خانهاخبار
اینتل از این به بعد پردازنده‌های ARM تولید می‌کند

اینتل از این به بعد پردازنده‌های ARM تولید می‌کند

شرکت اینتل اعلام کرده است که مجوز تولید تراشه بر اساس معماری ARM را دریافت کرده است.
۱۳۹۵/۵/۲۹
image

در چند هفته اخیر، شایعاتی مبنی بر استفاده اپل از مودم‌های LTE ساخت شرکت اینتل در نسل بعدی گوشی هوشمند خود، آیفون 7، شنیده می‌شود. در همین حین که این شایعه هنوز به تایید رسمی نرسیده است، به نظر می‌رسد شرکت اینتل برای پررنگ کردن نقش خود در صنعت گوشی هوشمند گامی دیگر برمی‌دارد.

اینتل پردازنده‌های خود را بر اساس معماری x86 تولید می‌کند که به کمک آن توانسته است بازار  پردازنده‌های رایانه‌های شخصی را تحت سلطه خود درآورد. با این حال در صنعت گوشی هوشمند معماری ARM طرفدار بیشتری دارد، زیرا پردازنده‌هایی که با استفاده از این معماری ساخته شده‌اند، به دلیل استفاده از ترانزیستورهای کمتر، مصرف کمتری دارند و کمتر داغ می‌کنند. این موضوع یکی از دلایلی است که چند ماه پیش اینتل اعلام کرد دیگر پردازنده‌های کم‌مصرف Atom خود را برای گوشی موبایل تولید نخواهد کرد. اما بازار گوشی هوشمند آنقدر وسوسه‌‌انگیز است که این شرکت به طریقی دیگر وارد این بازار شود.

image

اینتل رسما اعلام کرده که طی قراردادی مجوز استفاده از معماری ARM را از شرکت ARM دریافت کرده است. این موضوع باعث می‌شود که شرکت‌های بیشتری به اینتل و محصولاتش روی بیاورند. شرکت ARM که مبدع این معماری است خود دست به تولید سخت‌افزار نمی‌زند و مجوز استفاده از ابداعاتش را به شرکت‌های دیگر واگذار می‌کند.

البته ممکن است همکاری اپل و اینتل به این زودی تا حد تولید پردازنده‌های Ax پیش نرود، زیرا اپل اکنون شریک تجاری خود را دارد. شرکت تایوانی TSMC تولیدکننده اصلی پردازنده A10 برای آیفون 7 است و خبرهایی به گوش می‌رسد مبنی بر این که اپل و تی‌اس‌ام‌سی برای تولید بخش عمده پردازنده‌های A11 نیز با یکدیگر به توافق رسیده‌اند.

با این حال اینتل با دریافت این مجوز و در اختیار قرار دادن خط تولید پردازنده‌های 10 نانومتری خود به شرکت‌های طالب، می‌تواند نقش خود را در بازار گوشی هوشمند پررنگ‌تر کند. در صورتی که در این کار موفق باشد، احتمال همکاری اپل با این شرکت در زمینه ساخت پردازنده در آینده نزدیک، دور از انتظار نیست.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (2 نظر)

حسین باختر اصل

۱۳۹۵/۵/۳۰
اینتل بهتر از بقیه است

rbmscpsaj

۱۳۹۵/۵/۲۹
این کار موقتا خیلی خوبه ولی یه اتفاقی تو صنعت کامپیوتر داره میفته که کلا تمام این مشکلات تبدیل نشدن موبایل به کامپیوتر ناگهانی بر طرف میشه که جی اس ام خبری ازش نداره. ولی خوب چون الان گفتم ممکنه دنبالش بگرده. اخبار اینده رو دنبال کنید شاید دیدید.