خانهاخبار
آیا اپل می‌تواند در دادگاه علیه FBI پیروز شود؟

آیا اپل می‌تواند در دادگاه علیه FBI پیروز شود؟

اپل پس از کشمکش‌های فراوان با FBI بر سر شکستن قفل iPhone 5c متعلق به تروریست فاروق بالاخره بالاترین عوامل و وکلای خود را در دادگاه سه‌شنبه به کار خواهد گرفت. این دادگاه دقیقا یک روز پس از رونمایی از آیفون جدید برگزار خواهد شد.
۱۳۹۵/۱/۱

اپل بزودی از آیفون 4 اینچی جدید خود پرده‌برداری می‌کند اما در مدتی کوتاه FBI این شیرینی را به کام اپل تلخ خواهد کرد. درست یک روز پس از رونمایی آیفون 4 اینچی جلسه دادگاه میان Apple و FBI در واشنگتن برگزار خواهد شد. ماجرا از این قرار است که یک تروریست به نام Syed Farook اقدام به انجام عملیات تروریستی در San Bernardino ایالت کالیفرنیا کرده که خود نیز در این درگیری کشته شده و تنها یک دستگاه iPhone 5c از وی بجا مانده است؛ پلیس امریکا این آیفون را کشف کرده و می‌خواست با بازنشانی رمز ورود به حساب iCloud تروریست دسترسی پیدا کند تا شاید همدست فاروق و دیگر عوامل این حمله تروریستی شناسایی شوند. اقدامات پلیس به دلیل امنیت فوق‌العاده بالای محصولات اپل و سیستم‌عامل iOS بی‌نتیجه مانده و هم‌اکنون به دنبال متقاعد کردن مدیران این کمپانی برای ساخت سیستم‌عاملی جدید به نام Govt.OS هستند؛ این سیستم‌عامل روی آیفون نصب شده و بدین وسیله می‌توان رمز ورود آن را دور زد.

 

image

 

همانطور که انتظار می‌رفت مدیران اپل از همکاری با FBI در این زمینه خودداری کرده و پلیس نیز ترتیب دادگاهی در واشنگتن را داده است؛ نکته جالب اینکه FBI به دنبال برگزاری دادگاهی برای شنیدن مدارک طرفین است که این خود می‌تواند نشان‌دهنده ضعیف‌بودن پلیس در ارائه مدرک برای پرونده باشد. در این نوع دادگاه‌ها، وکلای طرفین مدارک و شواهد خود را مطرح می‌کنند و طرف مقابل آن‌ها را نقد می‌کند؛ بدین ترتیب هرکس موفق به رد مدارک طرف مقابل شده و دادگاه را متقاعد کند، پیروز پرونده خواهد بود. استاد حقوق دانشگاه هاروارد خانم Susan Crawford معتقد است که FBI مدارک قوی برای ارائه در دادگاه ندارد به همین دلیل می‌خواهد با شنیدن مدارک و دلایل وکلای اپل، نقطه‌ضعفی در آن‌ها پیدا کرده و مدیران این کمپانی را مجاب به همکاری با پلیس کند.

اپل پیش از این هم در دادگاه‌هایی که با سامسونگ و دیگر کمپانی‌ها داشته همیشه با دست پر حاضر شده و این‌بار هم خانم Lisa Olle مدیر بخش بین‌المللی حقوق و Erik Neuenschwander کارشناس رمزنگاری و رمزگشایی برای اپل در دادگاه حاضر خواهند شد. Erik پیش از این هم عنوان کرده بود که ساخت Govt.OS یک مسئولیت سنگین و پرهزینه برای اپل و عوامل اجرایی این پروژه خواهد بود؛ کارمندان و مهندسانی که در این پروژه حضور خواهند داشت نیز ممکن است با تهدیداتی از سوی گروه‌های تروریستی مواجه شوند که مخفی‌نگه‌داشتن نام آن‌ها در پروژه طولانی Govt.OS نیز یکی از وظایف سنگین اپل خواهد بود.

اپل همچنین معتقد است که قانون All Writs Act که توسط FBI به عنوان دلیلی برای همکاری این کمپانی در رمزگشایی آیفون مطرح شده در اینجا محل نداشته و نمی‌تواند اپل را مجبور به ساخت Govt.OS کند. Erik می‌گوید تولید سیستم‌عامل Govt.OS می‌تواند بسیار خطرناک‌تر از چیزی باشد که به نظر می‌رسد؛ به عنوان مثال اگر در اختیار انسان‌های سواستفاده‌گر قرار گیرد می‌تواند امنیتی که مهندسان اپل سال‌ها برای آن زحمت کشیده‌اند را به خطر بیاندازد و همچنین میلیون‌ها اسمارت‌فون به خطر خواهند افتاد. وی همچنین اذعان داشت که سازمان‌های اطلاعاتی درگیر پرونده نیز نام عوامل خود را مخفی نگه‌داشته‌اند و این در حالیست که ما باید نام چندین کارمند و مهندس را در اپل مخفی نگه داریم که موضوع تامین امنیت جانی آن‌ها نیز یکی از مسئولیت‌های سنگین اپل در این پرونده بشمار می‌رود.

دادگاه مورد بحث روز سه‌شنبه ساعت 1 بعد از ظهر آغاز شده و تا ساعت 5 بعد از ظهر ادامه خواهد یافت؛ البته انتظار شنیدن نتیجه را درست پس از اتمام جلسه نداشته باشید زیرا انتشار این موضوع در خبرگزاری‌ها می‌تواند اندکی زمان ببرد؛ به هر حال به محض انتشار نتیجه دادگاه، خبر آن را می‌توانید در جی‌اس‌ام مطالعه کنید.

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (7 نظر)

Erfan

۱۳۹۵/۱/۲
چه زود یادتون میره همین 2 ، 3 سال پیش بود به دلیل جاسوسی چین جلوی واردات اپلو گرفته بود حالا اپل یه دفعه نگران من و شما شده ساده نباشید
همین الانم داره جاسوسی میکنه این فقط یه باز یه تبلیغاتی برای عوام مردم و افزایش فروشه.
اپل خیلی سیاست داره نتیجه ی دادگاهم از الان معلومه ، اپل به عنوان امن ترین سیستم عامل معرفی میشه که حتی اف بی ای هم نمیتونه بهش نفوذ کنه.

خشایار

۱۳۹۵/۱/۲
iCould fully Hacked at 2014

امير

۱۳۹۵/۱/۲
عمو حالت خوبه؟ كجا زندگي ميكني؟ چيزي راجب پخش شدن عكس تمام هنرپيشه هاي هاليوود كه ايفون داشتن نشنيدي؟ كه اپل ايديشون هك شده بود؟

امیرحسین

۱۳۹۵/۱/۲
تا جایی که یادم بعد هک شدن فضای ابری اپل عکسای خصوصی بازیگرای خارجی افتاد دست مردم می تونی تو سایتا یه سرچ کنی

Nima

۱۳۹۵/۱/۲
همش تبلیغاته،،، این بهترین تبلیغ برایه اپل هستش