خانهاخبار
5 گوشی هوشمند که راه حلی خلاقانه برای فرار از گرما ارائه داده‌اند

5 گوشی هوشمند که راه حلی خلاقانه برای فرار از گرما ارائه داده‌اند

مشکل داغ شدن بیش از حد گوشی‌های موبایل تبدیل به معضلی همیشگی شده است. شرکت‌های سازنده تلفن همراه برای حل این مشکل چه راه حلی اندیشیده‌اند و اکنون چه گوشی‌هایی در بازار در مقابل حرارت داخلی دستگاه عملکرد مناسبی دارند؟
۱۳۹۵/۲/۱۲
image

 

پس از معرفی پرچم‌داران جدید سامسونگ یعنی Galaxy S7 و Galaxy S7 edge مطابق معمول علاقه‌مندان به محتویات داخلی دستگاه‌های الکترونیکی آنها را شکافتند و داخل این دو دستگاه لوله‌های مسطح انتقال حرارت را در اطراف پردازنده مشاهده کردند؛ لوله‌هایی که پیش از این ایده‌اش را سونی در Xperia Z2 پیاده‌سازی کرده بود و در Lumia 950XL نیز مشابهش را دیده بودیم. سامسونگ نیز وجود لوله‌های انتقال حرارت در پرچم‌دارانش را تایید کرد و گفت که این سیستم خنک‌سازی به طور مشخص بسیار به درد کاربرانی می‌خورد که از تلفن هوشمند خود برای بازی‌های سنگین استفاده می‌کنند.

ممکن است تصور شما از لوله‌های انتقال حرارت چیزی شبیه لوله‌هایی باشد که پشت یخچال دیده می‌شود و نیتروژن مایع در آنها در جریان است و با صدای وز وز خاصی اقدام به خنک‌سازی فضای داخل یخچال می‌کند! اما در گوشی‌های موبایل لوله‌هایی با جنس نوعی از آلیاژ مس و البته مسطح به کار برده می‌شود که داخلشان قطرات اندک مایع وجود دارد. هنگامی که دمای پردازنده هنگام پردازش بالا می‌رود، این قطرات گرمای CPU را به خود جذب می‌کنند و تبخیر می‌شوند و سپس در محلی دیگر حرارت خود را از دست می‌دهند و متراکم می‌شوند و به این صورت گرمایی که در ابتدای کار در محل پردازنده تجمع پیدا کرده بود، در سرتاسر بدنه گوشی پخش می‌شود و دست شما دیگر احساس سوختن نمی‌کند. اما تنها بازی‌ها نیستند که باعث داغ شدن گوشی می‌شوند. شاید شما نیز که اصلا اهل بازی نیستید خاطره داغ شدن گوشی‌تان را داشته باشید. پس اگر دوست دارید گوشی بعدی شما سیستم خنک‌کننده داشته باشد تا دستتان دیگر نسوزد، می‌توانید آن را از بین گوشی‌های لیست زیر انتخاب کنید؛ گوشی‌های موجود در بازار که سیستم خنک‌کننده دارند.

 

Sony Xperia Z5 Premium

 

image

 

پیش از سایر برندهای معروف، این سونی بود که اولین بار اقدام به استفاده از لوله‌های خنک‌کننده در پرچم‌دار خود یعنی Xperia Z2 کرد. سونی که در اکسپریا زد3 پلاس از معضل داغ شدن بیش از حد گوشی لطمه زیادی خورده بود، این بار در گوشی پرچم‌دار خود که به عنوان اولین گوشی دنیا با نمایشگر 4K معرفی شد نیز از لوله‌های انتقال حرارت استفاده کرد. پردازنده اسنپدراگون 810 (که آوازه داغ کردن بیش از حدش همه جا پیچید)، نمایشگر 4K و قاب شیشه‌ای پشت دستگاه سونی را وادار به این کار کرد. در عمل نیز به نظر می‌رسد این لوله‌ها عملکرد خوبی داشته‌اند، زیرا شکایتی بابت داغ شدن بیش از حد این گوشی شنیده نشده است.

