خانهاخبار
انتقال حس گرما و ناهمواری در صفحه نمایش‌های آینده اپل

انتقال حس گرما و ناهمواری در صفحه نمایش‌های آینده اپل

خیلی‌ها صفحه نمایش 3D Touch اپل را نوآوری به حساب آوردند. اما اگر شما آن را در حد نوآوری نمی‌دانید، در جریان باشید که اپل برای بهبود تکنولوژی صفحه نمایش محصولات آینده خود برنامه‌های ویژه‌ای تدارک دیده است.
۱۳۹۵/۲/۳

صفحه نمایش مجهز به تکنولوژی 3D Touch جذاب است، اما شاید صفحه نمایش محصولات اپل در آینده از این هم جذاب‌تر شود. اپل به‌تازگی در اداره ثبت اختراع و علائم تجاری آمریکا پتنی را ثبت کرده که نشان می‌دهد صفحه نمایش محصولات آینده اپل می‌توانند حس ناهمواری یا زبری تصویر در حال نمایش و همچنین حس سرما و گرمای تصویر را به دست کاربر منتقل کند.

به‌طور مثال، تصور کنید که تصویر یک چوب در نمایشگر به نمایش درآمده و با دست کشیدن روی آن می‌توانید زبری آن را احساس کنید. یا به جای چوب یک سطح فلزی در تصویر وجود دارد و با دست کشیدن روی آن حس سرما و خنکی‌اش به دست شما منتقل می‌شود.

 

image

 

این پتنت Touch Surface for Simulating Materials نام دارد و می‌توان آن را در صفحه نمایش آیفون، آیپد و همچنین ترک‌پد کامپیوترهای مک به کار گرفت. 

نحوه کار این صفحه نمایش بدین صورت است: فعال کننده‌هایی در سطوح افقی و عمودی صفحه نمایش قرار دارند و می‌توانند لرزش بسیار آهسته‌ای ایجاد کنند تا حس زبری به انگشت کاربر منتقل شود. همچنین در این تکنولوژی لرزش قوی‌تری نیز می‌تواند تولید شود که حس ناهمواری را انتقال دهد. 

 

image

 

همان طور که اشاره کردیم، قابلیت هیجان‌انگیز دیگر در این صفحه نمایش مربوط به انتقال دماست. این صفحه نمایش می‌تواند سطوح مختلفی از دما را تولید کند، طوری که بتوان از روی میزان حرارت، تفاوت بین سطح چوبی گرم را از سطح فلزی خنک تشخیص داد.

طرح اولیه این پتنت اولین بار در اواخر سال ۲۰۱۳ مطرح شد، اما عملیات ثبت و نهایی کردن آن تاکنون به‌طول انجامیده است. به همین ترتیب مشخص نیست که اپل چه زمانی تصمیم بگیرد این پتنت را در محصولات نهایی خود استفاده کند. 

نظر شما در مورد این نوع صفحه نمایش چیست؟ آیا آن را یک نوآوری از سوی اپل قلمداد می‌کنید؟

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (4 نظر)

mahdi

۱۳۹۵/۲/۴
حدس میزنم در ایفون 7s این طرح پیاده کنند

MHBN

۱۳۹۵/۲/۳
سلام
به نظر من ایده مبتکرانه ای هست و اگه عملی بشه و کیفیت خوبی داشته باشه محصولات اپل فروشه خییلی زیادی میکنه و کاملا از رقبا پیش میفته.

نیما

۱۳۹۵/۲/۳
اوخ جون .......میرم به اپل میگم یه عکس از مریخ بزاره دست که سهله ،پا روش بزارین ؛ دیگه ما هم بشیم آن مردانی که به مریخ پا گذاشتند ......

Idin

۱۳۹۵/۲/۳
جااااااااان؟!!!!!! ??