خانهاخبار
ترابردپذیری از مرحله آزمایشی خارج و وارد فاز تجاری شد

ترابردپذیری از مرحله آزمایشی خارج و وارد فاز تجاری شد

طرح انتقال شماره‌های همراه از اپراتوری به اپراتور دیگر، یا به‌اصطلاح ترابردپذیری، از مرحله آزمایشی خارج و وارد فاز تجاری شد. بدین‌ترتیب اپراتورها از امروز می‌توانند تبلیغات خود را برای جذب مشترک آغاز کنند.
۱۳۹۵/۵/۳۱

طرح ترابردپذیری شماره‌های همراه، که ۲۰ تیرماه سال جاری پس از کش‌وقوس فراوان به‌صورت آزمایشی اجرا شد، سرانجام از مرحله آزمایشی خارج شد. این خبر صبح امروز در مراسمی اعلام شد که با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در تهران برگزار شده بود. 

image

به گزارش خبرنگار ایسنا، در آستانه فرارسیدن هفته دولت، طرح ترابردپذیری شماره‌های تلفن همراه (MNP) پس از پایان دوره اجرای آزمایشی، در مراسمی با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به بهره‌برداری رسید.

ترابردپذیری شماره‌های تلفن همراه (Mobile Number Portability) مجوزی است که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی صادر کرده و در قالب این طرح هر مشترک می‌تواند بدون تغییر شماره خود، نسبت به عوض کردن اپراتور خود اقدام و بر حسب علاقه خود از سرویس‌ها و خدمات اپراتورهای دیگر استفاده کند.

اجرای طرح ترابردپذیری شماره‌های تلفن همراه از ۲۰ تیر ماه به صورت آزمایشی آغاز شد، تا همزمان با ارزیابی مستمر عملکرد اپراتورها و پایش اقدامات در مرکز ترابرد سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، برخی محدودیت‌ها برداشته شد و راه‌اندازی تجاری آن آغاز شد.

علی‌اصغر عمیدیان، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، اصلی‌ترین هدف رگولاتوری را افزایش رقابت در جهت افزایش و تنوع در خدمت، افزایش کیفیت، تعدیل قیمت‌ها و توسعه شرکت‌های میانی با ایجاد نوآوری دانست.

او با بیان مزایای ترابردپذیری (MNP) گفت: رگولاتوری با حل یکی از موانع رقابت به بهینه‌سازی تخصیص منابع شماره‌ها و حقوق مصرف‌کنندگان دست یافت.

وی با اشاره به رشد بازیگران عرصه، به طوری که ضمن حفظ رقابت با هم همکاری نزدیک و کارآمد داشته باشند، ادامه داد: باید قدر این دستاورد را دانست.

به گفته عمیدیان به عنوان دستاورد جانبی این پروژه می‌توان به همکاری اپراتورها علی‌رغم رقابت، آمادگی و تغییر روش مسیریابی اپراتورها به ACQ، درگیری همه بخش‌های اپراتورها، بازسازی پایگاه‌های داده اپراتورها و سازگاری با دیگر پروژه‌ها همچون رومینگ ملی، سامانه هویت و  پیامک انبوه اشاره کرد.

وی با اشاره به روند اجرایی ترابردپذیری در دنیا گفت: کشورهای مختلف دنیا در زمان‌های مختلف به این امر اقدام کردند و ما با بررسی تجربیات دیگر کشورها در سال ۲۰۱۶ به این کار دست زدیم.

وی با بیان انجام برخی اقدامات مقدماتی در این زمینه از  آغاز دوره آزمایشی این طرح از یک ماه پیش خبر داد و گفت: بدون هیچگونه تبلیغی، در کل بیش از ۱۰ هزار درخواست در سیم کارت دائمی و اعتباری دریافت شد که ۳۰۰۰ مورد درخواست موفق داشتیم.

عباسی شاهکوه، معاون رگولاتوری، هم در این جلسه ازجمله مشکلات عمده ترابردپذیری دردوره آزمایشی را عدم ارتباط صحیح اپراتورها با سیستم هویت و قطع سیم کارت مشترک دانست.

در ادامه صدوقی، مدیرعامل همراه اول، هم ترابردپذیری را بزرگ‌ترین فرصت برای همراه اول و مشترکان اعلام کرد.

درفولی، مدیرعامل ایرانسل، هم تاکید کرد که ترابردپذیری درایران با تاخیر ۱۰ ساله انجام شد و با همت وزیر ارتباطات و معاونان، یک ساله به پایان رسید.

اما صدری، مدیرعامل رایتل، اظهار کرد: به دور از نارقابتی‌ها، اجازه دهیم مردم خودشان تصمیم بگیرند. او همچنین در بخشی از سخنانش گفت بیشترین ترابرد از سمت دو اپراتور به رایتل بوده است.

عمیدیان پیش از این دوره آزمایشی یک ماهه را برای این طرح پیش‌بینی کرده بود و بدین ترتیب، بهره‌برداری تجاری از طرح ترابردپذیری شماره‌های تلفن همراه (MNP ) از امروز یکشنبه ۳۱ مرداد ماه آغاز می‌شود.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تفاوت دوره آزمایشی را راهی برای اطمینان حاصل کردن از عملکرد صحیح اپراتورها و ارتقای کیفیت خدمات در دوره راه‌اندازی تجاری می‌داند و به گفته او بین دوره آزمایشی و دوره بهره‌برداری محدودیت تعداد شماره‌های قابل ترابردشدن و عدم امکان ترابرد شماره برای مشترکان حقوقی است.

همچنین مقرر است در زمان اجرای تجاری ترابردپذیری، وضعیت اپراتورها به ‌طور هفتگی از سوی سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رصد شود و تعداد مشترکین جدیدی که می‌توانند جذب کنند با توجه به نتیجه آزمایش‌ها در دوره آزمایشی به آنها اعلام شود و اگر اپراتوری در مرحله آزمایشی شرایط مناسب را رعایت نکند و دستخوش تخلف شود، در مرحله تجاری و بهره‌برداری اقتصادی به او اجازه گرفتن مشترک داده نخواهد شد و یا این تعداد محدود می‌شود.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)