 

Sony Xperia Z5

 

image

 

سونی علاوه بر عضو ارشد خانواده Z5 گوشی میانی این خانواده را نیز به لوله‌های انتقال حرارت مجهز کرده است. همان‌طور که در تصویر مشاهده می‌کنید، در این گوشی نیز از لوله‌ انتقال حرارت دوگانه در اطراف اسنپدراگون 810 استفاده شده است، اما، برخلاف زد5 پریمیوم، خمیر حرارتی در آن مشاهده نمی‌شود.

 

Samsung Galaxy S7 edge

سامسونگ نیز برای غلبه بر مشکل داغ شدن گوشی‌های موبایل راهی بهتر از استفاده از لوله‌های انتقال حرارت نیافته، اما جنس لوله‌های مورد استفاده سامسونگ از مس خالص نیست و آلیاژی از آن است که عملکردش را 50 برابر بهبود بخشیده است. در ویدئوی زیر می‌توانید عملیات باز کردن گلکسی اس7 اج را مشاهده کنید و ببینید که دقیقا ساختار لوله‌های انتقال حرارت آن به چه صورت است.

 

 

 

Samsung Galaxy S7

image

 

در گلکسی اس7 نیز، مانند نسخه اج، از لوله‌های انتقال حرارت استفاده شده است. قطرات کوچک آب حرارت اطراف پردازنده را جذب می‌کنند و تبخیر می‌شوند، سپس انتقال می‌یابند و در محلی دیگر متراکم می‌شوند و حرارت خود را از دست می‌دهند تا شما به عنوان کاربر در یک نقطه از گوشی دمای بسیار بالایی احساس نکنید.

 

Microsoft Lumia 950XL

 

image

 

مایکروسافت برند مشهور دیگری است که از لوله‌های انتقال حرارت در پرچم‌دار خود استفاده کرده و توانسته است معضل داغی بیش از حد اسنپدراگون 810 را به خوبی مرتفع سازد. مایکروسافت در این زمینه می‌گوید:

لومیا 950 ایکس‌ال از سیستم سنتی استفاده از لوله‌های انتقال حرارت برای انتقال و متوازن‌سازی حرارت داخلی دستگاه بهره می‌برد. این تکنولوژی انتقال حرارت به لومیا اجازه می‌دهد که عملکرد پردازشی بهتری از خود به نمایش بگذارد.

و به جرئت می‌توان گفت عملکرد این دستگاه با چنین سیستمی بسیار خوب و دلپذیر است.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (8 نظر)

یونس

۱۳۹۹/۴/۲
والا منم یه s7 داشتم به شدت داغ میکرد فروختم ادج نبود البته

AJ

۱۳۹۶/۵/۱۴
من نه میخوام جو سازی کنم نه اینکه دروغ بگم، خودم ۹۵۰اکس ال دارم و بدترین مشکلش هم داغ کردنشه

احسان نیک

۱۳۹۵/۲/۱۵
نخیر دوست من اصلانم جو سازی نمیکنم این رو دیدم و تجربه دوستان هم زیاد گفته

مجتبی علیزاده

۱۳۹۵/۲/۱۳
جسارتا پیشتاز این فن آوری هواوی p7 بود . فناوری ژل خنک کننده در پی 7 پیش تر از این گوشی ها استفاده شد. اتفاقا کارآیی عالی هم داشت. من مدتی پی 7 داشتم و ازش راضی بودم. بعدش با اومدن mate7 سراغ میت رفتم.

ارسام

۱۳۹۵/۲/۱۲
جناب نیک؛مجبور نیستی وقتی استفاده نکرده ای وهیچ تجربه ای از استفاده محصولات مایکروسافت نداری بخوای این ابر برند رو تخریب کنی،من ۵ماه هست از لومیا ۹۵۰ایکس استفاده میکنم با فشار زیاد.جوری ک حافظه ان فقط ۲گیگ فضای خالی داشته ومعمولا ۴k فیلم برداری میکنم هیچ گرمایی حس نکرده ام و در هرصورتی عالی بوده.