند یا تغییر دهند.

 

انتخاب همه فایل‌ها

image

وقتی که در حال مدیریت فایل‌ها در اپلیکیشن File Manager هستید معمولا پیش می‌آید که هزاران فایل جلو چشمتان قرار می‌گیرد و تیک‌زدن همه آن‌ها اندکی سخت است. گزینه «انتخاب همه» برای تایزن در این نسخه قرار داده شده است تا مدیریت فایل‌ها ساده‌تر از گذشته صورت بگیرد. ما هم مثل شما تعجب می‌کنیم از این که تایزن تاکنون این امکان را نداشته است!

 

امکان انتخاب رینگتون‌های دلخواه

image

ظاهرا تاکنون انتخاب آهنگ زنگ‌خور خارج از تعداد محدود پیش‌فرض امکان نداشته، اما بخش افزودن آهنگ به این قسمت طراحی شده است. این امکان در سونی‌اریکسون K750 هم وجود داشت، اما به هر حال تایزن نوپاست و برای پیشرفت باید به آن فرصت داد!

 

افزایش حجم پیام‌های قابل مشاهده

image

پیش از این پیام‌ها در حباب‌های کوچکی قرار می‌گرفتند که مطالعه آن‌ها را اندکی سخت می‌کرد. اکنون حباب‌های بزرگ‌تری در بخش پیام‌های متنی نمایش داده می‌شود و مطالعه متون آسان‌تر از گذشته شده است.

 

حالت Beauty Face در دوربین

image

در آخرین نسخه تایزن حالت جدیدی به نام Beauty Face به دوربین گوشی افزوده شده است. این فیلتر به کاربر اجازه می‌دهد تصاویر سلفی زیباتری ثبت کند.

 

بلاک‌کردن پیام‌های ناخواسته

image

همان‌طور که از عنوانش پیداست، در این بخش می‌توان پیام‌های ناخواسته را از شماره‌های ناخواسته بلاک کرد تا دیگر مجبور به خواندن آن‌ها نباشید.

 

انتقال ACL به کارت حافظه خارجی

image

اپلیکیشن ACL، که به کاربران تایزن امکان استفاده از اپ‌های اندروید را می‌دهد، حجم باورنکردنی 270 مگابایتی دارد که با استفاده بیشتر نیز افزایش می‌یابد. پس از به‌روزرسانی تایزن می‌توان این اپ را به کارت‌حافظه خارجی منتقل کرد و از فضای آزاد‌شده در حافظه داخلی لذت برد.

 

نظر شما درباره آخرین نسخه تایزن چیست؟ درست است که سامسونگ برندی قدرتمند در زمینه تولید گوشی است، اما آیا توانایی رقابت با اندروید و آی‌او‌اس در بعد نرم‌افزاری را هم دارد؟ آیا شما حاضر به خرید گوشی‌های تازنی هستید؟

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (38 نظر)

محسن

۱۳۹۵/۱۰/۱۱
تو گوشی و تبلت فوق العاده

محسن

۱۳۹۵/۱۰/۱۱
سامسونگ نیاز به خود باوری داره
الان پر شده گوشی های اندرویدی چینی و..
سامسونگ از لحاظ سخت افزاری حرف نداره مشکلش تو نرم افزار باید عر چه سریعتر برنامه های مفید و کاربردی واسه تایزن بسازه و..
کل گوشی هاش بکنه تایزن
تا بتونه با رقیبش اپل بجنگه
منم از انروید خسته شدم

مهدی

۱۳۹۵/۶/۸
سامسونگ سی پی یو اکسینوس زد بهترین شد
سامسونگ صفحه نمایش سوپر امولد زد بهترین شد
و...
سامسونگ سیستم عامل زد بهترین خواهد شد

ایمان

۱۳۹۵/۶/۷
خو یکی به من بگه این همه تنوع سیستم عامل برای چیه
قیافه و ظاهرشون که روز به روز مث هم می شه
همشونم روز به روز به جای بهتر شدن پر باگ می شن
به سیستم عامل بی نقص اپل دلمون خوش بود که اونم داره کم کم پر ایراد میشه
همشون برن بمیرن اگه نمیتونن یه چیز درست و حسابی بزنن سیستم 1100 بهتر از ایناس

مهدی بوشهری

۱۳۹۵/۶/۷
همون تسلط دیگه؟