خانهاخبار
گوگل کروم با فلش خداحافظی می‌کند

گوگل کروم با فلش خداحافظی می‌کند

سایت‌های فلش، به دلیل امنیت کم و مصرف باتری زیاد، دوران خوشی سپری نمی‌کنند. حالا گوگل هم از مسدود کردن آنها در مرورگر کروم خبر می‌دهد.
۱۳۹۵/۲/۲۷
image

مرگ وب‌سایت‌های فلش آرام و تدریجی بوده است و حالا گوگل می‌خواهد میخ دیگری بر تابوت آنها بکوبد. گوگل طرحی در دست دارد که تا آخر سال بیشتر سایت‌های فلش را در مرورگر گوگل‌کروم مسدود می‌کند.

طبق این طرح، هر سایتی که محتویات فلش داشته باشد به‌طور پیش‌فرض مسدود می‌شود. اما کاربران همچنان می‌توانند به طور دستی اجازه باز شدن فلش را بدهند. کروم پیغامی می‌دهد که اگر می‌خواهید، تنظیمات مربوط به فلش را فعال کنید؛ و اگر این کار را بکنید، دیگر فلش برای آن وب‌سایت مسدود نخواهد بود.

در این طرح، فقط ده سایت برتری که از فلش پشتیبانی می‌کنند به طور پیش‌فرض مسدود نخواهند شد که در میان آنها می‌توان به فیس‌بوک، یاهو و آمازون اشاره کرد. ولی آنها هم فقط یک سال از مسدود شدن در امان خواهند بود و بعد از آن در حالت پیش‌فرض بلاک می‌شوند.

البته این تغییرات کاملا فرمت فلش را از گوگل کروم حذف نمی‌کند و این فرمت تا وقتی که کاربران به آن مجوز بلاک نشدن بدهند کاربرد خواهد داشت. با وجود این، بلاک کردن آنها به‌طور پیش‌فرض، به دلیل جلوگیری از باز شدن سایت‌های ناخواسته، طراحان وب را تشویق می‌کند که از HTML5 استفاده کنند تا از ورود کاربران به سایت جلوگیری نشود.

کروم نه تنها فلش را مسدود می‌کند، که وانمود می‌کند اصلا روی دستگاه شما نصب نشده است. در نتیجه اگر صفحه موردنظر نسخه پیشتیبان HTML5 داشته باشد، به جای آن‌که به شما اعلام کند که تنظیمات فلش را فعال کنید، همان نسخه HTML5 را نشان می‌دهد.

گوگل مسدود کردن فلش را یک سال پیش آغاز کرد؛ وقتی که قصد داشت برای افزایش عمر باتری از انتشار محتویات ناخواسته جلوگیری کند. این تنظیمات اکنون نیز فعال است و اگر می‌خواهید، می‌توانید در تنظیمات کروم گزینه‌ اجرای پلاگ‌این (Let me choose when to run plugin content) را فعال کنید.

حتی خود Adobe هم دیگر به فلش اعتقادی ندارد، در نتیجه کروم فشار زیادی احساس نخواهد کرد. وب‌سایت‌های فلش باتری زیادی مصرف می‌کنند و اشکال‌های امنیتی هم زیاد دارند. نظر شما درباره فلش چیست؟ به نظر شما مزیت‌هایش می‌توانند معایبش را بپوشانند؟

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

cobweb

۱۳۹۵/۲/۲۷
دستش درد نکنه!
کاش زودتر اینکار رو کرده بود٬ با i7 هم بری تو این سایت هایی که پر از تبلیغات فلش هستن لود سی پی یو اینقدر میره بالا انگار داری Call of Duty بازی میکنی!