خانهاخبار
اینتل؛ کاپیتال دنیای تکنولوژی

اینتل؛ کاپیتال دنیای تکنولوژی

تا چه حد کمپانی اینتل و محصولات آن را می‌شناسید؟ در این مطلب با این کمپانی و محصولات تولیدی‌اش آشنا می‌شویم و تحلیلی بر سیاست‌های این شرکت خواهیم داشت.
۱۳۹۴/۱۲/۲۵

اینتل نامی آشنا در عرصه فناوری است که شاید بودن محصولات این کمپانی هنوز از کامپیوترهای X86 استفاده می کردیم. اما این کمپانی را تا چه حد می‌شناسیم و داستان این غول فناوری از کجا شروع شد؟

 

image

 

Intel Corporation، که با نام تجاری اینتل در میان مردم معروف است، کمپانی فناوری جهانی است که راس آن در سانتا کلارا در کالیفرنیاست. این کمپانی بزرگ‌ترین تولیدکننده چیپ های نیمه‌رساناست. اینتل همچنین مخترع سری پردازنده‌های X86 است که اولین بار با مدل 8086 و 8088 در سال 1987 به‌عنوان پردازنده‌های 16 بیتی در بسیاری از کامپیوترهای شخصی آن زمان نقش‌آفرینی کرد. در حال حاضر کمپانی اینتل را سه راس اصلی به نام‌های Kirk Skaugen به‌عنوان معاون ارشد، Arvind Sodhani به‌عنوان مدیر ارشد و مدیرکل این کمپانی به نام Doug Fisher مدیریت می‌کنند.

 

معرفی Keynote توسط داگ فیشر در سال 2013

 

چه کمپانی‌هایی با کمپانی اینتل همکاری می‌کنند؟

شاید باور نکنید، اما یکی از مهم‌ترین دلایل پیشرفت برندهای بزرگ امروزی دنیای فناوری قدرت و نام محصولات اینتل است. شرکت‌های Apple ،Dell ،Samsung و Hp از برندهایی هستند که با استفاده از پردازنده‌های اینتل توانستند نامی به دست آورند و قدرت محصولات خود را به رخ بکشند. 
اپل بیش از هر شرکتی به محصولات اینتل علاقه‌مند‌ است و تابه‌حال بیشترین میزان‌ همکاری با این برند را از ابتدای شروع کار آن داشته است. اگر به نظرتان می‌آید که همکاری میان اپل و اینتل تا حدودی عجیب است، به شما حق می‌دهیم. به‌راستی چرا این دو کمپانی، که هرکدام از قدرت بسیار بالایی برخوردار است، نیاز خود را از یکدیگر کم نمی‌کنند و مستقل نمی‌شوند؟ چرا وقتی فروش محصولات اپل تا این حد بالاست، اینتل باز هم به تولید پردازنده برای محصولات این برند ادامه می‌دهد؟ مطمئنا دلیل این مسئله این است که هیچ‌کدام از این دو برند نمی‌خواهد تمرکز خود را از تولید محصولاتی که در آن قوت دارد کمتر کند و از طرفی ترجیح می‌دهد، برخلاف سامسونگ، از قدرت برند دیگر کمک بگیرد و با همان روند قبلی کارش را ادامه دهد. اینتل با فروش پردازنده‌های بیشتر سود بیشتری به دست می‌آورد و به این موضوع آگاه است که درصورتی‌که دست به تولید عمده محصولاتی مانند موبایل، تبلت و نوت بوک بزند، با فروش چندانی مواجه نخواهد شد و چنین کاری تاکتیکی کاملا اشتباه در بازاریابی این برند خواهد بود.

 

image

 

اما نکته اینجاست که اینتل به محصولات خود نیز رحم نمی‌کند و دقیقا در نقطه عطف این برند، که پردازنده‌های آن است، با رقبای خود همکاری می‌کند! شرکت امریکایی AMD، که دومین تولیدکننده بزرگ پردازنده‌های دسکتاپ محسوب می‌شود، دومین رتبه را در میان شرکت‌های همکاری‌کننده با اینتل دارد و طراحی تجهیزات نیمه‌رسانای خود را به دست اینتل سپرده است. رتبه سوم و چهارم همکاری نیز به شرکت‌های مایکروسافت و گوگل تعلق دارد که در زمینه توسعه نرم‌افزاری با این کمپانی در حال تعامل‌اند.
در لیست زیر چند نمونه از سایر کمپانی‌هایی را می‌بینید که از طریق اینتل تامین‌ می‌شوند و زمینه‌های کاری آنها نیز مشخص شده است:

  • Nokia و Facebook در توسعه نرم‌افزاری
  • Micron در تولید حافظه‌های رم و حافظه‌های جانبی
  • Sandforce در زمینه تجهیزات پزشکی و لابراتوار
  • Lenovo و Asus در زمینه کامپیوترهای سرور و شخصی
  • Huawei و Motorola در زمینه تجهیزات ارتباطی
  • Nvidia در زمینه تجهیزات نیمه‌رسانا
  • McAfee در زمینه تجهیزات کامپیوتری و امنیتی
  • Qualcomm و ARM در زمینه تولید پردازنده‌ای موبایلی

همین‌طور که می‌بینید، اینتل خودش را در صنایع بسیاری درگیر کرده است و همه ما به‌نوعی به این کمپانی نیازمندیم. شاید این موفقیت بزرگ سازمان اینتل بیش از هر چیز از فکر و استراتژی بزرگ موسسان این کمپانی ناشی باشد. در تاریخ 18 جولای سال 1968 رابرت نویس و گوردون مور با همراهی اندرو گروو به‌عنوان مدیر اجرایی این سازمان شروع به تولید و طراحی چیپ‌های پیشرفته با ظرفیت بالا کردند، اما به‌مرور این کمپانی به سمت تولید رم‌های SRAM و DRAM نیز رفت و به‌جایی رسید که می‌بینیم!

 

image

 

اینتل امروزه نیز با تغییرات و انقلاب‌هایی که در عرصه فناوری رخ داده خودش را سازگار کرده است و طمع بسیاری برای دستیابی به سود بیشتر و نیازمندتر کردن شرکت‌ها به خودش در آینده دارد. به‌عنوان مثال، در صنایع لوازم پوشیدنی و برای تسریع در دستیابی به علم کافی در این حوزه، دست به خرید کمپانی‌هایی مانند VUZUX و BASIS زده که هرکدام حدود 25 میلیون دلار هزینه برداشت!

 

هدف اینتل از تولید هاردهای SSD چیست؟

یکی دیگر از صنایع در دست اینتل هاردهای فوق‌سریع SSD است. در برخی دستگاه‌ها از این هارد به‌عنوان تنها حافظه اصلی موجود در دستگاه استفاده می‌شود که، به‌دلیل نصب سیستم‌عامل روی این حافظه و بالا بودن سرعت انتقال داده و پردازش در آن، سرعت کلی سیستم افزایش پیدا می‌کند. معمولا این سبک استفاده از SSD را در الترا بوک های نازک یا Tablet-PC ها می‌بینیم که برای کاهش قطر و وزن این محصولات مجبورند برای نگهداری اطلاعات از این نوع هاردها استفاده کنند. فکر می‌کنید این نوع استفاده از هارد تا چه حد سرعت سیستم را ارتقا می‌دهد؟ در همین حد بگوییم که اگر سرعت بوت شدن ویندوز 8.1 روی دیگر هاردها در بهترین حالت حدود 20 تا 25 ثانیه باشد، با استفاده از SSD به 8 تا 15 ثانیه کاهش پیدا می‌کند!

 

image

 

در برخی لپ‌تاپ‌های نسبتا نازک یا محصولاتی مانند Surface مایکروسافت نیز از هارد SSD صرفا برای نصب سیستم‌عامل استفاده می‌شود، اما هارد دیگری نیز برای نگهداری اطلاعات در این محصولات تعبیه می‌شود. دلیل این کار پایین بودن ظرفیت اکثر هاردهای SSD است.
شایان ذکر است که ظرفیت هاردهای SSD، به‌لطف کمپانی اینتل، تا 1200 گیگابایت افزایش یافته است؛ البته قیمت آن هم به همین اندازه باارزش است: 820 دلار، برابر با 2 میلیون و 500 هزار تومان!
نوع دیگر استفاده از این هاردها استفاده به‌عنوان Cache است که SSD caching نام می‌گیرد. در این حالت هارد SSD به کمک پردازنده می‌آید و با انجام دادن عملیات Caching، سرعت باز شدن برنامه‌ها و بسیاری از اقدامات دیگر را افزایش می‌دهد.


 

image

 

از موارد عنوان‌شده می‌توان به این نتیجه رسید که سه هدف مختلف در بازار و سه نوع متفاوت کاربر وجود دارد. اگر علاقه کاربران به سمت سیستم‌های فوق قدرتمند و گیمینگ برود، اینتل از اولین کمپانی‌ها در این صنعت خواهد بود و اگر علاقه به سمت سیستم های نازک‌ترو سبک‌تری مثل الترابوک ها و Tablet-pc ها رفته و یا در همان سبک لپ تاپ های معمولی باقی بماند، باز هم همکاری با اینتل از پیش‌نیازهای ورود یک کمپانی به این صنعت خواهد بود. پس اینتل با تولید این هاردها به اهداف بزرگی در مارکت دست پیدا می‌کند و این موضوع دلیل تولید این هاردها توسط اینتل است.

