خانهاخبار
مراقب آیفون‌های Refurbished در بازار باشید

مراقب آیفون‌های Refurbished در بازار باشید

فروش محصولات اپل در بازار کشورمان آن‌طور که باید و شاید طبق استانداردها پیش نمی‌رود و برخی فروشندگان و واردکنندگان برای کسب سود بیشتر دست به کارهایی می‌زنند که چندان مناسب به نظر نمی‌رسد. در ادامه همراه ما باشید با گزارش اختصاصی جی‌اس‌ام در این رابطه.
۱۳۹۶/۴/۲۸

متاسفانه به دلیل نبودن پشتیبانی رسمی اپل در کشورمان، برخی فروشندگان و واردکنندگان آیفون برای کسب سود بیشتر اقدام به کارهایی می‌کنند که به نفع مشتری نیست و تغییراتی ایجاد می‌کنند که کاربران عادی و حتی برخی فروشندگان قادر به تشخیص آن نیستند.

در #مشاورخرید این هفته قصد داریم نکته‌ای درباره خرید آیفون به شما بگوییم که حتما باید به آن دقت شود تا اگر قصد خرید این گوشی را دارید، با مشکلی مواجه نشوید. مدتی پیش این آموزش را در اختیارتان قرار دادیم: چگونه هنگام خرید آیفون از دست دوم نبودن آن مطمئن شویم؟ اما فروشندگان ترفندهای دیگری نیز به کار می‌گیرند! برای همین باید دقت بیشتری به خرج داد.

 

شاید یکی از اصلی‌ترین دلایلی که باعث می‌شود هنگام خرید محصولات اپل در بازار کشورمان دقت بیشتری کنیم عدم پشتیبانی رسمی و گارانتی محصولات این برند است. اگرچه کیفیت ساخت محصولات اپل بالاست و معمولا چند سال اول با مشکلی مواجه نمی‌شوند، چند سالی می‌گذرد که کاربران و خریداران این برند در کشورمان با مشکلاتی مانند فقدان هرگونه پشتیبانی رسمی و گارانتی و نیز هزینه بالای تعمیرات دست‌وپنجه نرم می‌کنند. ناگقته نماند شرکت‌هایی داخل کشور هستند که محصولات این برند را گارانتی یا بیمه می‌کنند، اما هیچ‌گاه به کیفیت سرویس‌دهی و پشتیبانی و ارتباط با مشتری خود اپل نمی‌رسند. 

image

خب بالاخره می‌رسیم به توضیح روش تقلب فروشندگان!

برخی فروشندگان با استفاده از لیبل‌هایی با جنس خاص و چاپگر‌های گران‌قیمت، که در عکس زیر می‌توانید مشاهده کنید، می‌توانند دست به تقلب‌هایی بزنند؛ مانند عوض کردن سریال نامبر و IMMEI درج‌شده روی جعبه و... این عددها و کدها دست فروشنده را برای تقلب باز‌ می‌گذارند.

image

در ادامه چند نمونه‌ از سوءاستفاده‌هایی را برایتان توضیح می‌دهیم که با این لیبل می‌توان انجام داد:

  • فروشنده ابتدا یک آیفون آسیب‌دیده خریداری می‌کند و همراه خود به خارج از کشور می‌برد (کشور‌هایی مانند آمریکا، کانادا و...) پس از آن به اپل‌ استور مراجعه می‌کند و آیفون خریداری‌شده را تحویل می‌دهد و از اپل یک دستگاه آیفون نو به صورت کاملا رایگان تحویل می‌گیرد (البته اگر گارانتی یک‌ساله اپل باطل نشده باشد). اما آیفون جدید حاوی سریال نامبر متفاوتی است و با جعبه همخوانی ندارد، برای همین با استفاده از این لیبل‌ها سریال نامبر جدید را درج می‌کند و آن را با لیبل قبلی جایگزین می‌کند تا کاربر هنگام خرید متوجه این موضوع نشود.
image
  • آیفون‌های فاقد ICCID نسبت به مدل‌های دارای ICCID قیمت‌ بالا‌تری دارند، چراکه ۹۵ درصد آیفون‌های فاقد ICCID آنلاک فکتوری هستند و به همین سبب خیال خریدار هنگام خرید راحت‌تر می‌شود. علاوه بر آن داخل جعبه مدل‌های فاقد ICCID سوزن مخصوص درگاه سیم‌کارت تعبیه شده است. برای همین ممکن است فروشنده یک لیبل جدید با همان سریال‌نامبر و IMMEI قبلی چاپ کند، اما این بار شناسه ICCID را حذف کند تا کاربر خیال کند آیفون فاقد ICCID خریداری کرده‌ است. با وجود این اگر کمی دقت به خرج دهد، پس از باز کردن جعبه و مشاهده سیم‌کارت نصب‌شده از قبل داخل آیفون و نبود سوزن سیم‌کارت متوجه این موضوع خواهد شد.
image
  • آیفون Refurbished آیفونی است که قبلا به مشکل برخورده و به کارخانه بازگردانده شده است و اپل آن را مانند آیفون کاملا نو به فروش می‌رساند، با این تفاوت که مبلغ کمتری از خریدار دریافت می‌کند. بیشتر آیفون‌های Refurbished جعبه کاملا سفیدرنگ مشابه جعبه‌های ساخت سال اول آیفون‌های ۶ و ۶ پلاس دارند، اما با این اختلاف که عبارت Apple Certified Pre-Owned روی آن‌ها درج شده است. گاهی اوقات شاهد فروش این آیفون‌ها در بازار کشورمان با جعبه جعلی هستیم. بدین ترتیب فروشنده جعبه آن را با مدل غیر Refurbished تعویض می‌کند و با استفاده از لیبلی که گفتیم همراه با سریال نامبر معتبر خود دستگاه به عنوان آیفون نو به فروش می‌رساند.
image

در انتها باید گفت تا زمانی که نمایندگی و پشتیبانی رسمی شرکت اپل در ایران وجود نداشته باشد، هیچ‌گاه نمی‌توان ۱۰۰ درصد از خرید خود مطمئن شد، چراکه برخی واردکنندگان عمده و فروشندگان هر روز ترفند‌های جدیدی برای کسب درآمد بیشتر پیدا می‌کنند. پیشنهادی که جی‌اس‌ام می‌تواند به خوانندگان عزیز سایت ارائه کند این است که حتی‌الامکان از فروشگاه‌های معتبر‌تر و به‌نام‌تر آیفون خود را خریداری کنند. امیدوارم مطلب مفیدی در اختیار شما دوستان عزیز گذاشته باشم تا هرچه بیشتر حین خرید دقت کنید و از آیفون خود لذت ببرید.

 

image

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (68 نظر)

محمد

۱۳۹۶/۱۱/۱۹
سلام ، لطفا در مورد ICCID اطلاعات اشتباه به افراد ندید ، دوستان در مورد این موضوع کمی تحقیق کنید و با این اطلاعات غلط گمراه نشید

سجاد

۱۳۹۶/۸/۳
سلام یک سوال داشتم آیا از دیجی کالا یک آیفون 6 اس 32 گیگ بگیرم ممکنه رفرش باشه یا نه؟

موسوی

۱۳۹۶/۷/۱۷
سلام قبلا از روی نوع بسته بندی Tشکل یه جورایی مطمعن میشدیم باز نشده ولی الان اونرو هم میزنن ! لیبل رو هم میزنن ! من خودم چون آشنای موبایل فروش دارم چچندین بار دیدم داخل بسته بندی گوشی مو آت آشغال حتی روی بدنه گوشی خش هست داخل سوراخ اسپیکر و جک اشغال بود ! فرمایش شما اینکه از فروشگاه معتبر خرید کنن الان فروشگاه معتبر یعنی چی؟!یعنی فروشگاه بزرگ ؟!یا پرزرق و برق ؟!!جایی ارگانی نیست که نظارت کنه و تایید کنه که فلان فروشگاه مورد تاییده یانه !

عرفان

۱۳۹۶/۵/۴
به اين ميگن كپي برابر اصل
و هيچ راهي واسه تشخيصش وجود نداره. اگه هم باشه نميتونيد اثباتش كنيد!

saad

۱۳۹۶/۵/۱
مرسی واقعا مقاله اموزنده ای بود