خانهاخبار
نگاهی به مسئله امنیت در سرویس اس ام اس و اپلیکیشن‌های پیام‌رسان

نگاهی به مسئله امنیت در سرویس اس ام اس و اپلیکیشن‌های پیام‌رسان

امروزه امنیت یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های کاربران شناخته می‌شود. از آنجا که دستگاه‌های دولتی در برخی کشورها روز به روز تلاش بیشتری برای نفوذ به گجت‌های کاربران می‌کنند، دیگر نمی‌توان امنیت را موضوعی پیش پا افتاده دانست و این موضوع تنها مختص افراد خاص نیست؛ هر کاربری حق دارد در امنیت کامل پیام‌های شخصی خود را به اطرافیانش منتقل کند.
۱۳۹۵/۲/۵

آیا تاکنون به امنیت اپلیکیشن پیام‌رسان خود فکر کرده‌اید؟ اپ‌هایی که روی هر گوشی هوشمند برای فرستادن SMS استفاده می‌شوند، اما کسی نه درباره نحوه عملکرد آنها تحقیق می‌کند و نه اهمیتی به این موضوع می‌دهد! شاید اکثر پیام‌هایی که رد و بدل می‌شوند اهمیت چندانی نداشته باشند، اما پیام‌های آن دسته از افرادی که مقام و مسئولیت ویژه‌ای دارند، ممکن است برای برخی هکرها یا حتی سازمان‌ها اهمیت بسیار داشته باشد.

 

image

 

در حالی که برخی پیام‌رسان‌های امروزی به رمزگذاری متن‌ها شهرت دارند، برخی دیگر نه تنها امنیت قابل قبولی ندارند، بلکه بدون هیچ‌گونه رمزگذاری پیام‌ها را جابجا می‌کنند که به افراد سودجو امکان سوء استفاده می‌دهد. اگر خاطرتان باشد، چندی پیش پیام‌رسان WhatsApp اعلام کرد که از این پس پیام‌هایش به کدگذاری End-To-End مجهز می‌شود که در این صورت امنیت چت کردن با این اپلیکیشن فوق‌العاده بالا می‌رود.

کدگذاری End-To-End بدین معناست که پیام‌های ارسال‌شده از سوی شما رمزگذاری می‌شوند و کلید بازکردن رمزها تنها دست مخاطب شماست. اپلیکیشن‌های معمولی ارسال اس‌ام‌اس نه تنها از قابلیت End-To-End بهره‌مند نیستند، بلکه بعضا هیچ‌گونه رمزگذاری ندارند و عملا هر شخصی با نفوذ به دستگاه شما یا مخاطب می‌تواند تمام پیام‌ها را به راحتی بخواند! یکی دیگر از مزیت‌های End-To-End این است که پیام‌ها حتی هنگام جابجایی از گوشی شما به گوشی مخاطب هم کدگذاری شده هستند؛ بدین معنا که حتی کمپانی WhatsApp هم نمی‌تواند به محتوای پیام‌ها دسترسی داشته باشد.

خوشبختانه کمپانی Apple در این زمینه سنگ تمام گذاشته، تا جایی که اپ‌های FaceTime و iMessage را به این قابلیت مجهز کرده است. اگر از محصولات اپل استفاده نمی‌کنید، اپلیکیشن‌ دیگری به نام Signal هم وجود دارد که از این نوع کدگذاری استفاده می‌کند و به راحتی از مارکت‌های معتبر قابل دانلود است. توجه داشته باشید که امن بودن اپلیکیشن هیچ ارتباطی به شهرت آن یا کمپانی تولیدکننده‌اش ندارد؛ به عنوان مثال Facebook Messenger ،Snapchat ،Kik ،Skype و حتی Yahoo Messenger هیچ‌کدام کدگذاری End-To-End ندارد و امکان دسترسی از طرف کمپانی سازنده یا هکرها ممکن است وجود داشته باشد.

یکی از محدودیت‌های استفاده از مسنجرهای خصوصی به جای اپلیکیشن ارسال SMS این است که مخاطبتان هم باید از پیام‌رسان مشابه شما استفاده کند؛ به عنوان مثال، برای استفاده از iMessage یا FaceTime کاربر مقابل هم باید صاحب یکی از گجت‌های اپل باشد. در غیر این صورت می‌توان از پیام‌رسان‌های عمومی مثل WhatsApp یا Signal استفاده کرد.

نظر شما درباره امنیت پیام‌رسان‌ها چیست؟ آیا تاکنون با هک شدن پیام‌هایتان مواجه شده‌اید؟ آیا هنوز هم از سرویس اس‌ام‌اس استفاده می‌کنید یا پیام‌رسان‌های امن را جایگزین آن کرده‌اید؟ از چه پیام‌رسانی استفاده می‌کنید؟

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)