 

تولید قطعات چقدر سود دارد؟

شاید این‌طور به نظر برسد که تولید محصول نهایی، حتی درازای خرید تمام قطعات آن از کمپانی‌های تولیدکننده دیگر، باز هم بسیار به‌صرفه‌تر از تولید قطعات و فروش آنهاست. اما بد نیست بدانید در بسیاری از موارد، برعکس این وضعیت رخ می‌دهد! به‌عنوان‌مثال، در تولید پردازنده، پس از رسیدن به نوع طراحی و چیدمان ترانزیستورها، مقدار سود در هر پردازنده مبلغ قابل توجهی است و شاید این یکی از دلایل اصلی موفقیت این برند باشد. به‌عنوان مثال، سرفیس پرو 4، با پردازنده Core m3 و رم 4 گیگابایت و حافظه 128 گیگابایتی، 900 دلار قیمت دارد، اما از این مبلغ 280 دلار آن مربوط به پردازنده این محصول است و به جیب اینتل ریخته می‌شود که حدود یک‌سوم کل قیمت این محصول است!

 

image

 

در سری Zenfone ایسوس، سری K لنوو و RAZR موتورولا نیز معمولا از پردازنده‌های موبایلی سری Atom اینتل استفاده شده که برای اینتل هم سودآور است و هم فرصتی خوب برای نمایش قدرت پردازنده‌های موبایلی این کمپانی و ورود بیشتر آن به بازار اسمارتفون‌ها.

 

عجیب‌ترین محصولات اینتل

اینتل، علاوه بر همکاری در پروژه‌های لابراتواری و پزشکی، وارد بعضی صنایع دیگر هم شده است که در این قسمت به دو مورد آنها اشاره می‌کنیم.

همکاری با ناسا: 
اینتل برای راکت‌ها و ماهواره‌های ناسا از قوی‌ترین پردازنده‌های خود بهره گرفته و همچنین جدیدترین الگوریتم‌های هوش مصنوعی خود را در این محصولات تعبیه کرده است تا هم آبروی خودش را حفظ کند و هم در جهت پیشرفت علم نجوم به بشریت کمک کرده باشد. پردازنده‌های Intel Xeon Westreme 5670 و Westreme 5675 ،Xeon Sandy Bridge E5 2670، که با فرکانس‌های 2.6 تا 2.9 عرضه شده‌اند و 8 الی 16 هسته دارند، از نمونه پردازنده‌های اینتلی ارائه‌شده به ناسا هستند.

 

راکتی از ناسا  به مقصد مریخ که پردازنده اینتل در آن گنجانده شده است.

 

ویلچر برای مغز اول فیزیک دنیا:

یکی دیگر از همکاری‌های اینتل، که اصلا انتظارش را نداشتیم، تولید ویلچر بود! آن هم نه ویلچری معمولی برای شخصی معمولی، بلکه این ویلچر متعلق به بزرگ‌ترین دانشمند حال حاضر در تاریخ است، یعنی استیون هاوکینگ. این ویلچر، که در تاریخ 11 سپتامبر 2014 رونمایی شد، دارای سنسورهایی برای تشخیص سلامتی کاربر، سنسور ضربان قلب، فشارخون و وضعیت خود ویلچر است.

همچنین این ویلچر به کاربرانی که قدرت تکلم ندارند با یک دستیار صوتی اجازه خروج اندیشه‌های درون ذهنشان را می‌دهد و بدین ترتیب امکان حرف زدن برای کسانی که در تکلم مشکل دارند نیز فراهم می‌شود. البته منظور ما از کلمه کاربر فقط استیون هاوکینگ است! چراکه این ویلچر به‌صورت اختصاصی برای این دانشمند ساخته شده است و در اختیار عموم قرار نمی‌گیرد.

 

خودنمایی اینتل با ربات‌ها:

در ویدئوی زیر نمایشگاه ربات‌های اینتل را مشاهده می‌کنید و می‌بینید که اینتل چطور الگوریتم فوق‌العاده هوش مصنوعی ساخته خودش را به‌وسیله ربات‌ها به رخ می‌کشد!

 

نظر شما درباره محصولات این کمپانی چیست؟ فکر می‌کنید در سال‌های آینده تا چه حد به اینتل نیازمند خواهیم بود؟

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (3 نظر)

VistaMobile

۱۳۹۴/۱۲/۲۵
هر جا هست خدا پشت و پناهش باشه ! خخخ

amir1975

۱۳۹۴/۱۲/۲۵
موفقیت حق اینتل هست نوش جون موسس و صاحبان سرمایه اش. تکنولوژی تولید میکنه نه مونتاژ (اپل!)

خشایار

۱۳۹۴/۱۲/۲۵
تاثیرگذار ترین کمپانی دنیا در زمینه تکنولوژی و فناوری