خانهاخبار
دزدی اپل از پیام‌رسان‌های محبوب در به‌روزرسانی iMessage

دزدی اپل از پیام‌رسان‌های محبوب در به‌روزرسانی iMessage

مانند گوگل که در پیام رسان Allo از استراتژی پیام رسان های محبوب استفاده کرد، اپل نیز دست به کپی کردن از این پیام رسان ها زده تا بتواند پیام رسان خودش را قابل استفاده تر کند.
۱۳۹۵/۳/۲۶

در مراسم WWDC مدیران اپل زمان زیادی صرف کردند تا به همه نشان دهند آی مسج در نسخه 10 سیستم‌عامل iOS با آنچه تابه‌حال دیده‌ایم تفاوت‌های زیادی دارد. آی مسج جدید رنگارنگ‌تر، با امکانات بیشتر و متفاوت‌تر است.

اپل برای اینکه بتواند اقشار بیشتری ازجمله نوجوانان را به سمت مسنجر خود جذب کند، مجبور شد ایده بخش‌هایی از این تغییرات را از رقبایش بگیرد.

 

image

 

اگر شما کاربر آیفون هستید، از پاییز امسال می‌توانید با دریافت نسخه جدید iOS به ویژگی‌های جدید این مسنجر دسترسی پیدا کنید. پیش از این برنامه مسنجر اپل لایه‌ای اضافی روی بخش پیام‌رسان شما محسوب می‌شد، اما از این پس این پیام‌رسان قرار است کارایی متفاوت و کاربردی‌تری داشته باشد. اما نکته قابل‌توجه در ظاهر و کارایی جدید این پیام‌رسان شباهت زیاد آن به ویژگی‌های برنامه‌هایی مانند مسنجر فیس‌بوک، اسنپ چت و وی چت است. با این روش اپل می‌خواهد کاربران در پیام رسانش به تجربه‌ای برسند که امروزه آن را برای چت کردن بسیار می‌پسندند.

 

image

 

اگر شما از مسنجرهای فیس‌بوک و وی چت زیاد استفاده کرده باشید، حتما تابه‌حال ویژگی‌هایی ازجمله فرستادن تصاویر گیف، اشتراک اموجی های انیمیشنی و کشیدن اشکال مختلف با انگشت و ارسال آن برای دوستانتان را مشاهده کرده اید. از این پس این ویژگی‌ها در مسنجر اپل نیز دیده می‌شوند.

در کنار این ویژگی‌های جدید باز کردن درهای آی مسج روی توسعه‌دهندگان نیز حرکت بزرگی محسوب می‌شود و به لطف این حرکت اپل، قرار است آی مسج همان مسنجری شود که در حال حاضر بیشتر کاربران تمایل به استفاده از آن دارند و دوست دارند در زمان چت کردن با دیگران این امکانات را در اختیار داشته باشند.

تا امروز کاربران آیفون اگر از آی مسج استفاده می‌کردند تنها برای این بود که این برنامه به‌صورت پیش‌فرض روی گوشی آن‌ها نصب شده بود. با وجود برنامه‌های پیام‌رسان محبوبی که در اپ استور وجود دارند و حتی امکان ارتباط کاربر با دیگر سیستم‌عامل‌ها را نیز می‌دهند بیش از این نمی‌توانستیم از آی مسج انتظار داشته باشیم؛ اما اپل آمده که پیام‌رسان خود را متفاوت‌تر و کاربردی‌تر از قبل عرضه کند.

 

image

 

اپل تنها کمپانی‌ای نبوده که برای پیام‌رسان خود از ایده‌های پیام‌رسان‌های محبوب حال حاضر بازار کپی‌برداری کرده است. در کنفرانس ماه گذشته گوگل نیز شاهد این بودیم که پیام‌رسان جدید این کمپانی با نام Allo قرار است پیام‌رسان اصلی کاربران اندروید شود و کپی‌برداری از پیام‌رسان محبوبی به نام اسنپ چت به‌خوبی در آن مشهود بود.

image

یکی از محدودیت‌های اپل این است که برای به‌روز کردن برنامه‌ای مانند آی مسج مجبور است به‌روزرسانی‌ای برای تمام سیستم‌عامل خود عرضه کند. این بدان معنی است که اپل در ارائه به‌روزرسانی برای برنامه‌های از پیش نصب شده روی آیفون بسیار کند است.

در مراسم WWDC اپل هیچ صحبتی در مورد جدا کردن برنامه‌های پیش‌فرض iOS از هسته مرکزی این سیستم‌عامل نکرد، اما خبرهای رسیده حاکی از این است که کاربران از iOS10 به بعد احتمالا قادرند برنامه‌های پیش‌فرض نصب شده روی آیفون مانند آب‌وهوا، نوت و هر برنامه‌ای را، درصورتی‌که تمایل به استفاده آن ندارند، از روی iOS پاک کنند. این تغییر نشان می‌دهد این برنامه‌ها قرار است وارد اپ استور شوند و به‌روزرسانی آن‌ها جدا از به‌روزرسانی سیستم‌عامل iOS باشد.

در این مراسم صحبتی از ورود آی مسج به سیستم‌عامل اندروید نیز نشد و بنابراین کاربران این پیام‌رسان هنوز برای ارتباط با کاربران دیگر سیستم‌عامل‌ها مجبور به استفاده از پیام‌رسان‌های جایگزین هستند. اگر اپل قصد وارد کردن آی مسج به اندروید را داشته باشد اتفاقی بزرگ در تاریخ این پیام‌رسان خواهد افتاد و احتمال پیشرفت آن بسیار بیشتر خواهد بود.

 

image

 

کاملا واضح است که اپل می‌خواهد آی مسج را به پیام رسانی محبوب و پراستفاده تبدیل کند و نمی‌خواهد از آن تنها برای فروش آیفون‌های بیشتر استفاده کند. اپل با باز کردن راه توسعه‌دهندگان به این پیام‌رسان یا وارد کردن اپل پی به آن نشان داده که می‌خواهد از این پیام‌رسان پول دربیاورد و این می‌تواند دلیل خوبی باشد تا به‌زودی شاهد ارائه آن روی اندروید نیز باشیم.

پیام‌رسانی مانند واتس اپ اکنون از مرز 1 میلیارد کاربر عبور کرده و این موضوع نشان می‌دهد پیام‌رسان‌ها محبوبیت زیادی در بین کاربران دارند. اپل می‌گوید 1 میلیارد دستگاه اپلی در دنیا وجود دارد و 23 درصد از بازار موبایل و تبلت در اختیار این کمپانی است. این اعداد نشان می‌دهند که دیگر وقت آن شده تا iMessage حیاط خانه اپل را ترک کند و با دنیای بیرون نیز آشنا شود، چیزی که اپل در مراسم WWDC و معرفی iOS نسخه 10 نشان داد به آن توجه می‌کند.

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (2 نظر)

piraneh

۱۳۹۵/۳/۲۶
خوب دیگه نگین اپل خدای نوآوری و فکره
تقلید کار....
هه هه هه هه

soheil

۱۳۹۵/۳/۲۶
خوب مهم نیست وقتی ادم کم بیاره همین میشه دیگه !! :)